Kalajoen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja esti perussuomalaisten ryhmpuheenvuoron pitämisen. Tässä on puhe, jota ei voitu pitää valtuuston puheenjohtajan toiminnan johdosta.
Arvoisa
puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja muut läsnäolijat
Perussuomalaisten
valtuustoryhmä jätti 26.02.2013 valtuustoaloitteen
kouluverkkotyöryhmän perustamisesta. Valtuustoaloitteessaan se
esitti, että kouluverkkotyöryhmän
tavoitteena tulee olla laaja-alainen selvitys kouluverkkoasiasta,
päivähoitoon liittyvistä asioista ja tulevaisuuden suunnitelmista
sekä aikaansaada Kalajoen kaupungin liikuntapaikkasuunnitelma,
selvittää ruokahuoltoasioiden toteutus tulevaisuudessa, selvittää
vanhusten huoltoa koskevat asiat lähitulevaisuudessa, mitkä
vaativat entistä suurempaa huomiota vanhusten suhteellisen määrän
lisääntyessä voimakkaasti. Mahdollisesti tyhjilleen jäävien
koulukiinteistöjen käytön suunnittelu on tärkeä asia. Työryhmän
tärkeimpänä tehtävänä on kehittää olemassa olevaa
kouluverkkoa toimivammaksi ja taata kaikille hoito- ja opiskelupaikka
kohtuullisten yhteyksien päästä. Kouluverkkoasialla on merkittävä
vaikutus koko Kalajoen kaupungin tasapainoiseen ja tasapuoliseen
kehittämiseen.
Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että kouluverkkotyöryhmä nimetään siten, että työryhmässä on kaikkien puolueiden edustajat sekä siten, että jokaisen koulualueen sekä kyläyhteisön alueelta on yksi edustaja edustamassa aluettaan. Jokaiselle koululle tulee järjestää keskustelutilaisuus vanhemmille ja kyläläisille, jolloin kuullaan heidän mielipiteensä ja voidaan kertoa heille minkälaisia suunnitelmia ja eri vaihtoehtoja on olemassa. Toiminnan tulee olla avointa ja demokraattista.
Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että kouluverkkotyöryhmä nimetään siten, että työryhmässä on kaikkien puolueiden edustajat sekä siten, että jokaisen koulualueen sekä kyläyhteisön alueelta on yksi edustaja edustamassa aluettaan. Jokaiselle koululle tulee järjestää keskustelutilaisuus vanhemmille ja kyläläisille, jolloin kuullaan heidän mielipiteensä ja voidaan kertoa heille minkälaisia suunnitelmia ja eri vaihtoehtoja on olemassa. Toiminnan tulee olla avointa ja demokraattista.
Kustannuslaskelmien
tulee olla julkisia ja laskentaperusteet tulee ilmoittaa selkeästi
ja tarvittaessa on käytettävä ulkopuolista tahoa laskelmien
oikeudellisuuden varmistamiseksi. Kouluverkkotyöryhmän toiminnan
tulee olla avointa ja demokraattista ja sellaista, jonka toimintaa
voidaan seurata reaaliajassa. Tietotekniikka mahdollistaa avoimen ja
demokraattisen toiminnan asiassa. Kansan äänen on kuuluttava ja se
on otettava huomioon.
Kaupunginjohtaja
reagoi valtuustoaloitteeseen näin. Hän nimesi valmistelutyörymän,
johon
kuuluvat Jukka Puoskari (pj.) Esa Siirilä, Juhani Yliparkas, Marko
Raiman, Sami Krank, Riku Saksholm, Teuvo Tuorila, Eero Lehto ja Ari
Sarpola. Työrymän tavoitteena oli selvityksen yhteydessä
tarkastella lukion sijoitus, kirjaston sijoitus, perusopetuksen
lisätilojen järjestäminen, Pahkalan, Raution, Vuorenkallion ja
Etelänkylän koulujen asema. Työn tulee olla valmis vuoden 2013
lokakuun loppuun mennessä, jotta esitykset ehtivät vuoden 2014
talousarvioestyksessa huomioon otettavaksi.
Tämä
menettely paljastaa, kuka on opetuspalveluiden uudelleenoranisoinnin
todellinen isä ja tekijä. Hän on kaupunginjohtaja, joka nimesi
itsensä työryhmän puheejohtajaksi ja jäseniksi alaisiaan, joita
on helpompi kommennella kuin luottamusmiehiä, jotka ovat
kaupunginjohtajan esimiehiä. Kapunginjohtaja kätkeytyi
esityksessään työryhmän taakse. Työryhmää käytettiin
häikäilemättömästi kaupunginjohtajan käsikassarana asiassa.
Koko opetuspalveluiden työryhmän esitys on kaupunginjohtajan idea.
Sen paljastaa työryhmän asettamisen tavoiteet.
Työryhmän
pääidea oli saada suljettua kuusi koulua. Tähän tavoitteeseen
päästäisiin virheinvestoinnilla eli lukion rakentamisella väärään
paikkaan. Tämä prosessi toistaa edellistä koulujen
sulkemisprosessia, jossa tavoite saavutettiin myös
virheinvestoinnilla eli Tyngän koulun rakentamisella, jonka
kielteiset vaikutukset näkyvät ainakin rautiolaisten mukaan
konkreettisina juuri nyt kun Raution koulu on suljettavien listalla.
Kun
kaupunginjohtaja halusi asioita nopeasti eteenpäin, niin asioista
haluttiin informoida nopeasti tiedotusvälineitä. Siis
tiedotusvälineet otettiin jo aikaisessa vaiheessa päättäjien
painostajiksi. Pitäähän päättäjien lukea lehdistä mitä heidän
pitää päättää.
Kun
kuulemistilaisuuksia järjestettiin, niin niitä ei järjestetty
suljettaviksi esitetyille kouluille, vaan kuulemistilaisuudet
järjestettiin kokonaan muille kouluille tai muihin paikkoihin.
Kuulemistilaisuuksissa kuultiin pääasiassa virkamiehiä eikä
kansalaisia niin kuin tilaisuuksien tarkoituksena tulisi olla.
Koska
kuulemistilaisuuksia ei järjestetty asianomaisille kouluille, niin
Vuorenkallion johtokunta kutsui Kalajoen kaupunginvaltuuston jäsenet
tutustumaan kouluunsa. Meistä valtuutetuista kutsua noudatti 35
valtuutetusta vain 5 valtuutettua eli 14 prosenttia. Meitä on nyt
kuitenkin 35 valtuutettua eli 100 prosenttia valtuutetuista
päättämässä koulun kohtalosta. Onko tästä vedettävä se
johtopäätös, että 86 prosenttia ei tiedä mistä päättää, kun
vain 14 prosenttia valtuutetuista noudatti kutsua. Vuorenkallion
koulun tilaisuudessa esitin valtuutetuille ja läsnäolijoille kuinka
täytyy toimia jotta voidaan estää odotettavissa oleva tilanne.
Valtuutettu Väinö Hietala varmasti muistaa asian. Jostain syystä
minua ei haluttu uskoa. Nyt olemme totuuden edessä.
Vuorenkallion
koulun säilyttämisen puolesta allekirjoitti yli 1800 henkilöä
adressiin nimensä. He eivät suinkaan adressilla halunneet olla
sulkemassa Vuorenkallion koulua vaan säilyttämässä sitä.
Kaupunginjohtaja viittasi kintaalla koko 1800-nimen adressiin.
Valtuusto
käsitteli asiaa ja hyväskyi yksimielisesti viipalekouluratkaisun,
kun valtuuston enemmistön allekirjoittama aloite oli olemassa
osoittamassa valtuuston enemmistön tahtoa. Kalajoen kaupungin
sivistyslautakunta teki yksimielisen päätöksen
viipalekouluasiassa.
Sivistyslautakunnan
päätös asiassa ohitettiin kaupunginjohtajan toimesta ottamalla
asia uudestaan kaupunginhallituksen käsittelyyn sivistystoimen
johtajan esityksestä. Siis sivistyslautakunta ohitettiin.
Kaupunginhallitus esittää nyt, että viipalekoulusta luovutaan. Nyt
tuleekin tarkastella kaupunginhallituksen jäsenten motivaatiota
asiassa. Miksi kultapossukerhon jäsenten tulee nuoleskella? Jääköön
kuitenkin tämän asian tarkastelu kuulijoiden tehtäväksi.
Uuden
lukion rakentamisella siis haluttiin tyhjentää kuusi ala-astetta.
Uuden lukion markkinointihintana on 4.9 miljoonaa euroa ja nykyisen
lukion laajennuksen hinta 0.9 miljoonaa euroa. Säästöä tulisi
siis vähintäänkin 4 miljoonaa euroa jos nykyisiä lukiotiloja
laajennetaan. Lisäksi ihmettelen sitä miksi Kokkolan Halpa-Halli
Oy:n suunnitteluvaraushakemus 8.5.2012 Kalajoen
kaupunginhallitukselle on jätetty kokonaan käsittelemättä. Sen
sijaan on kiireellä ja kustannuksia säästämättä viety
mielikuvituksellista kauppakeskushanketta eteenpäin jotta voidaan
estää Kokkolan Halpa-Halli Oy.n suunnitelmien toteutus.
Kauppakeskussekoiluun on mennyt jo ainakin yhden viipalekoulun hinta.
Lisäksi on ilmoitettu, että kirjasto voidaan sijoittaa uuteen
kauppakeskukseen ja siihen ollaan valmiita sijoittamaan 3 miljoonaa
veroeuroa jotta hanke käynnistyisi. Jos taas Kokkolan Halpa-Halli
Oy:n esittämä ratkaisu toteutetaan, niin säästöä tulee
kirjastonkin osalta lähes 3 miljoonaa euroa.
Toinen
esimerkki järjettömästä rahankäytöstä oli Sun Arena-hanke,
jossa myös meni yhteiskunnan rahaa ainakin yhden viipalekoulun
hinnan verran. Jokainen vähänkin liiketoimintaa ymmärtävä tiesi,
että hanke ei koskaan tule toteutumaan. Oliko Sun Arena-idean
todellinen isä joku muu kuin hankkeen toteuttajaksi ilmoittanut.
Ei
voi välttyä vaikutelmalta, että tilanne Kalajoella alkaa
muistuttaa Ukrainan tilannetta. Ukrainassahan kansa nousi presidentti
Janukovicin hallintoa vastaan. Seuraukset ovat nyt nähtävissä.
Emme
hyväksy kaupunginhallituksen esitystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti