Lokeista
on tullut poliittinen ongelma Kalajoella. Todellinen syy
Hiekkasärkkien leirintäalueen uimavesien pilaantumiseen on
mielestäni Kalajoen kaupungin ympäristöpolitiikka. Sitä ei haluta
tunnustaa ja mielestäni kaupunginhallitustakin johdetaan harhaan.
THL:llä ei ole todellista näyttöä lokkien osuudesta vesien
pilaantumiseen. Tutkija Katri Jalavan mielipide, ei tutkimuksiin
perustuva tieto, on asian käsittelyn pohjana. Siksi sitä on
pidettävä harhaanjohtavana perusteena asian käsittelylle
kaupunginhallituksessa. Kaupunginjohtaja Jukka Puoskari tietää
tämän vuoren varmasti.
Pidän
ELY-keskuksen syyllistämistä asiassa perusteettomana. Näyttää
siltä, että poliittinen paine on johtanut siihen, että
paikallislehtikin ottanut asiaan niin kärkevästi kantaa huhutiedon
perusteella. Pidän erikoisena sitä, että myös maakuntalehti
Keskipohjanmaa on valjastettu asian johdosta. Asia on muuttunut yhä
enemmän poliittiseksi. Pidän erittäin outona asiana sitä, että
asiassa on syyllistetty nimeltä biologi Eero Laukkanen. Ei voi
välttyä vaikutelmalta, että tämä on kostotoimenpide pitkään
jatkuneessa henkilökohtaisessa kaunassa kaupunginjohtaja Puoskarin
ja biologi Laukkasen välisessä taistelussa. Mielestäni asia on
selvitettävä perusteellisesti, sillä veden saastumiseen on paljon
muitakin syitä kuin lokkien paskat. Olen tehnyt asiasta oman arvioni
THL:lle. Kaupunginjohtajan johtopäätökset asiassa ovat kovin
yksioikoisia.
Tässä
kaupunginjohtajan esitys kaupunginhallitukselle:
Elinkeino-
ja maankäyttötoimikunta
|
§
102
|
12.08.2013
|
Kaupunginhallitus
|
|
19.08.2013
|
11
Lokeista
aiheutuvien ympäristö- ja terveysongelmien poistaminen
Hiekkasärkkien ranta-alueella
190/11.01.04/2013
ElMaTmk
§ 102
(Valmistelija:
Jukka Puoskari)
Hiekkasärkkien
ranta-alueella erityisesti Keskuskarin molemmin puolin on jo usean
vuoden ajan lokkikanta lisääntynyt huomattavasti. Kaikkien asiaan
perehtyneiden varteenotettavien asiantuntijoiden mukaan näin runsas
lokkikanta Hiekkasärkkien matalalla ranta-alueella aiheuttaa
rantaveteen niin suuren ravinnekuorman, että veden laatu heikkenee.
Muiden asiantuntijoiden ohessa Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksen (THL) erikoistutkija Katri Jalava on todennut,
että kaiken epidemiologisen tieteen sääntöjen mukaan lokit ovat
ongelman aiheuttajia.
Terveysviranomaiset
ovat joutuneet rajoittamaan virallisen EU-uimarannan käyttöä.
Vaikka Kalajoen Hiekkasärkillä on pystynyt uimaan koko kesän ajan
ja rajoiitukset ovat koskeneet vain osaa ranta-alueesta, aiheuttaa
lokkien pesiminen kaikkein parhaan ja suosituimman uima-rannan
läheisyydessä merkittävän ympäristö- ja terveysongelman. Tämän
lisäksi matkailuelinkeinolle on aiheutunut vahinkoa siitä, että
ihmiset ovat luulleet uimarajoitusten koskevan koko 15 kilometrin
mittaista hiekkaranta-aluetta.
Uintimahdollisuuksien
rajoittaminen Suomen kesän suosituimmassa matkailukeskuksessa
heikentää erittäin merkittävällä tavalla matkailuelinkeinon
toimintaedellytyksiä koko matkailukeskuksessa. Kalajoen
Hiekkasärkkien alkuperäiset vetovoimatekijät ovat olleet meri,
aurinko ja hiekka. Matkailukeskuksen suunnitelmallisella ja
pitkäjänteisellä kehittämisellä on huolehdittu siitä, että
matkailukeskuksen voimakkaasta kasvusta ja kehittymisestä huolimatta
luonto ja alkuperäiset vetovoimatekijät säilyvät.
Kaavoituksen
ja matkailukeskuksen kehittämisstrategioiden yhteydessä on laadittu
muun ohessa perusteellisia ympäristövaikutusten arviointeja.
2000-luvun alussa eräiden tahojen esittämät epäilyt, että
Hiekkasärkkien luonto ei kestäisi 10 000 vuodepaikan mukanaan
tuomaa matkailijavirtaa ovat osoittautuneet vääriksi. Hyvällä
suunnittelulla sekä yrittäjien, kaupungin, eri viranomaisten ja
muiden sidosryhmien kanssa on pystytty huolehtimaan siitä, että
ihmisen aiheuttamat rasitukset esimerkiksi vesistöön eivät ole
lisääntyneet.
Voimakkaasti
lisääntyneestä lokkikannasta ja sen aiheuttamasta kuormituksesta
on kuitenkin muodostumassa yhä suurempi ongelma Hiekkasärkkien
ranta-alueella erityisesti Keskuskarin molemmin puolin. Ongelmaan on
löydettävissä ratkaisu, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä
välittömästi ennen ongelman kärjistymistä. Valitettavasti tänä
kesänä tapahtunut veden laadun heikkeneminen ja asiasta uutisointi
on jo aiheuttanut matkailuelinkeinolle ja matkailukeskuksen maineelle
huomattavaa vahinkoa.
Kesän
2012 huonojen uimavesinäytteiden seurauksena ryhdyttiin selvittämään
syytä huonoon veden laatuun ja tekemään toimenpiteitä sen
parantamiseksi.
Kalajoen
kaupunki jätti lupahakemuksen lokkien pesinnän häiritsemisestä
ELY-keskukseen 16.11.2012. Lupaa haettiin ajalle 2013-2016.
Tarkoituksena oli estää lokkien pääsy pesimään "kepittämisen"
ja naruttamisen avulla ja näin ehkäistä suuren lokkiyhdyskunnan
aiheuttamaa uimaveden kuormitusta. Lupaprosessi lähti liikkeelle
Ympäristöterveydenhuollon puolelta syyskuussa 2012 saman kesän
huonojen uimavesinäytteiden perusteella. ELY:ltä saapui
hakemusasiakirjojen täydennyspyyntö 7.1.2013. Täydennys
lähetettiin ELY-keskukseen 28.1.2013.
ELY:n
edustaja biologi Eero Laukkanen lupasi 6.2.2013 pidetyssä
työneuvottelussa, että kaupungin jättämä poikkeamislupahakemus
käsitellään tulevan 1-2 kuukauden kuluessa eli maalis-huhtikuun
aikana ennen lokkien saapumista pesintäpaikoille.
21.5.2013
pidetyssä kehityskeskustelussa kaupungin edustajien tiedusteltua
asiasta, asia luvattiin nostaa käsittelyyn välittömästi. Lupaa ei
ole vieläkään tullut.
Mikäli
ympäristön kannalta tärkeiden kysymysten käsittelyn viivästymisen
syynä on resurssipula, esitämme , että harkittaisiin resurssien
siirtämistä tarpeettoman pikkutarkasta kuntien kaavoituksen
ohjauksesta ympäristön kannalta oikeasti tärkeiden asioiden
käsittelyyn. Pelkästään Kalajoella on viimeisen kolmen vuoden
aikana järjestetty yli 30 kaavoituksen viran-omaisneuvottelua. Osa
neuvotteluista olisi helppo korvata nykyaikaisemmalla
työskentelyotteella. Neuvotteluihin on sitoutunut ELY-keskusksen
resurssia keskimärin 3-4 henkilöä/neuvottelu ja lisäksi
huomattava määrä muiden tahojen resursseja.
Pohjois-Pohjanmaan
ELY:n toimintaa asiassa ei voida pitää asiallisena. Asian
käsittelyn viivyttely sekä ongelman ja terveysviranomaisten
näkemyksen vähättely on aiheuttanut Keskuskarin alueella
ympäristön pilaantumista sekä uhkaa ihmisten terveydelle. Samalla
on työllistetty tarpeettomasti eri yrittäjiä sekä mm. terveys- ja
valvontaviran-omaisia kun varsinaisen ongelman lähteeseen ei ole
pystytty puuttumaan. Matkailukeskuksen
maineelle, matkailuelinkeinolle, yrityksille ja Kalajoen kaupungille
on aiheutunut asian käsittelyn viivästymisestä huomattavaa
taloudellista vahinkoa.
Keskuskarin
läheisyydessä sijaitsevaan lokkien pesimäpaikkana olevaan
kosteikkoon virtaa keskimäärin 500m3 pohjavettä
päivässä heinäkuun mittausten perusteella. Lokkien on laskettu
tuottavan pesimäkauden aikana 8000 kg ulostetta. Mittausten mukaan
mereen virtaa 1kg fosforia ja satoja miljoonia E. coli-pesäkkeitä
päivässä.
Pysyvänä
ratkaisuna ongelmaan on kosteikkoalueen kunnostqaminen, jolloin
lokeille suotuisa pesimäympäristö poistuu ympäristö- ja
terveysongelmia aiheuttavalta alueelta.
Lokkuiongelman
pitkäkestoista ratkaisua valmistellaan vesilain mukaisesti, jolloin
lupaa haetaan Pohjois-Suomen AVIsta kosteikon poistamiseksi ja alueen
kunnontamiseksi vesialueeksi. Lupahakemusta varten tarvitaan
aluerajaus ja suunnitelma alueesta. Suunnitelmassa huomioidaan
vesialueelle purkautuvan pohjaveden ulosvirtaus. Aluerajaus tehdään
kaavan laadinnan yhteydessä.
Asemakaavan
muutos ja laajennus on Marinan alueelle käynnistetty. Kaava-alue
sijoittuu Keskuskarin ja Pikku-Keskuskarin väliselle alueelle
golfkentän rangenmerenpuoleiselle alueelle. Kaava-alue sisältää
Keskuskarin venesataman. Kaavasta on järjestetty työneuvottelu
Ely-keskuksen kanssa 6.2.2013. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma
on ollut nähtävillä 18.4.- 10.5.2013. Alustavia
yksityiskohtaisempia ideasuunnitelmia alueen maankäytöstä on
tehty. Alueen maankäyttöä suunnittelee Serum Arkkitehdit.
Kunnostettavan lammen alustava rajaus on merkitty liitteenä olevaan
orto-kuvaan.
Elinkeino-
ja maankäyttötoimikunta:
Kaupunginjohtaja:
Elinkeino- ja maankäyttötoimikunta esittää, että
kaupunginhallitus päättää
1)
|
hakea
AVI:lta lupaa kosteikon ennallistamiseksi puhdasvetiseksi
rantalammeksi huomioiden, että lampeen purkautuu pohjavesi kuten
muuallakin ranta-alueella ja että lammen puhdas pohjavesi
voitaisiin edelleen johtaa mereen.
|
2)
|
valtuuttaa
tekniset palvelut hankkimaan luvan hakemiseen tarvittavat
taustaselvitykset
|
Khall
(Valmistelija:
Kaupunginjohtaja Jukka Puoskari )
Asian
hitaalla käsittelyllä on aiheutettu vahinkoa edellä kuvatulla
tavalla. Lisäksi Luonnosuojelulain 53 pykälässä säädetään
valtion korvausvelvollisuudesta seuraavaa:
"Jos
29 tai 47 §:n nojalla tehdystä päätöksestä tai 49 §:n 1
momentissa säädetystä kiellosta aiheutuu kiinteistön omistajalle
tai erityisen oikeuden haltijalle merkityksellistä haittaa, hänellä
on oikeus saada valtiolta siitä täysi korvaus. Korvausvelvollisuus
ei synny ennen kuin omistaja on 31 §:n, 48 §:n 2 momentin tai 49
§:n 3 momentin nojalla hakenut lupaa poiketa kiellosta ja hakemus on
hylätty. Jos on ilmeistä, ettei luvan myöntämiselle ole
edellytyksiä, toimitus korvauksen määräämiseksi voidaan panna
vireille ilman luvan hakemista. (24.6.2004/553)
Jos
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 24 §:n 3 momentin
nojalla tehnyt päätöksen luonnonsuojelualueen perustamisesta ja
päätöksestä aiheutuu kiinteistön omistajalle merkityksellistä
haittaa, valtio on omistajan niin vaatiessa velvollinen korvaamaan
haitan. (22.12.2009/1587)"
Kaupunginjohtaja: Kaupunginhallitus
päättää
1)
|
hakea
AVI:lta lupaa kosteikon ennallistamiseksi puhdasvetiseksi
rantalammeksi huomioiden, että lampeen purkautuu pohjavesi kuten
muuallekin ranta-alueella ja että lammen puhdas pohjavesi
voitaisiin edelleen johtaa mereen
|
2)
|
valtuuttaa
teknisen palvelut hankkimaan luvan hakemiseen tarvittavat
taustaselvitykset
|
3)
|
mahdollisesta
korvauksen hakemisesta, korvauksen hakemisessa avustamisesta ja
muista toimenpiteistä päätetään myöhemmin.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti