Arvoisa puheenjohtaja,
hyvät valtuutetut
Kalajoen kaupungin
talousarvion laadinta on ollut tavallista haastavampaa johtuen
monista epävarmuustekijöistä. Hallituksen rakennepoliittisen
ohjelman toteutus on jäänyt enemmänkin kuntien vastuulle ja
harkintaan. Epäselvyys kuntarakenneuudistuksesta sekä
sote-uudistuksesta ovat keskeisiä ongelmia. Menoja on kuitenkin
supistettava radikaalisti lähivuosien aikana. Sote-uudistuksessa
Kalajoen tavoitteena on ollut yhteistyö Merijärven, Pyhäjoen ja
Alavieskan kanssa. Mielestäni Kannus voisi olla kuviossa myös
mukana. Sote-uudistuksesta on saatava järkevä kokonaisuus.
Kalajoen monipuolinen
elinkeinorakenne on mahdollistanut Kalajoen kaupungin tasapainoisen
kehittämisen yhdessä tarkan taloudenpidon kanssa. Kalajoki on
varautunut rakenteellisiin uudistuksiin. Opetuspalvelutyöryhmän
esitys on selkeä osoitus siitä, että asioita on mietitty, samoin
ruokapalvelutyöryhmän esitys. Kalajoen lukion vetovoimaa on
vahvistettava ja Arteman asemaa on vahvistettava. Nämä kaksi
oppilaitosta ovat Kalajoelle erittäin tärkeitä. On kuitenkin vielä
jalostettava työryhmän työtä näiden kahden oppilaitoksen ja
investointien osalta. Lopullisen päätöksen tekemiseen on varattu
aikaa vielä n. kaksi kuukautta lisää. On todennäköistä, että
valtion toimet johtavat siihen, että Suomesta poistuu noin sata
luokioa. Mitä tämä merkitsee Kalajoelle? On rakennettava
oppilasasuntoloita ja tehtävä entistä tiivimpää yhteistyötä
myös Kalajoen Kristillisen kansanopiston kanssa. Oppilasasuntolat
voivat toimia Kalajoella kesällä turistien majoitustiloina. Lisäksi
Kalajoelta puuttuu täysimittainen urheiluhalli. Tässä yhteydessä
on rakentamispäätös täysimittainen urheiluhallista. Kalajoella
uuden urheiluhallin tarve saattaa olla kiireellinen, jos Särkät
Volley nousee lentopallon SM-sarjaan ja Kalajoki Akatemian toiminta
lähtee vihdoinkin käyntiin odotetulla tavalla. Tervetuloa
valtuutetut katsomaan seuraavaa ylemmän loppusarjan peliä Kalajoen
Merenojan saliin ja toteamaan kalajokisen lentopalloilun taso.
Kalajoen kaupungilla on Repo-rahoja sijoitettuna 13,3 miljoonaa
euroa. Sijoitustoiminta ei kuulu kunnan varsinaiseen toimialaan.
Repo-rahat on käytettävä Kalajoen infrastruktuurin rakentamiseen.
Kalajoen kaupungilla on siis toisenlainen ongelma kuin Pukkilan
kunnalla.
Kalajoella tavoiteltiin
pitkään urheiluopistoa. 1970-luvun alkupuolella. Olin itsekin
niissä asioissa mukana. Silloisen kunnanjohtaja Torsti Kalliokosken
kanssa isännöitiin valtion urheiluneuvoston puheenjohtajan Matti
Ahteen vierailua Kalajoelle. Hotelli-ravintola Rantakallassa
saunottiin ja syötiin, mutta Matti Ahde piti Virpiniemen puolta
asioissa. Urheilupistoa ei silloin Kalajoelle saatu. Asia on
edelleen ajankohtainen vaikka toisessa muodossa. Nyt Kalajoki
Akatemiana. Meidän on kehitettävä Kalajoen lukion ja Arteman
kehittämisen yhteydessä Kalajoki Akatemiasta on vastaavia
palveluksia tuottava yksikkö.
Päättäjille erittäin
vaikea pala tulee olemaan hyvien ja oppilasmäärältään riittävien
koulujen lopettaminen. Nämä sivukylän koulut uhrataan tavallaan
Kalajoen lukion ja Arteman kehittämisen hyväksi. Kyliä ei
kuitenkaan saa autioittaa. Kyläkoulut tulee säilyttää kyläläisten
käytössä ja niille on löydettävä uusi käyttötarkoitus. On
otettava huomioon, että yhteiskunnassa väestö ikääntyy ja
kouluista voidaan kehittää ikääntyville vanhuksille
toimintakeskuksia. Kalajoesta on tehtävä ikääntyvien ihmisten
paratiisi. Paikka, joissa vanhuksista huolehditaan ja jonne
ikääntyvät ihmiset haluavat tulla viettämään eläkepäiviään.
Kylätoimikuntien
toimintaa on aktivoitava. Kylille on suunniteltava toimintaa. Tästä
erinomaisena esimerkkinä on Juha Sipilä idea Rautiosta
ympäristöteknologian kehittämiskeskuksena. On kiinnitettävä
huomiota bioenergiaan ja lähiruokaan. Kylät on saatava
aktiivisiksi, vaikka koulujen käyttötarkoitus päiväkäytön
osalta tulisikin muuttumaan. Kalajoki Akatemia tulee tarvitsemaan
toimitiloja ja asiakkaita eri kyliltä. Kylille on saatava toimijat
ja Akatemia tuottamaan palvelut.
Joudumme vielä tarkasti
miettimään Vuorenkallion koulun tilanteen. Kalajoki kehittyy 8-tien
suunnassa.
Valitettavasti keskustan
kauppakeskusasiassa on tumpeloitu pahemman kerran. Rahaa palaa ja
järkevää tulosta ei synny, koska vapaata kilpailua rajoitetaan
mielestäni jopa lainvastaisin keinoin. Kunnan tehtävänä ei ole
kauppakeskusten suunittelu vaan toimintaedellytysten luonti eli
kaavoitus vapaata kilpailua varten.
Kalajoen sataman
yhtiöittäminen tulee olemaan haasteellinen tehtävä, mutta en
löytänyt budjetista määrärahoja asian toteuttamiseen.
Kalajoen kaupungin
säästötavoite ei toteudu ellemme pysty supistamaan palkkamenoja 10
%.:lla kolmen vuoden kuluessa. Tämä vaatii oikeaa
henkilöstöjohtamista, toimenkuvien tarkistamista ja työn tulosten
uutta arviointimenetelmää. On reilusti ja avoimesti todettava, että
henkilöstömenoista on säästettävä. Löysät on otettava pois
joka tasolla.
Kalajoki on todella
merkittävien päätösten edessä. Siksi tarvitaan avointa
keskustelua asioista. Kalajoki on ollut merkittävä paikkakunta
kautta aikain ja on sitä tulevaisuudessakin. Päättäjien on
nähtävä Kalajoen etu myös pitemmällä tähtäyksellä ja
kokonaisvaltaisesti. Kalajoki on hyväpaikka elää ja asua. Siihen
pyritään tälläkin tulo- ja menoarviolla, jonka hyväksymistä
perussuomalaiset kannattavat.
Hyvää ja rauhallista
joulua kaikille ja onnellista uutta vuotta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti