Oulun hallinto-oikeus
PL 189
90101 OULU
Vastaselitys Vestia Oy:n selityksen
johdosta 00230/12/2299 ja 00231/12/2299
Vestia Oy ei ole vastaselityksessään
huomioinut sitä, että Kalajoen kaupunginvaltuuston jäsen Jouni
Jyrinki on Vestia Oy:n hallituksen jäsen ja Kalajoen
kaupunginvaltuusto on valinnut edustajakseen jätelautakuntaan
valtuutettu Miika Heikkilän, joka on Vestia Oy:n hallituksen jäsenen
Jouni Jyringin tyttären kanssa naimisissa eli hän on Jouni Jyringin
vävy. Näinollen valtuutettu Miika Heikkilä on esteellinen
toimimaan jätelautakunnan jäsenenä hallintolain 28 §:n
perusteella. Esteellisyyden aiheuttavien läheisten määrittely on
sama kaikkien kunnallishallintoa koskevien esteellisyyssäännösten
soveltamisessa. Lainkohdan tarkoittamia läheisiä ovat viranhaltijan
ja luottamushenkilön:
- puoliso ja lapsi, lapsenlapsi, sisarus, vanhempi, isonvanhempi ja hänelle muuten erityisen läheinen henkilö samoin tällaisen henkilön puoliso,
- vanhempien sisarus sekä hänen puoliosnsa, sisarusten lapsi ja entinen puoliso, sekä
- puolison lapsi, lapsenlapsi, sisarus, vanhempi ja isovanhempi samoin kuin tällaisen henkilön puoliso sekä puolison sisarusten lapsi.
Vestian omistaa 16 kuntaa, kukin kunta asukaslukunsa
suhteessa. Suurimmat omistajat ovat Ylivieska, Kalajoki ja
Nivala. Ylintä päätösvaltaa käyttää yhtiökokous, johon
jokainen omistajakunta lähettää oman edustajansa. Yhtiökokous
valitsee hallituksen, johon kuuluu yhdeksän jäsentä.
Hallituspaikat on jaettu seutukunnittain. Hallituksen jäsenen
toimikausi on kolme vuotta.
Hallitus
Hallitus
Varsinainen jäsen
Varajäsen
Toimikausi
Jorma Eskola (Nivala), pj.
Sami Laukkanen (Pyhäjärvi)
2011 - 2014
Paavo Hankonen (Sievi)
Hannu Haapakoski (Alavieska)
2011 - 2014
Jouni Jyrinki (Kalajoki)
Matti Pahkala (Pyhäjoki)
2011 - 2014
Veikko Kallio (Oulainen)
Tuomo Perälä (Merijärvi)
2009-2012
Maija-Liisa Veteläinen (Haapajärvi)
Anne Ruha (Kärsämäki)
2009-2012
Vesa Savolainen (Haapajärvi)
Kauko Karppinen (Pyhäntä)
2009-2012
Jorma Maunula (Toholampi)
Tapio Erkkilä (Kannus)
2010-2013
Kari Kentala (Ylivieska)
Silja Mikkola (Kannus)
2012-2013
Heikki Halla-aho (Haapavesi)
Helena Mämmelä (Siikalatva)
2010-2013
Vestia Oy toteaa vastaselityksessään,
että Vestia ei ole esittänyt jaettavaksi paikkajakoa vaan esityksen
teki osakaskuntien asettama työryhmä osakaskuntien pyynnöstä. Nyt
on todettava se, että osakaskunnat eivät ole esittänneet tällaista
pyyntöä. Kun Vestia Oy esittää tällaisen väitteen niin sillä
on myös todistustaakka asiassa eli sen tulee esittää jokaisen
osakaskunnan tekemä virallinen päätös tällaisestä pyynnöstä.
Olen itse Kalajoen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja ja olen
läsnä kaupunginhallituksen kokouksissa eikä siellä ole tehty
Vestia Oy:n vastaselityksessään mainitsemaa päätöstä. Totuus
on se, ettei tällaista pyyntöä osakaskuntien virallisista
asiakirjoista löydy, vaan tietyt henkilöt ovat omin lupinsa
päättäneet jakaa lautakuntapaikat sopiville henkilölle. Tätä
osoittaa sekin, että kalajokinen Raili Myllylä kuului tuohon
omavalintaiseen työryhmään, joka esitti Kalajoen edustajaksi
lautakuntaan keskustalaista naista. Ei liene epäselvää ketä Raili
Myllylä esitti työryhmän jäsenenä alueelliseen jätelautakuntaan
nimeä mainitsematta.
Vestia Oy ei ole vastaselittyksessään
ottanut kantaa suhteelliseen vaalitapaan. Suhteellinen vaalitapaa on
jokaisessa kunnassa noudatettava myös vaalitulosten laskennassa ja
luottamusmiespaikkajaossa. Saavutetun vaalituloksen mukaan
luottamusmiespaikat jaetaan suhteellisesti jokiasen kunnan oman
vaalituloksen perusteella. Suhteellinen vaalitapa tarkoittaa
esimerkillä ilmaistuna tätä:
Keskustan vertailuluvut
1. 3356
2. 1678
3. 1118.6667
15. 223.7333
16. 209.75
17. 197.411
18. 186.444
19. 176.631
20. 167.8
Perussuomalaisten vertailuluvut
1. 1094
5. 218.8
6. 182.3333
7. 156.28
Vasemmistoliitto
1. 560
3. 186.666
4. 140.00
Vihreät
1. 502
2. 251
3.167.333
SDP
1. 487
3.162.333
Kok
1. 474
3.158
KD
1. 293
2. 146.5
1. 3356
2. 1678
3. 1118.6667
15. 223.7333
16. 209.75
17. 197.411
18. 186.444
19. 176.631
20. 167.8
Perussuomalaisten vertailuluvut
1. 1094
5. 218.8
6. 182.3333
7. 156.28
Vasemmistoliitto
1. 560
3. 186.666
4. 140.00
Vihreät
1. 502
2. 251
3.167.333
SDP
1. 487
3.162.333
Kok
1. 474
3.158
KD
1. 293
2. 146.5
Alueellisen jätelautakunnan paikkoja
ei voi jakaa muuten kuin kunkin osakaskunnan oman suhteellisen
vaalituloksen perusteella. Silloin täytyy ottaa huomioon miten muut
luottamuspaikat kunnassa on jaettu, koska alueellisen jätelautakunnan
paikkajako tapahtui tässä tapauksessa kaikkien muiden
luottamusmiespaikkojen jaon jälkeen. Ymmärrän hyvin, että
keskustalaiset haluavat jakaa luottamuspaikat aina niin, että
suurimpana puolueena oleva keskusta saa aina valita ensiksi
luottamiespaikan joka tilanteessa. Suhteellinen vaalitapa ei tarkoita
tätä, vaan se tarkoittaa sitä, että paikat todella jaetaan
suhteellisesti. Esimerkiksi Kalajoella alueellisen jätelautakunnan
paikkajako ei mennyt suhteellisen vaalitavan mukaan, vaan keskusta
omi paikan itselleen huomioimatta suhteellista vaalitapaa ja
saavutettua vaalitulosta. Menettely oli siis kuntalain 81 §:n
vastainen.
Vestian markkina-asema
Vastaselityksessään Vestia Oy
väittää, ettei se kilpaile markkinoilla elinkeinoharjoittajien
kanssa vaan kilpailuttaa elinkeinoharjoittajia julkisessa
hankintayksikössä. Mielestäni ja minun käsitykseni mukaan tämä
tarkoittaa sitä, että Vestia Oy on ominut itselleen yksinoikeuden
alan pienyrittäjien riistämisessä ja alistamisessa käyttämällä
väärin määräävää markkina-asemaa. Kysymys on siis kilpailun
estämisestä ja perusteettoman monipoliaseman väärinkäytöstä.
Vestia Oy kilpailee kunnan vastuun ulkopuolelle kuuluvien yritysten,
liikelaitosten ja teollisuuden jätteistä. Kilpailutilanne ei ole
vapaa, koska Vestia Oy:llä on määräävä markkina-asema
tällaisessa tilanteessa.
Toimivaan taloudelliseen kilpailuun
kuuluu yritysten vapaus päästä markkinoille ja oikeus päättää
vapaasti toimintatavoistaan ja kilpailukeinoistaan. Yritysten
asiakkailla täytyy toisaalta olla mahdollisuus valita tarjolla
olevista vaihtoehdoista parhaaksi katsomansa.
Toimiva kilpailu kannustaa
markkinaosapuolia jatkuvaan toimintatapojen tehostamiseen sekä
uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen. Sekä ostajat että
myyjät pyrkivät kilpailuissa olosuhteissa tarjoamaan toisielle
markkinaosapuolille – itse parempia taloudellisia etuuksia
saadakseen – parempia vaihtoehtoja kuin kilpailijansa.
Kilpailumekanismin katsotaan yleisesti
ohjaavan yhteiskunnan taloudelliset resurssit kaikkien tunnettuen
tuotantomahdollisuuksien suhteen tehokkaampaan mahdolliseen käyttöön
(staattinen tehokkuus). Toisaalta kilpailuun liittyy olennaisesti
myös aiemmin tuntemattomien, kokonaan uusien
tuotantomahdollisuuksien synnyttäminen (dynaaminen tehokkuus).
Vestia Oy:n määräävä
markkina-asema on vapaan kilpailun este.
Kilpailulainsäädäntö velvoittaa
viranomaiset, eli käytännössä Kilpailuviraston ja
aluehallintovirastot puuttumaan sellaisiin elinekeinoharjoittajien
menettelytapoihin jotka vähentävät talouden tehokkuutta tai
estävät tai haittaavat perusteettomasti muiden
elinkeinoharjoittajien toimintaa. Nyt Vestia Oy:n toiminta haittaa
järkyttävällä tavalla samalla alalla toimivien yksityisten
yrtysten toimintaa.
Kilpailulaki (948/2011) pyrkii
toisaalta estämään yritysten kilpailun kannalta vahingollisen
käyttäytymisen ja toisaalta turvaamaan markkinoiden kilpailullisen
rakenteen yrityskauppavalvonnan avulla. Lain soveltamisessa otetaan
erityisesti huomioon markkinoiden toimintaedellytysten ja elinekeinon
harjoittamisen vapauden suojaaminen niin, että myös asiakkaat ja
kuluttaja hyötyvät kilpailusta (KL 1 §). Nyt Vestia Oy estää
määrävällä markkina-asemallaan vapaan kilpailun ja pyrkii kaikin
keinoin vaikeuttamaan samalla alalla toimien yksityisten yritysten
toimintaa.
Kilpailulaki kieltää sellaiset
kilpailuntajoitukset, joilla katsotaan yleensä aina olevan
vahingollisia vaikutuksia taloudelliselle kilpailulle
(kieltoperiaate). Tällaisia kiellettyjä rajoituksia ovat mm.
määräävän markkina-aseman väärinkäyttä sekä kilpailevien
yritysten väliset keskinäiset sopimukset ja menetelyt
kilpailunrajoittamiseksi (kartellit). Kilpailulain kieltoja
rikkoneelle voi markkinaoikeus määrätä kilpailuviraston
esityksestä seuraamusmaksun (KL 12 §).
Kilpailulaissa tarkoitettujen
kilpailunrajoitusten ohella markkinoiden toimintaa voivat haitata
myös erilaiset lait, asetykset, hallinnolliset määräykset ja
viranomaisten toimintatavat. Kilpailuvirastola on mahdollisuus tehdä
mm. aloitteita sellaisten markkinoiden toimintaa haittaavien
kilpailurajoitusten poistamiseksi, jotka jäävät
kilpailunrajoituslain soveltamisalan ja siten viraston suoran
toimintavallan ulkopuolelle. Kilpailuviraston tehtävänä on
selvittää kilpailunrajoituksia sekä oma-aloitteisesti että
toimenpidepyyntöjen perusteella. Tavoitteena on puuttua erityisesti
kansantalouden suorituskyvyn kannalta olennaisiin, taloudelliselle
kilpailulle vahingollisiin kilpailunrajoituksiin. Vestia Oy:n
toiminta vahintoittaa taloudellista kilpailua ja on enemmän kuin
uhka samalla alalla toimiville pienyrityksille.
Kilpailulain ohella Suomessa on
voimassa EU:n kilpailusäännöt. Niiden keskeisenä tehtävänä on
toimivan kilpailun aikaansaamisen ohella varmistaa se, ettei ritysten
toiminpiteellä estetä tavaroiden, palveluiden ja pääomien vapaata
liikkuvuuutta EU:n jäsenvaltioista toiseen. Unionin alueella
vaikuttavaan kilpailunrajoiitukseen sovelletaan aina EU:n
kilpailusääntöjä, jos rajoitus vaikuttaa merkittävästi
jäsenvaltioiden väliseen kauppaa.
EU:n kilpailusääntöjen soveltaminen
muuttui merkittävästi 1.5.2004, kun uusi kilpailusääntöjen
täytäntöönpanoasetu ( neuvoston asetus 1/2003) tuli voimaan.
Täytäntöönpanoasetus sisältää menettelysäännöt siitä,
miten EU:n keskeisiä kilpailusääntöjä eli Euroopan unionin
toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) artikloja 101 ja 102 ( aiemmin
EY 81 ja 82 artiklatI sovelletaan. Artiklojen sisällöt säilyivät
sekä täytäntöönpanouudistuksessa että 1.12.2009 voimaan
tulleessa Lissabonin sopimuksessa ennallaan.
Täytäntöönpanoasetuksen
uudistaminen edellytti muutoksia myös kansalliseen
kilpailusäännöstöön. Kansallisen kilpailunrajoituslain
muuttamisen tavoitteena oli mm. yhtenäistää yritysten
toimintaympäristöä yhdenmukaistamalla kansallinen kilpailusääntely
EU:n kilpailusääntöjen kanssa. Uusittu laki kilpailunrajoituksista
(318/2004) tuli voimaan samanaikaisesti täytäntöönpanoasetuksen
kanssa 1.5.2004. Artiklojen 101 ja 102 soveltavat 1.5.2004 voimaan
tulleen uudistuksen jälkeen sekä komissio että kansalliset
kilpailuviranomaiset.
SEUT 101 artiklassa kielletään
laajasti yritysten kilpailua vääristävä yhteistyö. Artiklaa
sovelletaan sekä horisontaalisiin kilpailunrajoituksiin (
kartelleihin) että vertikaalisiin sopimuksiin kuten
jakelusopimuksiin liittyviin kilpailunrajoituksiin. Artiklassa 102
kielletään puolestaan määräävän markkina-aseman väärinkäyttö.
SEUT 101 artiklan kohdassa 1 kielletään
yritysten kilpailua estävä, rajoittava ja vääristävä yhteistyö.
Kiellettyjä kilpailunrajoituksia ovat mm. kilpailijoiden väliset
sopimukset hinnoista, tuotantomääristä tai asiakaspiirin
rajoittamisesta.
EU:n
perustamissopimuksessa ei ole julkisia yhtiöitä koskevaa
erityisjärjestelmää, vaan niihin sovelletaan samoja sääntöjä
kuin muihinkin yhtiöihin, erityisesti kansallisuuteen perustuvan
syrjinnän kieltämistä ja kilpailua koskevia sääntöjä, ja
jäsenvaltioita on erityisesti kielletty toteuttamasta mitään
sellaisia toimenpiteitä, jotka voisivat vapauttaa julkiset yhtiöt
niiden noudattamisesta (86 artiklan 1 kohta). Vestia Oy ei ole, eikä
se saa tulla fiskaaliseksi monopoliksi, koska silloin se tuhoaa
pienyritystoiminnan alalta.
Jäteläin 23 ja 43 §:n mukainen
jätehuoltoyhtiöiden työntekijäiden tehtävien hoitaminen
virkavastuullisesti tarkoittaa vain jätehuoltoyhtiölle siirrettyjen
palvelutehtävien hoitamista virkavastuullisesti.
Jätehuoltoviranomaiselle säädettyjä viranomaistehtäviä ei ole
tässä tarkoitettu hoidettavaksi jätehuoltoyhtiön työntekijöiden
toimesta.
Jätelautakunnalle
kuuluvia tehtäviä on sisällytetty Vestia Oy:n osakassopimukseen ja
jätelautakunnan johtosäännössä on korostettu
yhteistyövelvoitetta Vestia Oy:n kanssa. Jätelautakunnan sopimus on
sidottu Vestia Oy:n osakassopimuksen noudattamiseen. Jätelautakunta
ei voi toimia puolueettomana ja riippumattomana viranomaiselimenä
näiden kytkösten takia. Miten tällaisessa tilanteessa
jätelautakunta voi valvoa Vestia Oy:tä ja ohjeistaa Vestia Oy:tä?
Olen pitkäaikaisen
kunnallispoliittisen urani aikana huomannut, että Kuntaliitosta saa
sellaisen lausuman kuin tilaa. Kuntaliiton 19.10.2011 antaman
lausunnon johdosta pyysin asiaa koskevan lausuntopyynnön, mutta
jostain ihmeellisestä syystä sitä ei Kuntaliitosta löytynyt.
Siksi en kovin korkealle arvosta Karessuon ja Erängön toimintaa ja
lausuntoja. Katson, että niillä ei ole ainakaan mitään
tieteellistä arvoa.
Jätelautakunnan
viranomaistehtäviä ei ole jätelautakunna sopimuksessa erikseen
lueteltu. Jätelautakunnan sopimuksessa tulisi luetella kaikki
jätelautakunnan viranomaistehtävät. Nyt kun niitä ei ole
lueteltu, niin on suuri vaara, että Vestia Oy omii ne itselleen, jos
ei ole sitä vielä jo tehnytkin.
Vetoan jo kaikkeen edellä
esittämääni asiassa ja katson, että Oulun hallinto-oikeuden on
kumottava Kalajoen valtuuston päätös hallintolain 6 §:n,
hallintolain 28 §:n, hallintolain 31 §:n ja perustuslain 2 §:n
perusteella.
Kalajoella 03.08.2012
Erkki Aho
Kalajoen
kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja
Lankilantie 25 B 5
85100 KALAJOKI
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti