sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Kalajoen kaupungin elinkeinostrategiasta



Kalajoen kaupungin elinkeinostrategiaa päivitetään parasta aikaa ja seuraava elinkeinoseminaari on 17.06.2014 klo 17.00 Kalajoen kaupungintalolla. Kalajoen kaupungin strategian tarkistus on mennyt seuraavan aikataulun mukaan:
  • avaustilaisuus 12.3.2014
  • 1. work shop 8.4.2014
  • 2. work shop 7.5.2014
  • korkean paikan leiri 20-21.5.2014
  • tulosten esittely 17.6.2014 klo 17.00

Kalajoen kaupunginvaltuutettuna olen saanut kutsun ainoastaan kahteen seminaariin.
Toiseen seminaariin osallistui vain 8 valtuutettua ja 20.5. seminaariin 7 valtuutettua ja joukko virkamiehiä. Elinkeinostrategiaa työstää Seppo Hoffren Oy, joka tukeutuu voimakkaasti selvityksissään Kalajoen kaupungin elinkeinotoimiston toimittamaan materiaaliin. Koska elinkeinostrategian suunnitteluun ei ole osallistunut kuin 20 prosenttia valtuutetuista, niin elinkeinostrategia on virkamiesten ja lähinnä kaupunginjohtaja Jukka Puoskarin näkemys Kalajoen tulevaisuudesta. Luonnollisesti konsultti puhuu maksajan äänellä eli on odotettavissa kaupunginjohtajan näköinen elinkeinostrategia, jota tuskin valtuutetut purematta nielevät.

Vuoden 2013 elinkeinostrategia on ollut enemmänkin hyllynlämmittäjä kuin käytännön työkalu. Elinkeinostrategian toiminta-ajatus on ollut seuraava: Kalajoen elinkeinoelämä on aktiivista, innovatiivista, kilpailukykyistä ja tulevaisuutta ennakoivaa. Elinkeinojen edistäminen on kaupungin keskeinen keino kasvattaa verotulojaan, hoitaa työllisyyttää, parantaa tunnettavuuttaan, lisätä väestönkasvuaan ja mahdollistaa kunnallisten palvelujen tuottaminen itsenäisenä kuntana.

Mitä se on? Se on sanahelinää, jota on vaikea muuttaa selkeäksi konretiaksi.

Kuntastrategian visio:
Kalajoki on laajasti tunnettu vireänä yritysten toimintaympäristönä ja on haluttu sekä kilpailukykyinen vaihtoehto aktiiviselle yritystoiminnalle.

Mitä se on? Tämäkin on tietynlaista toiveajattelua ja konkretisoimatonta sanahelinää.

Kuntastrategia 2013
  • panostetaan toimialojen kehittämiseen ja kasvuun
  • kehitetään omia vahvuuksia monipuolisen elinkeinorakenteen säilymiseksi
  • toimitaan ennakkoluulottomasti uusien elinkeino syntymiseksi
  • tuetaan olemassa olevien yritysten kasvua ja yritysten omistajanvaihdoksia
  • panostetaan kaupungin vetovoimaisuuteen
  • edistetään osaavan työvoiman saatavuutta
  • tavoitellaan työpaikkojen määrän kasvua
Mitä se on?
Konkretisoimatonta toiveajattelua.

On odotettavissa että seuraavassa strategiapalaverissa laitetaan asioita tärkeysjärjestykseen.Kaupunginjohtaja on nostamassa kauppakeskusasiaa ensimmäiselle sijalle. Minun on todettava vakaumuksen syvällä rintaäänellä, että kaupunginjohtaja ei ole kaupan alan asiantuntija ja siksi hänen visionsa kauppakeskuksesta on niin kaukana realistisuudesta kuin itä on lännestä. Kaupunginojohtajan kauppakeskushaihatteluihin on mennyt jo kymmeniä ellei satoja tuhansia euroja veronmaksajien rahoja. Kaupungin tehtävänä ei ole kauppakeskusten suunnittelu vaan yritysten toimintaedelytysten luonti. Tämä tarkoittaa lähinnä kaavoitusta.
Kaupunginjohtaja on itsepintaisesti estänyt Kokkolan Halpa-Hallin toiminnan laajentamisen ja tehostamisen estämällä yritystä rakentamaan uuden Halpa-Hallin. Kokkolan Halpa-Hallin johtaja on lähettänyt oheisen kirjeen Kalajoen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi jo 8.5.2012.



Kirjettä ei ole vieläkään tuotu Kalajoen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Onko kysymyksessä syrjintärikos, kun Kokkolan Halpa-Halli on asetettu erilaiseen asemaan muiden yritysten kanssa? Onko kysymyksessä syrjintärikos? Onko kysymyksessä myös virka-aseman väärinkäyttö? Onko kysymyksessä myös luottamusaseman väärinkäyttö, koska Kalajoen kaupunginhallituksen puheenjohtaja on varmasti tietoinen asiasta? Onko kysymyksessä kilpailulainsäädännön vastainen toiminta?

Toinen tärkeä asia on matkailun kehittäminen. Kesärannan kaava-asiassa meneteltiin oudosti ja siinäkin asiassa kaupunginjohtaja on keskeisessä roolissa, taustavaikuttajana.
Häätöjen avulla tehokkaampaan rakentamiseen

On todennäköistä, että kesärannan kaavasta valitetaan ja prosessi kestänee valituksien johdosta mahdollisesti useita vuosia. Mielestäni syy on Kalajoen kaupungin ja Etelänkylän jakokunnan ahneudesta.

Elinkeinojen kehittämisen kannalta tärkeä asia on kouluverkkoratkaisu. Siinä asiassa kaupunginjohtaja toimi omapäisesti ja nimitti virkamiestyöryhmän tekemään esityksen, jonka valtuusto nuiji maan rakoon. Kaupunginjohtajan menettely oli valtuutettujen härskiä aliarviointia ja nyt koko prosessi meni uuteen valmisteluun.

Demokratian palautus Kalajoella – mafian kukistaminen käynnissä
http://kalajoki-ploki.blogspot.fi/2014/04/demokratian-palautus-kalajoella-mafian.html
Kaupunginjohtaja ei ole antanut periksi vieläkään vaan runnoi kaupunginhallituksessa läpi raamibudejtoinnin, jonka selkeän tarkoitushakuinen tavoite oli ajaa läpi kaupunginjohtajan oma alkuperäinen suunnitelma valtuutettuja kusettamalla. Jokainen vähänkin asioita ymmärttävä tajuaa sen, ettei sivistyspuolella ole mahdollisuuksia säästää 541 800 euroa vuodessa.

Oma näkemykseni Kalajoen kaupungin kehittämisestä
http://kalajoki-ploki.blogspot.fi/2014/05/nakemykseni-kalajoen-kehittamisesta.html

Perussuomalaisten valtuustoaloitteet 27.5.2014
http://kalajoki-ploki.blogspot.fi/2014/05/perussuomalaisten-valtuustoaloitteet.html

Jos kaupunginjohtaja ei muuta tapojaan ja johtamistyyliänsä niin valtuutettujen ja kansalaisten on reagoitava voimakkaasti jotta Kalajolla vältytään suuremmilta katastrofeilta. Tiedän, että kaupunginjohtajan ja kaupunginhallituksen luottamus ei kalajokisten silmissä ja mielissä ole vahvalla pohjalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti