Kalajoen kasvuohjelman
rahastajana on toiminut Creamentors Oy, mikä on rahastanut
suunnitelman tekemisestä 17000 euroa. Ei voi välttyä
vaikutelmalta, että todellisuudessa tyä on tehty kaupunginjohtajan
johdolla Kalajoen elinkeintoimistossa.
Laatijoilla on ollut vahva
usko kovaan inflaatioon, koska matkailutuloksi on arvioitu 80
miljoonaa euroa vuonna 2025. Voihan olla, että matkailutulon
arviointi perusteita joudutaan muuttamaan jotta tuohon tulokseen
päästään.
Asiakasryhmät ovat
mielenkiintoisia, Perheet ja kaveriporukat, aktiiviset nuoret ja
aikuiset, työikäiset ja seniorit, yritykset ja organisaatiot. Jäikö
jotakin pois? Ei, kaikki mahdolliset maan ja taivaan väliltä ovat
mukana kohderyhmissä. Huomattavaa on myös se, asiakkaat tulevat
kotimaan lisäksi muun muassa Venäjältä. Järkevää segmentointia
vai osaamatonta markkiointia?
Tarjottavat palvelut:
- Events (Hotel & Park)
- Motor World
- Horse Village
- Golf & Sport Entertainmenti
- Spa & Wellness
- Family Fun
- Marina & Water astivity
Tapahtumahotelli sijoittuu
Tuomipakkojen alueelle. Tapahtumahotelli ympärivuotistaa osaltaan
Kalajoen tapahtumapalveluja ja tarjoaa huipupuitteet mm.
yritystapahtumien, koulutusten, seminaarien ja kongressien sekä
erilaisten kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien toteuttamiseen.
Tapahtumahotelli on suunniteltu tapahtumien laadukkaaseen
toteuttamiseen ja siinä on huomiotu erilaiset tapahtumatuottamisen
tarpeet
- muuttuvat ja jaettavat tapahtumatilat
- valmiudet tapahtumacatering-tooiminnan toteuttamiseen monimuotoisesti
- valmis tapahtumatekniikka
Lisäksi siellä on
- laadukas ravintolamaailma
- tapahtumateemoitetut huoneet
- ulkotapahtumia palveleva ratkaisu, jossa tapahtumahotellin alin kerros avautuu osin ulos mm. ravintolatoiminnan osalta.
Suunnitelmasta on
kuitenkin jätetty pois kasino, joka suunnittelun alkuvaiheessa oli
mukana. Kasinoideaa on markkinoitu jo vuodest 1988 lähtien
Hiekkasärkät 100 vuotta
Saunamaailma on mukana
tapahtumahotellissa. Itse tein asiasta valuutostoaloitteen
muistaakseni vuonna 1998. Valitettavasti nyt en enää usko
saunamaailman kannattavuuteen.
Tapahtumahotellista löytyy
myös elokuvateatteri aivan kuten Paljakastakin.
Liikunnallisessa
elämyskeskuksessa on spottiravintola, elokuvateatteri, biljardi,
TRX, sisäaktiviteettipuisto, sisäyhteys majoitustiloihin jne.
Kylpylä modernisointi ja
elämyksellistäminen pyritään toteuttamaan vuoden 2016 aikana.
Unoitukohan tämä asia investointibudjetista?
Lentokettänalueen
ympäristöön pohjavesialueella rakennetaan monipuolinen
tapahtuma-alue, jonka avulla Kalajoen tapahtumatarjontaa voidaan
laajentaa ja monipuolistaa. Ulkoillmatapahtumien alue, jossa voidaan
järjestää tapahtumia jopa yli 40 000 henkilölle. Mistähän nämä
asiakkaat tulevat ja miten liikennejärjestelyjen avulla on
varauduttu tällaiseen toimintaa? Se ei kasvuohjelmasta selviä.
Motor World on huimapäiden
puuhamaa. Motor World alueelle rakennetaan kansainvälisen
kilpailutoiminnan vaatimukset täyttävät tractor pulling-rata.
Suunnitelmasta ei käy selville kenen pussista radan rakentaminen
tapahtuu.
Motor Worldin
toimintaympäristö käsittää
- jokkis
- crosskarting
- sähkökarting
- moottorikelkat
- telaketjumönkijät
- taractor pulling
- mönkijät
Ksymys kuuluu: kuka
maksaa?
Horse Village on
monipuolinen hevosiin liittyiven toimintojen keskus. Horse Villagen
ytimessä ovat ratsastuskentät, maneesi sekä ravirata. Kaavan
mukaan alue tulisi lähelle Isopahkalan keramiikkaverstas.
Valitettavasti suunnitelmasta jää sellainen kuva, että
suunnitelman laatijat eivät ole tienneet millainen on nykyaikainen
ravirata ja mitä se maksaa ja myös se, että onko sellaiselle
markkinoita. Kavuohjeman laatijoilta on unohtunut, että
Kalajoen
hevosystäväinseura toiminut jo lähes 75 vuotta
Ravirata on tunneasia
Kalajokisille. Uutta ravirataa on suunniteltu myös
poronvetokilpailujen näyttämöksi.
Horse Village tarjoaa
koulutus-, valmennusä ja leiritoimintaa paikallisille, kotimaisille
ja kansaivälisille moderneille hevosharrastajille. Vuosikellotettu
ohjelma.
Kaiken huippu on Marinan
alue. Marinan alueesta rakennetaan merellisten aktiviteettien ja
huipputasoisten palveluiden kokonaisuus. Nythän tämä mahdollista
asia voidaan tehdä koska paikkakuntalaiset on häädetty alueelta.
Häätöjen avulla
tehokkaampaan rakentamiseen
Marina-alue rakentuu
kolmeen toisiaan tukevaan kokonaisuuteen:
- Satama-alue on Kalajoen merellinen olohuone, jossa on boutique-tasoista majoitusta ja merelliset aktiviteetit
- Luonnollisen hyvinvoinnin alue tarjoaa rentoutumiseen ja hyvinvointiin keskittyvää palvelutoimintaa.
- Ikuisen kesän alue tarjoaa moderneja asumisen ratkaisuja. Kasvihuoneet hyödyntävät raknnusten hukkalämpöä ja toisaalta ottavat talteen aurinko – ym. energiaa.
Mielestäni suunnitelma
vaikuttaa vilkkaan mielikuvituksen tuotteeltta, jota ei rajoita
rahoitusratkaisujen puuttuminen. Suunnitelma minun mielestäni
vaikuttaa täysin SUN ARENA-hankkeen tasoiselta suunnitelmalta.
Jumala ei ole kieltänyt suuria haaveilemasta!
Kiinteistäjalostus Oy:lla
viedään päätösvalta Kalajoen kaupungin päättäjiltä
ulkopuolisille rahastajille. Kalajokisten kannalta äärettömän
suuri riski menettää Kalajoen Hiekkasärkät kokonaan rahamaailman
hallintaan. Kiinteistöjalostaja vastaisi koko alueen kehittämisestä,
konseptituunnittelusta, operaattoreiden hankkinnasta, rahoituksen
järjestämsiestä sekä kiinteistöyhtiöiden perustamisesta sekä
omistusjärjestelyistä.
Minä en päättäjänä
lämpene tällaiselle hullutukselle. Päätösvalta pitää olla
kalajoksilla veronmaksajilla.
Mitä Kalajoen matkailun
kasvuohjelmasta puuttuu? Siitä puuttu tärkein asia eli Kalajoen
matkailun markkinointi. Sehän on Kalajoen matkailun suurin ongelma.
Olen pitkän
valtuustourani ( 7.s kausi) aikana nähnyt ja kokenut monenlaisia
Kalajoen matkailun kehittämissuunnitelmia. Nyt on rehellisesti
sanottava, että tämä on utopistisin suunnitelma, minkä olen
valtuustourani aikan nähnyt Kalajoen matkailun kehittämisestä. On
kuitenkin selvää, että valtuutetuista ne jotka haluavat urallaan
eteenpäin kehuvat tämän suunnitelman valtuustopuheissaan maasta
taivaaseen saakka.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti