Kalajoen
elinkeinostrategian tekemiseen on tilattu konsulttitoimisto Hoffren.
Elinkeinostragian käytännön toteutuksen on tehnyt Kalajoen
kaupungin elinkeinotoimisto kaupunginjohtaja Jukka Puoskarin
ohjeistuksen mukaan. Konsulttitoimiston rooliksi on jäänyt laskun
esittäminen ja pari haastattelua sekä muutamat kirjatut ajatukset.
Kalajoen väestö,
yrityskanta, työpaikat ja työpaikkaomavaraisuus
Kalajoen 10 keskeisintä
toimialaa yritystoimipaikkojen , työpaikkoojen ja liikevaihdon
mukaan (tilastokeskus 2012)
Kymmenen suurinta yritystä
Kalajoen kilpailuedut
- Kalajoen kaupungin on taloutensa puolesta muita kuntia paremmat mahdollisuudet elinkeinopoliittisiin toimenpiteisiin. Hyvässä kunnossa oleva talous ja kilpailukykyinen taksapolitiikka tekee omalta osaltaan Kalajoesta houkuttelevan sijainti- ja asuinpaikkakunnan.
- Kalajoella on 70 yritystä tuhatta asukasta kohti, kun koko maan keskiarvo on 49. Yritystoimi´paikoja on Kalajoella 88/1000 asukasta, koko maan keskiarvo on 64.
- Kalajoella oleva toisen asteen koulutus on kilpailukykyinen nuorten koulutuspaikka. Ammattiopiston oppilaista 51 % ja lukion oppilaista 24 % tulee Kalajoen ulkopuolelta.
- Kaupunki sijaitsee valtateiden 8 ja 27 risteyksessä. Kaupungissa on syväsatama. Kuljetus- ja varastointialan yrityksiä Kalajoella on 87 kpl.
- Kaupunki myy ja vuorkaa teollisuus- ja yritystontteja yrityspuiston alueella. Vapaita tontteja on 40 teollisuustonttia, 8 liikerakentamisen tonttia sekä 6 liike- ja toimistorakentamisen tonttia.
Vapaat toimitilat
Sijainti
ja majoituskapasiteetti tulevaan Hanhikiven ydinvoimalaan nähden
Kalajoen
keskustasta on matkaa Hanhikivenniemelle suunniteltun ydinvoimalaan
42 km, joka on matka-aikana noin 30 minuuttia. Kalajoen
majoituskapasiteetti on tällä hetkellä noin 11.500 ymärivuotista
vuodepaikka, joka mahdollistaa isonkin työntekijäjoukon
majoittumisen nopealla aikataululla. Kalajoen liikenneyhteydet,
syväsatama ja olemassa olevat logistiikkatoimijat tarjoavat
merkittäviä mahdollisuuksia Hanhikivihankkeen hyödyntämiselle.
Strategiset
valinnat
- Perustettavat ja aloittavat yritykset
- Kasvuptentiaalia ja vientimahdollisuuksia omaavat yritykset
- Ikääntyvien ja muten yritystoiminnasta luopuvien yrittäjien omistamat yritykset
- Alueelle sijoittuvat/ haluttavat yritykset
- Kriisi- ja muutosvaiheen yritykset
Tavoitteet
ja toimenpiteet asiakassegmenteittäin vuosille 2015-2016
Tavoitteet
Yritysten
nettolisäys 20 yritystä vuodessa, joihin syntyy yhteensä 25
työpaikka.
Tavoitteena
on saada kasvuyritysten ja vientiyritysten määrä kansalliselle
keskitasolle eli noin 40:ään yritykseen molemmissa ryhmissä.
Vuosittain
järjestetään yrityskohtaisia kehittämisohjelmia, joissa
tavoitteena on yritysten avainhenkilöäiden aktivoiminen sekä
kasvu- ja kansainvälistymisvalmiuksen kehittäminen.
Alueelle
sijoittuvat / haluttavat yritykset
Tavoitteena
on saada Kalajoelle vuosittain vähintää kaksi tervettä,
kasvuhakuista, jo toimivaa yritystä tai yrityksen yksikköä, joissa
on potentiaalia kasvaa yli kymmenen työpaikan
yrityksiksi/yksiköiksi.
KÄRKIHANKKEET
2015-2016
- Kaupallisten palvelujen kehittämien ja keskustan kehittäminen. Tavoitteena on saada keskustan kauppakeskuksen toteutus käynnistymään vuoden 2015 aikana.
- Toisen asteen koulutuksen kehittäminen ja yrityshautomo. Tavoitteena on toteuttaa vuonna 2017 yhteinen toisen asteen campusalue.
- Matkailustrategian ja sen kasvuohjelman mukaiset hankkeet.
Olen
edelläolevaan tekstiin merkittynyt sinisellä ne asiat, jotka
tunnistan konsulttitoimiston Hoffrenin työksi ja punaisella ne
asiat, jotka tunnistan kaupunginjohtaja Jukka Puoskarin sanelemiksi
asioiksi strategiaan. Vastustan jyrkästi tällaisten kärkihankkeiden luettelon
hyväksymistä strategiaan. Kauppakeskusvouhotuksessa ei ole mitään
järkeä. Kalajoen kaupungin tehtävänä ei ole kauppakeskusten
suunnittelu, niin kuin kaupunginjohtaja on ymmärtänyt asian.
Molemmat kaupunginjohtaja Jukka Puoskarin kauppakeskusasiat niin
Kalajoen keskustaan kuin Hiekkasärkille ovat tuulentupia eikä niitä
tulla koskaan toteuttamaan. Kalajoen kaupungin tehtävänä on vain
edellytysten luonti kaupallisille palveluille, ei kauppakeskusten
suunnittelu.
Kalajoen
valtuuston on jo hylännyt toisen asteen kampusalueen toteutuksen.
Kaupunginjohtaja Jukka Puoskari yrittää kaikin keinoin
jääräpäisesti tuoda järjettömän kallista ratkaisua Kalajoen
veronmaksajien maksettavaksi. Tämä ei käy.
Kolmanten
kohtana Kalajoen matkailustrategian hyväksyminen ja sen mukaiset
toiminnat. Onneksi kaupunginjohtaja on huomannut, että huomenna
ennen valtuuston kokousta informoidaan valtuutettuja ko.
matkailustrategista. Kaikki ei nyt mene niin kuin Strömssöössä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti