Kalajoen
kaupunginvaltuuston kokouksen pääasioiksi nousivat kouluasiat.
Varsinainen pääasia eli talousarvio vuodelle 2015 ja
taloussuunnitelma 2016-2017 sekä rakentamisohjelma 2015-2019
hyväksyttiin nuijankopauktuksella kun aikaisempina vuosina on käyty
asiat pääluokittain läpi.
Kouluasioidenkäsittely on
historiallisesti merkittävää. Valtuuston kokouksessa käytiin
ankaraa vääntöä Raution koulun osalta. Raution koulun osalta
totesin, että tilanne on sama kuin Pahkalan koulun osalla. Laskelmat
ovat virheelliset ja totuudenvastaiset. Säästöksi oli laskettu
kaaupunginhallituksen esityksessä 231 000 euroa. Laskelma on
virheellinen, mutta se oli päätöksenteon pohjana. Laskelmasta
puuttui Pöllän koulun remonttikulut sekä monitoimitalon
remonttikulut 375 000 euroa. Raution koulua olisi voitu pitää kolme
vuotta avoinna jos olisi jätetty Pöllän koulun remontti ja
monitoimitalon remontti tekemättä. Tällainen vaikutti minun
mielestäni hölmoläisten peiton jatkamiselta.
Valtuustossa
käytiin pitkä keskusteu. Valtuutettu Laura Kaattari teki esityksen
jota myös minä kannatin.Kaupunginhallituksen jäsen Kullervo
Niemelä teki toisenlaisen esityksen, jota kaupunginhallituksen
puheenjohtaja Raili Myllylä kannatti. Aikaerikoista toimintaa
kaupunginhallituksen jäseniltä. Tämä esitys oli tarkoitus tulla
kaupunginhallituksen esitystä vastaan lopullisessa äänestyksessä.
On tässä naurussa pidättelemistä. Tämä kalajokista
keskustalaista demokratiaa.
Arvostan
erittäin korkealle varavaltuutettu Sari Hihnalan toiminnan. Yleensä
neuvottelutaukoa valtuustossa pyytää joku ryhmien puheenjohtajista.
Nyt Sari Hihnala varavaltuuttettuna otti ohjat käsiinsä ja pyysi
neuvottelutaukoa. Hän huomasi, että jos valtuusto tuossa
tilanteessa päättää asiasta, niin asia menee kiville. Siksi
neuvottelutauko piti saada aikaan. Erikoista on se, että Sari
varmasti tiesi, että hän ei itse voi osallistua ryhmänjohtajien
kokoukseen eikä oman ryhmän edustajiin neuvottelussa voi luottaa.
He ovat hankkeen pahimmat vastustajat. Siis on luotettava pienryhmien
puheenjohtajiin. Vasta myöhemmin huomasin, että kokoomuksen
ryhmänjohtaja Hanna Saari ei ollut mukana kokouksessa eikä myöskään
kristillisten Veli Ainali. Jos he olisivat olleet mukana niin päätös
olisi voinut olla toisenlainen tai ainakin pätöksetekoprosessi.
Kukaan ei osannut kaivata näitä henkilöitä ryhmänjohtajien
kokoukseen
Neuvottelussa
ei saatu yksimielisyyttä aluksi aikaan, koska Raution uutta koulua
vastustivat Raili Myllylä, Miika Heikkila, Pekka Märsylä ja Sirkka
Alo. Uuden koulun puolesta olivat Hanna Halmeenpää, Jorma Untinen
ja Erkki Aho. Pidimme tiukasti kiinni siitä, että päätöksestä
pitää tulla konkreettinen. Neuvotteluista oli jostakin syystä pois
kokoomuksen ryhmänjohtaja Hanna Saari sekä Kristillisten Veli
Ainali.
Tilanne
ryhmienjohtajien kokouksessa oli sen verran kiihkeä että kokous
pidettiin seisaltaan, koska kukaan ei todennnäköisesti olisi voinut
istua rauhassa.
Ensin
luulin, että Kaattari ja Niemelä olivat sillä aikaa sorvanneet
uuden esityksen, jossa oli konkretiaa mukana. Tiukassa tilanteessa
luin paperin nopeasti ja huomasin tekstimuodon RAUTION
KOULUN SUUNNITTELU ALOITETAAN VUOTEEN 2019 mennessä. Sanoin
heti, että tämä käy minulle. Ehkä se yllätti vastapuolen.
Hankkeen vastustajat ryhmänjohtajien kokouksessa tuskin siinä
paineessa huomasivat, että suunnittelun aloittamisen takaraja oli
määritelty, mutta ei eturajaa. Olin revetä ilossani liitoksistani,
kun huomasin asian, mutta onneksi hillitsin tunteeni. Päätösesitys
oli parempi kuin mitä olin uskaltanut toivoa. Tämä merkitsee sitä,
että Raution koulun suunnittelulle määriteltiin vain takaraja.
Suunnittelu
voidaan aloittaa heti, koska asialla on nyt valtuuston yksimielinen
päätös.
Valtuuston
kokouksen keskeyttämispyynnön äiti on valtuutettu Riitta Tilus.
Käytännön toteuttaja Sari Hihnala. Tekstin kirjoittaja on
valtuutettu Riitta Tilus ja teksti on pienen ryhmän ajattelun tulos.
Tuohon pieneen ryhmään ovat kuuluneet Riitta Tiluksen lisäksi
Laura Kaattari, Terttu Myllylahti, Eija Pahkala. Myös Kullervo
Niemelä sekä Alpo Murtoniemi ja Ossi Rautakoski lienevät
osallistuneet työskentelyyn ainakin sivustakatsojana. Jonkinlaisena
sovittelijana on toiminut Juha Nivala Kullervon Niemelän ja Laura
Kaattarin välissä. Naisvaltuutetut ovat olleet siis keskeiset
toimijat asiassa ja kunnia kuuluu heille. Voin kuvitella miltä
tuntui Raution kylähdistyksen nokkahenkilöistä Sari Hihnasta ja
Alpo Murtoniemestä, jotka eivät voineet osallistua ryhmien
puheenjohtajien neuvotteluun, vaikka varmasti heillä olisi ollut
paljon sanottavaa. Olotila oli varmasti rauhaton.
Kullervo
Niemelä sai ja otti kunnian itselleen asiassa esittämällä tekstin
valtuustosalissa. Ehkä naisvaltuutetut olivat ajatelleet antaa asian
Laura Kaattarin esitettäväksi, mutta jostain syystä Kullervo
Niemelä oli halunnut ottaa kunnian itselleen.
Voitte
kuvitella miltä tuntuu nyt Raution ”kyläpäälliköstä ”
valtuutettu Alpo Murtoniemestä, joka on pöytäkirjan tarkistaja
tuossa valtuustonkokouksessa. Valtuusto on yksimielisesti hyväksynyt
asian ja tekstin, jossa suunnittelun alkurajaa ei ole määritelty.
Suunnittelu voi siis alkaa heti.Koulun rakentamispäätös tehdään
myöhemmin ja rahoitukseen voidaan käyttää ns. Repo-rahoja, sillä
niitä on nyt yli 14 miljoonaa euroa.
Pahkalan
koulu päätettiin sulkea äänin 22-13. Himangan miesvaltuutetut
todennäköisesti ratkaisivat Pahkalan koulun sulkemisen. Pahkalan
koulun osalta käytin puheenvuoron ja totesin, että
kaupunginhallituksen päätösesitys perustuu virkavastuulla tehtyyn
virheelliseen laskelmaan, jonka mukaan säästö koulun sulkemisesta
on 232 000 euroa. Laskelmasta puuttui Raumankarin koulun
remonttikulut ja opetuksen siirtymisestä johtuvat kulut.
Edellisiltana tekninen johtaja ilmoitti, että laskelmia ei ole tehty
joten hän todisti, että laskelmat ovat siltä osin väärät.
Myöskään budjettiin ei oltu varattu erillistä määrärahaa
Raumankarin koulun remonttia varten. Viisi luokkaa on jakoluokkia,
tarvitaan 1-4 ja 6. luokkien oppilaille jaetut ryhmät eli tarvitaan
11 luokkatilaa. Näitä ei ole huomiotu laskelmissa ollenkaan.
Totesin, että asia on oppilaiden oikeusturvan kannalta ongelmallinen
tilanne.
Mielenkiintoista
oli Pahkalan koulun äänestyksessä himankalaisten valtuutettujen
äänestyskäyttäytyminen. Himankalaisista Pahkalan koulun
lakkauttamisen puolesta äänestivät Päivi Alho, Sami Hänninen,
Pekka Märsylä, Alpo Puusaari ja Aulis Vuotila. Äänestystulos oli
22-13. Jos viisi himankalaista olisi äänestänyt oman koulun
puolesta niin äänestystulos olisi ollut 18-17 koulun säilyttämisen
puolesta. Ehkä eniten selitettävää on valtuutettu Päivi Alholla
oman äänestyskäyttäytymisensä johdosta.
Pahkalan
koulun päätöksestä tulee valitus Oulun hallinto-oikeuteen. Näin
minulle kerrottiin. Valitusperusteista en tiedä, mutta eräs peruste
voisi olla Kalajoen kaupunginvaltuuston päätös, jonka mukaan
oppilasmäärän tulee pysyvästi olla alle 38 jos koulu aiotaan
sulkea. En muista tarkasti valtuuston päätöksen tekstiä, mutta
valtuuston päätöstä ei ole kumottu. Siksi sitä valtuuston tulisi
noudattaa tai purkaa tehty päätös. Päätöstä ei ole purettu.
Toinen valitusperuste voisi olla säästölaskelman
totuudenvastaisuus. Pahkalan koulun lakkauttamisesta ei tule 231 000
euron säästöä. Laskelma on tehty väärin mutta se on tehty
virkavastuulla. Onko kysymyksessä virkarikos? Rikoksen avulla tehty
oikeustoimi on pätemätön. Laskelmassa kiinteistökulujen osalla on
tarkistettavaa ja lisäksi vastaanottavan koulun menoja lisäävää
vaikutusta ei ole vähennetty säästölaskelmaesityksestä esim,
juuri remonttikulut sekä opetuksen siirtymisen aiheuttamat kulut
puuttuu laskelmasta. Raumankarin koululle pitää tehdä opetustiloja
useita lisää koska ryhmiä on jaettava. Näitä varten ei edes ole
budjetoitu yksilöityä määrärahaa, eikä suunnitelmia ole tehty.
Tämä on myös oikeusturvakysymys. Pahkalassa myös vanhuksille on
toimitettu ruoat samalla kuljetuksella koululaisten ruokien kanssa.
Jos vanhuksille edelleen toimitetaan ruokaa niin ruokakuljetusten
kustannuksissa ei tule säästöä. Tässä vain muutama esimerkki
väärin tehdystä laskelmasta ja sen käyttäminen päätöksen teon
perustana on laitettava Oulun hallinto-oikeuden ratkaistavaksi.
Merkittävä
asia oli myös kirkonseudun asemakaavan muutos. Kalajoen kaupungin
paras tonttialue on odottanut ratkaisuaan jo lähes kaksi
vuosikymmentä. Halpa-Halli Oy on odottanut tilaongelmiin ratkaisua
useita vuosia. Kalajoen kaupunginjohtaja Jukka Puoskari on unelmoinut
kauppakeskuksesta, jonka suunnitteluun on käytetty kaupunginvaroja
ja satoja tuhansia euroja, vaikka asia ei kuulu kuntalain mukaan
kunnan tehtäviin. Kunnan tehtävä on vain luoda edellytykset
yritystoiminnalle ja antaa vapaan kilpailun ratkaista muut asiat. Nyt
kaupunginjohtaja on ottanut asiassa messiaan roolin ja siitä kärsii
mielestäni koko Kalajoki ja lähialue.
Erään
suunnitelman mukaan alueelle piti tulla kauppakeskus, jossa on 68
liikettä ja paikoitusalue katolla. Tämän suunnitelma isä oli
helsinkiläinen arkkitehtitoimisto. On täysin selvää, ettei
Kalajoelle voi tulla Oulun Zeppeliniä suurempaa ostoskeskusta.
Lisäksi kaupankäynnin luonne on muuttunut eikä myöskään
pienillä yrityksillä ole mahdollisuuksia maksaa korkeita vuokria,
mitä grunderit tulisivat vaatimaan yrityksiltä. Ajatus on siis
kuolleena syntynyt, mutta kaupunginjohtaja ei anna periksi. Hän on
junaillut kolme miljoonaa euroa kaupungin rahaa hankkeeseen, jos
kauppakeskukseen sijoitetaan kirjastotilat. Kun tämäkään ei
riittänyt niin nyt kaavaesitykseen on lisätty 7-kerroksinen
kerrostalo kauppakeskukseen jotta siitä grunderit kiinnostuisivat.
Mielestäni tämäkään ajatus ei ole realistinen, koska asunnot on
ensiksi myytävä ennenkuin rakennusliike ottaa riskiä. Tämä taas
hidastaa Kalajoen keskustan kehittymistä. Aemakaavamuutos
mahdollistaa 3-5 vähittäiskaupan suuryksikön muodostumisen, mutta
mistä otetaan asiakkaat, kun Ylivieska, Kokkola ja Raahe ovat
ajaneet Kalajoen ohi. Lisäksi on otettava huomioon Pyhäjoen
ydinvoimalan tulo. Jos Halpa-Halli ei saa tonttia Kalajoelta, niin
onko vaarana toimintojen supistaminen ja siirtyminen Pyhäjoelle.
Halpa-Halli Oy on lähettänyt Kalajoen kaupunginhallitukselle
asiasta selvitysket jo vuonna 2013, mutta kaupunginjohtaja ei ole
tuonut niitä kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Halpa-Halli Oy
on lähettänyt kirjalliset aineistot valtuustoryhmien
puheenjohtajille, mutta vieläkään kaupunginhallitus ei ole
käsitellyt asiaa.
Kun
otetaan huomioon, että Kalajoella on kaupunginjohtajan toimesta
toinenkin kauppakeskussuunnitelma tehty ja se sijaitsee
Hiekkasärkillä, niin ei voi välttyä vaikutelmalta, että
kaupunginjohtaja ei ole parantunut puolangantaudistaan vieläkään.
Siksi
suhtadun erittäin kriittisesti kaupunginjohtajan toimintaan. Se on
mielestäni kalajokisten edun vastaista toimintaa. Jos Halpa-Halli
Oy:lle myydään tontti , niin vanhaan Halpa-Halliin jää tilat
ainakin kymmenelle eri liikkeelle. Ymmärrys hoi, äly ala jätä!
Kaavaesitys kuitenin hyväksyttiin. Asia oli kuin H.C. Andersenin
sadussa: Keisarin uudet vaatteet. Kaikki kehuivat keisarin uusia
vaatteita, vaikka keisari olikin alasti.
Kalajoen
kaupunginvaltuutetuista 15 valtuutettua jätti edellisessä
kokouksessa valtuustoaloitteen, jossa toivottiin tuulivoimaloiden
etäisyydeksi asutuksista 2 kilometriä. Kaupunginhallitus eli
Kalajoella sitä voitaisiin nimittää nukkehallituksenksi, hyväksyi
suuressa viisaudessaan kaupunginjohtajan esitys siitä, ettei rajaa
aseteta. Asia nousi pintaa jälleen kerran Läntisten
tuulivooimapuiston osayleiskaavan yhteydessä. Kun tarkemmin
selvittelin kuka on Kalajoen tuulivoimaloiden hankemies niin päädyin
yhteen ratkaisuun. Näyttää siltä raha ohittaa luontoarvot.
Tärkein
asia oli Kalajoen talousarvio vuodelle 2015 hyväksyttiin yhdellä
nuijankopautuksella. Saanen kuitenkin esittää muutamia asioita
suurelle yleisöllekin tiedoksi:
Talousarvion
loppusumma on 99,5 miljoonaa euroa. Vuosikate on 4,2 miljoonaa euroa.
Veroprosentti on 20 %. Kaupungin lainamäärä on 38,4 miljoonaa
euroa. Lainamäärä asukasta kohti on 3042 euroa.
Hallintopalveluiden
osuus budjetista on 3 559 440 euroa. Kehittämispalveluiden osuus 6
310 785 euroa, mikä muodostuu elinkeinopalveluista 1 181 950 ja
maaseutupalvelut 5 128 835 euroa. Peruspalveluiden osuus on 41 648
415 euroa. Sivistyspalveluiden osuus 18 733 548 euroa, tekniset
palvelut 10 179 000 euroa. Pitkäaikaisia lainoja voidaan lyhentää
4 100 000 euroa. Investointien osuus on 10 179 000 euroa.
Tulopuoli
taas muodostuu toimintatuotoista, joiden osuus on 21 202 420 euroa.
Verotulojen määräksi on budjetoitu 37 744 000 euroa,
valtionosuudet 29 448 187 euroa.
Henkilöstömenot
on budejtoitu 44 322 752 euroksi ja palvelujen ostot 29 984 938
euroa.
Tuloveroprosentin
korotuksen ohella korotetaan myös kiinteistöveroprosentteja.
Kalajoen työttömyysprosentti 10, 2. Kalajoen kaupunki vähentää
myös jäsenmaksukulujaan. Kaupunki kuuluu jatkossa vain
Pohjois-Pohjanmaan liittoon ja sanoutuu irti Keski-Pohjanmaan liiton
jäsenyydestä sekä Kerttu Saalasti-säätiöstä.
Peruspalvelut
ja sivistyspalvelut yhdistetään yhden organisaation alaisuuteen.
Kalajoen satama yhtiöitetään ja yhtiön hallituksen muodostaa
kaupunginhallituksen päätöksellä elinkeino- ja
maankäyttötoiminta. En pidä menettelyä oikeana, koska
kysymyksessä on poliittinen vallankäyttö, jossa vaaleissa on
jaettu valta. Nyt esimerkiksi perussuomalaiset on jätetty syrjään
vallanjaosta kokonaan. Pidän menettelyä keskustan taholta törkeänä.
Kaupugin
palveluksessa on kaikkiaan yli 1000 henkilöä. Palkkoihin ja
palkkioihin on varattu kaikkiaan 33,9 miljoonaa euroa.ICT-päällikön
virka muutetaan tietohallintojohtajan viraksi. Ehkä se kuulostaa
hienommalta. Perusturvapalveluissa lähihoitajan toimi muutetaan
asumispäällikön viraksi. Eikö ole hienoa?
Paikkatietosuunnittelijan
toimi muutetaan paikkatietoinsinöörin viraksi. Budjetissa on myös
teksti, että Rautioon rakennetaan uusi koulu, mikäli oppilasmäärät
ja laadukkaan opetuksen toteuttamismahdollisuudet sitä edellyttävät.
Himangalle
rakennetaan uusi perusturvapaleluiden käyttöön
asumispalveluyksikkö, kustannusarvio 1,2 miljoonaa euroa. Suurin
yksittäinen talonrakennuskohde on keskuskeittiön rakentaminen
terveyskeskuksen yhteyteen 2,6 miljoonaa euroa. Nykyisin
ruokapalveluista Kalajoen kaupungissa vastaa tekniset palvelut.
Hiekkasärkkien
investointihankkeisiin lähinnä kunnallistekniikkaan varataan 150
000 euroja. Kalajoen tien peruskorjaukseen varataan 1,32 miljoonaa
euroa, josta ELY rahoittaa 50 %. Liikuntapuistojen korjaamiseen
varataan 155 000 euroa. Viemärilaitoksen investointeihin varataan
645 000 euroa. Ventelän pihapiirin kunnostamiseen varataan 250 000
euroa, sama summa myös vuodelle 2016. On kuitenkin todennäköistä,
että Arteman korjauskurssille ei ilmoittaudu riittävästi oppilaita
ja Ventelän kiinteistöt jäävät korjaamatta. Silloin voidaan
määrärahan käyttötarkoitusta muuttaa ja sijoittaa rahat vaikka
Hiekkasärkille, koska pysytään budjetin raameissa.
Kalajoen
kaupunk tuottaa isäntäkuntamallilla
ympäristöterveydenhuoltopalvelut Raahen ja Kalajoen kaupungeille
sekä Siikajoen Pyhäjoen ja Merijärven kunnille.
Kalajoki
Akatemia, jota juridisesti ei ole olemssa, tuottaa kaupungin
vapaa-ajanpalvleut kulttuuri- ja urheluopistomaisesti. Näitä
palvleuja ovat kirjasto-, liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalvelut.
Huom, rautiolaiset, Raution kirjastopalveluista vastaan nyt
Kalajoki-Akatemia. Raution kirjaston lakkautti sivistyslautakunta,
mutta kyläyhdistys on päättänyt, että kirjasto Rautiossa on ja
pysyy.
Liikuntapalveluissa
resursseja suunnataan toimintaan, joka parantaa
liikuntamahdollisuuksia ja – motivaatiota kaikissa ikä- ja
väestöryhmissä, jotka eivät liiku terveytensä kannalta
riittävästi tai lainkaan.
Tämä
tavoite tukee omaa ajatustani siitä, että Kalajoelle toteutetaan
ohjelma terveenä vauvasta vaariin. Olen ilmoittanut olevani valmis
organisoimaan asian, mutta näyttää tuo byrokratia ja tiettyjen
henkilöiden asenteet ja reviiriajattelu olevan vielä toistaiseksi
esteenä asiassa.
Jäähalliin
rakennetaan pukukoppien laajennus ja saneeraus, määräraha 420 000
euroa. Paloaseman rakentamiseen varataan 3,6 miljoonaa euroa
vuodelle 2016. Raution monitoimikeskuksen remonttiin on varattu rahaa
375 000 euroa. Budjetissa on myös monitoimiareenan rakentaminen.
Hankkeelle ei ole vielä määritelty vuotta eikä rakentajaa. Tämä
tarkoittaa täysimittaista liikuntahallia. Hiekkasärkkien
matkailuteihin on varattu 1,4 miljoonaa euroa, ensi vuodelle
kuitenkin vain 150 000 euroa ja loput seuraaville vuosille. Ei siis
riitä Pahkalan ja Raution koulujen sulkemisesta saadut säästöt
Hiekkasärkkien matkailuteiden rakentamiseen, vaan siihen on
käytettävä myös verovaroja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti