Leirikuja, joka oli ennen kaavoitusta kuja, jonka kautta ei ollut läpikulkuliikennettä. Tontit ovat pieniä ja tontinostajilla on ollut se käsitys, että kuja on kuja jatkossakin eli läpiajoliikennettä ei tule,
Leirintäalueelle Etelänkylän jakokunta ja alueen yrittäjä halusivat rakentaa korkeatasoisempia mökkejä. Alunperin kulku noille mökeille oli suunniteltu leirintäalueen kautta.
Etelänkyän jakokunta ja leirintäelueen yrittäjä halusivat , että liikenne mökeille ohjataan muualta kuin leirintäalueen kautta. Niinpä alue erotettiin leirintäalueesta ja liikenne ohjattiin Leirikujan kautta selvittämättä mitä vaikutuksia sillä on elinoloihin, elinympäristöön ja liikenteeseen. Tehtiin siis kaavallinen virhe. Oliko virhe tahallinen?
Leirikujan kaavallinen tilanne ennen leirintäalueen mökkien rakentamista.
Leirikujan tilanne kun leirintäalueen mökkejä ei vielä oltu erotettu leirintäalueesta.
Leirikujan tilanne kun leirintäalueen mökit on erotettu leirintäalueesta ja liikenne on ohjattu Leirikujan asukkaita kuulematta Leirikujan kautta ja tekemättä lain edellyttämiä selvityksiä esim. liikenteestä ja muista asioista.
Kalajoen kaupunki ja Etelänkylän
jakokunta ovat ikäänkuin naimisissa keskenään. Niiden
yhteneväiset edut ohittavat ykistyisten edut ja ylittävät lain.
Etelänkylän jakokunta on Suomen suosituimman leirintäalueen
pääasiallinen maanomistaja ja siinä vuokralaisena on ollut
Kalajoen Hiekkasärkät Oy, mikä on lähes yksinomaan Kalajoen
kaupungin omistuksessa. Elinkeino- ja maankäyttötoimikunta on
eräänlainen epävirallinen salaseura, joka käyttää lähes
rajatonta valtaa Kalajoella. Elinkeino- ja maankäyttötoimikuntaan valintaan vain sopivia henkilöitä.
Kalajoen kaupungin elinkeino- ja
maankäyttötoimikunta on käsitellyt 5.8.2004 § 85 Leirintäalueen
asemakaavan muutosta. Kaavanmuutosta varten on tehty osallistusmis-
ja arviontisuunnitelma. Elinkeino- ja maankäyttötoimikunta esittää
kaupunginhallitukselle, että leirintäalueen asemaan muutos
saatetaan virelle osallistumis- ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Kaupunginhallitus käsitteli asiaa
16.8.2004 § 182. Kaupunginjohtajan esityksestä kaupunginhallitus
hyväksyi elinkeino- ja maankäyttötoimikunnan ehdotuksen.
Leirintäalueen kaavoituksen
osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut nähtävillä
26.8.-17.9.2004 välisen ajan. Viranomaisneuvottelu on pidettu
26.10.2004. Leirintäalueen laajennus on merkitty maastoon.
Elinkeino- ja maankäyttötoimikunta
käsitteli asiaa 19.1.2005. Silloin on toivottu Leirikuan liikennettä
rauhoitettavaksi. Lisäksi alueen käyttäjiltä ja asukkailta tuli
useita ympäristön, tiestön hoitoon ja kunnallistekniikaan
liittyviä toivomuksia.
Elinkeino- ja maankäyttötoimikunta on
käsitellyt asiaa 22.3.2006 § 23. Leirintäalueen asemakaavan
muutoksen ja laajennuksen kaavaluonnos ja valmisteluvaiheen aienisto
oli nähtävllä kaupungintalolla, pääkirjastossa ja kaupungin
kotisivuilla 17.2.-15.3.2005.
Uudesta tilanteesta johtuvat seuraavat
kaavan valmisteluperiaatteet:
- Leirialueen mökkialue erotetaan leirintäalueesta.
Elinkeino- ja maankäyttötoimikunta on
käsitellyt asiaa 2.6.2006 § 44. Leirintäalueella toimivan yhtiön
( Juha Laitalan yhtiö) kanssa on neuvoteltu. Elinkeino- ja
maankäyttötoimikunta esittäää kaupunginhallitukselle, että
leirintäalueen asemakaavaehdotus asetetaan julkisesti nähtäville.
Kaupunginhallitus käsitteli asiaa
12.6.2006 § 153. Kaupunginhallitus hyväksyy elinkeino- ja
maankäyttötoimikunnan esityksen.
Elinkeino- ja maankäyttötoimikunta on
käsitellyt aisaa 1.8.2006 § 49. Leirintäalueen asemakaavan
muutosehdotus on ollut julkisesti nähtävillä 21.6.-21.7.2006
välisen ajan. Kaavaehdotukseen on jätetty kaksi muistutusta.
Kaupunginhallitus käsitteli asiaa
7.8.2006 § 192. Kaupunginhallitus hyväksyy elinkeino- ja
maankäyttötoimikunnan esityksen.
Kalajoen kaupunginvaltuusto käsitteli
asiaa 29.8.2006 § 81.
Asian juridinen puoli
Maankäyttö- ja rakennusasetus
Ympäristöministerin esittelystä säädetään 5 päivänä
helmikuuta 1999 annetun maankäyttöja rakennuslain (132/1999)
nojalla:
1 lukuYleiset säännökset1 §Vaikutusten selvittäminen kaavaa laadittaessaMaankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 9 §:ssä tarkoitettuja kaavan vaikutuksia selvitettäessä otetaan huomioon kaavan tehtävä ja tarkoitus, aikaisemmin tehdyt selvitykset sekä muut selvitysten tarpeellisuuteen vaikuttavat seikat. Selvitysten on annettava riittävät tiedot, jotta voidaan arvioida suunnitelman toteuttamisen merkittävät välittömät ja välilliset vaikutukset:1) ihmisten elinoloihin ja elinympäristöön; 2) maa- ja kallioperään, veteen, ilmaan ja ilmastoon; 3) kasvi- ja eläinlajeihin, luonnon monimuotoisuuteen ja luonnonvaroihin; 4) alue- ja yhdyskuntarakenteeseen, yhdyskunta- ja energiatalouteen sekä liikenteeseen; 5) kaupunkikuvaan, maisemaan, kulttuuriperintöön ja rakennettuun ympäristöön. Jos yleis- tai asemakaavan maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:ssä tarkoitetut olennaiset vaikutukset ulottuvat toisen kunnan alueelle, kaavan vaikutuksia selvitettäessä tulee olla tarpeellisessa määrin yhteydessä tähän kuntaan. Jos kaavan olennaiset vaikutukset ulottuvat toisen maakunnan liiton alueelle, tulee vastaavasti olla yhteydessä tähän liittoon. Miten on menetelty?
Kaavanmuutoksen arkkitehteinä
ovat olleet Kalajoen kaupunki ( kaupunginjohtaja Jukka Puoskari)
ja leirintäalueen silloinen yrittäjä Juha Laitala. He ovat
halunneet muuttaa liikenteen kulkemaan ns. leirintäalueen
arvokkaimmille mökeille muuta kautta kuin leirintäalueen
portinkautta. Tällöin niitä on parempi vuokrata ja
omistaja-asikkaatkin pääsevät mökeilleen milloin heille sopii.
Koska mökit ovat vuokrattavia mökkejä suurimmaksi osaksi niin
siellä asukkaat vaihtuvat varsinkin kesäaikana tiheään.
Liikenne mökeille päätettiin järjestää Leirikujan kautta.
Valitettavasti kaavan laadinnassa unohtui liikenneselvityksen
tekeminen sekä Leirikujan asukkaiden, jotka eivät ole
rajanaapureita kuulumeinen. Vaikka henkilöt eivät olleet
rajanaapureita niin heidän tilanteensa tien uusien käyttäjien
määrän ja laadun takia muuttui jopa katastrofaalisen paljon.
Ennen suljetusta Leirikujasta tuli ympärivuorokautinen rallirata.
Heiltä ei edes kysytty mitä mieltä he
ovat asiasta. Menettely on selkeästi maankäyttö- ja
rakennusasetuksen vastainen, koska kaavanlaadinnassa on
selvitettävä asetuksen 1 §:n mukaan kaavan vaikutus ihmisten
elinoloihin ja elinympäristöön sekä vaikutus liikenteeseen.
Nämä kaikki asiat jätettiin selvittämättä, koska se oli
Etelänkylän jakokunnan ja Hiekkasärkkien leirintäalueen
silloisen yrittäjän edun mukaista.
Leirikujan asukas, joka katsoo, että kaavoitus on ollut
virheellinen, on tehnyt asemakaavan muutosesityksen. Hänen
mukaansa Leirikujan kautta osoitettu kulku on aiheuttanut
kotuutonta haittaa jo vuosia kohtuuttoman autoilun johdosta.
Leirikujan asukas katsoo, että Leirikujan tontit ovat pieniä ja asukkaiden
terassit ja autot lähellä tietä, mistä syystä näin suuren
automäärän salliminen Leirikujalla on ollut kaavoituksellinen
virhe. Leirikujan asukas vaatii liikennejärjestelyiden muuttamista
nnin, että Leirikuja suljetaan läpiajoliikenteeltä. |
Maanmittausteknikko esittää, että
elinkeino- ja maankäyttötoimikunta esittää
kaupunginhallitukselle, että Kuusikkonokan alueen
liikennejärjestelyjen muuttamista ei tarkastella kaavallisesti.
Elinkeino- ja maankäyttötoimikunta käsitteli asiaa 10.03.2011 §
38.
Kaupunginhallitus käsitteli asiaa
23.05.2011 § 157 ja hyväksyi elinkeino- ja maankäyttötoimikunnan
esityksen.
Leirikujan asukas teki asiasta
oikaisuvaatimuksen. Leirikujan asukas toteaa oikaisuvaatimuksessaan,
että oletteko todella sitä mieltä, että on oikein kun 40 autoa
rallaa aamuyöhän tätä ahdasta kujaa? Jakokunnan mökit
leirintäalueen sisään, vaati Leirikujan asukat.
Oikaisuvaatimuksen voi tehdä jos 1)
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä 2) päätöksen
tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai 3) päätös on
muuten lainvastainen.
Kaupunginhallitus on käsittelyt
oikaisuvaatimusta ja todennut, että Leirikujan jakokunnan maalla
sijaitsevia mökkejä ei voida enää liittää leirintäalueeseen,
koska mökit ovat yksityisessä omistuksessa. Kulku mökeille on
osoitettava joko Lieirkujan tai Kallenkujan kautta. Kulun
osoittaminen Kallenkujan kautta siirtäisi runsaasta liikenteestä
ohtuvan ongelman toiseen paikkaan, ei ratkaisisi sitä. Lisäksi
Kallenkuja liittyy Keskuskarintiehen paikassa, jossa näkemä on tien
mutkaisuuden ja mäkisyden vuoksi huono. Leirikujalla on mökkien
katiivisen vuokrauksen vuoksi paljon liikennettä. Kaupunginhalllitus
päätti hylätä Leirikujan asukkaan oikaisuvaatimuksen 27.06.2011 §
194.
Leirikujan asukas valitti asiasta
Oulun hallinto-oikeuteen. Hän vaati, että Leirikujan läpiajoa
muutetaan siten, että Leirikuja suljetaan kääntöpaikan
jälkeiseltä osalta. Leirikujan asukkaan mukaan virheellisen
kaavapäätöksen johdosta on aiheutunut kohtuutonta haittaa jo
useita vuosia. Leirikujan vilkas ja usein aamuyöhön jatkuvat
autoliikkenee häiritsee mainitun kujan vapaa-ajan asunnon omistavien
vapaa-ajan käyttöä. Kulku Leirintäalueen mökeille olisi pitänyt
järjestää alkuperäisen suunnitelman mukaisesti leirintäalueen
kautta. Leirikujan asukat on vaatinut, että kaupunginhallituksen
päätökset on kumottava ja Leirikuja on suljettava alkuperäiseen
tilaan. Leirikujan alkupaan tonttien (18 kpl) myyntihetkellä vuonna
2001 Leirikuja oli mekritty päättyväksi kääntöpaikalle, eikä
tiellä ollut läpiajoa.
Oulun hallinto-oikeudelle Kalajoen
kaupunginhallitus on todennut, että asemakaavassa leirintäalueen
sisään rakennetut mökit erotettiin omistajien, maanomistajien ja
leirintäalueen yrittäjän toiveesta ja kulku niille osoitettiin
Leirikujan kautta.
Oulun hallinto-oikeus hylkäsi
Leirikujan asukkaan valituksen. Oulun hallinto-oikeuden mukaan
maankäyttö- ja rakennuslain 51 §: mukaan asemakaava on laadittava
ja pidettävä ajan tasalla sitä mukaan kuin kunnan kehitys ja
maankäytön ohjaustarve sitä edellyttää. Oulun hallinto-oikeus
toteaa lisäksi, että lausunnon hankkiminen kaavoitusteknikolta ei
ole tarpeen.
Oulun hallinto-oikeus ei ottanut
siihen kantaa, että kaava olin alunperinkin laadittu lainvastaisesti
ja jätetty lain vastaisesti asianosaiset kuulematta niistä
vaikutuksista, mitä kaavan muutos aiheutta elinoloihin, ympäristöön
ja liikenteeseen.
Taas kerran tuli osoitettua se, että
Oulun hallinto-oikeus on pelkkä hallinnon jatke. Oulun
hallinto-oikeuden lakkauttaminen olisi mielestäni vakavasti
harkittava asia, koska Oulun hallinto-oikeuden päätöksillä on
lain ja oikeuden kanssa kovin vähän yhtymäkohtia. Päätöksen
antopäivä 11.1.2013, päätösnuemro 13/0007/1 diaarinumero
00698/11/2299. Esittelijä Renne Pulkkinen. Asian ratkaisseet
hallinto-oikeuden jäsnet Aino Oksala, Pirjo Jalonen ja Anne-Mari
Keskitalo.
Älä annat witukselle valtaa.
VastaaPoista