Kalajoen kaupungin
elinkeinostrategiaa päivitetään parasta aikaa ja seuraava
elinkeinoseminaari on 17.06.2014 klo 17.00 Kalajoen kaupungintalolla.
Kalajoen kaupungin strategian tarkistus on mennyt seuraavan
aikataulun mukaan:
- avaustilaisuus 12.3.2014
- 1. work shop 8.4.2014
- 2. work shop 7.5.2014
- korkean paikan leiri 20-21.5.2014
- tulosten esittely 17.6.2014 klo 17.00
Kalajoen
kaupunginvaltuutettuna olen saanut kutsun ainoastaan kahteen
seminaariin.
Toiseen seminaariin
osallistui vain 8 valtuutettua ja 20.5. seminaariin 7 valtuutettua ja
joukko virkamiehiä. Elinkeinostrategiaa työstää Seppo Hoffren Oy,
joka tukeutuu voimakkaasti selvityksissään Kalajoen kaupungin
elinkeinotoimiston toimittamaan materiaaliin. Koska
elinkeinostrategian suunnitteluun ei ole osallistunut kuin 20
prosenttia valtuutetuista, niin elinkeinostrategia on virkamiesten ja
lähinnä kaupunginjohtaja Jukka Puoskarin näkemys Kalajoen
tulevaisuudesta. Luonnollisesti konsultti puhuu maksajan äänellä
eli on odotettavissa kaupunginjohtajan näköinen elinkeinostrategia,
jota tuskin valtuutetut purematta nielevät.
Vuoden 2013
elinkeinostrategia on ollut enemmänkin hyllynlämmittäjä kuin
käytännön työkalu. Elinkeinostrategian toiminta-ajatus on ollut
seuraava: Kalajoen elinkeinoelämä on aktiivista, innovatiivista,
kilpailukykyistä ja tulevaisuutta ennakoivaa. Elinkeinojen
edistäminen on kaupungin keskeinen keino kasvattaa verotulojaan,
hoitaa työllisyyttää, parantaa tunnettavuuttaan, lisätä
väestönkasvuaan ja mahdollistaa kunnallisten palvelujen tuottaminen
itsenäisenä kuntana.
Mitä se on? Se on
sanahelinää, jota on vaikea muuttaa selkeäksi konretiaksi.
Kuntastrategian visio:
Kalajoki on laajasti
tunnettu vireänä yritysten toimintaympäristönä ja on haluttu
sekä kilpailukykyinen vaihtoehto aktiiviselle yritystoiminnalle.
Mitä se on? Tämäkin on
tietynlaista toiveajattelua ja konkretisoimatonta sanahelinää.
Kuntastrategia 2013
- panostetaan toimialojen kehittämiseen ja kasvuun
- kehitetään omia vahvuuksia monipuolisen elinkeinorakenteen säilymiseksi
- toimitaan ennakkoluulottomasti uusien elinkeino syntymiseksi
- tuetaan olemassa olevien yritysten kasvua ja yritysten omistajanvaihdoksia
- panostetaan kaupungin vetovoimaisuuteen
- edistetään osaavan työvoiman saatavuutta
- tavoitellaan työpaikkojen määrän kasvua
Mitä se on?
Konkretisoimatonta
toiveajattelua.
On odotettavissa että
seuraavassa strategiapalaverissa laitetaan asioita
tärkeysjärjestykseen.Kaupunginjohtaja on nostamassa
kauppakeskusasiaa ensimmäiselle sijalle. Minun on todettava
vakaumuksen syvällä rintaäänellä, että kaupunginjohtaja ei ole
kaupan alan asiantuntija ja siksi hänen visionsa kauppakeskuksesta
on niin kaukana realistisuudesta kuin itä on lännestä.
Kaupunginojohtajan kauppakeskushaihatteluihin on mennyt jo kymmeniä
ellei satoja tuhansia euroja veronmaksajien rahoja. Kaupungin
tehtävänä ei ole kauppakeskusten suunnittelu vaan yritysten
toimintaedelytysten luonti. Tämä tarkoittaa lähinnä kaavoitusta.
Kaupunginjohtaja on
itsepintaisesti estänyt Kokkolan Halpa-Hallin toiminnan
laajentamisen ja tehostamisen estämällä yritystä rakentamaan
uuden Halpa-Hallin. Kokkolan Halpa-Hallin johtaja on lähettänyt
oheisen kirjeen Kalajoen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi jo
8.5.2012.
Kirjettä ei ole vieläkään
tuotu Kalajoen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Onko
kysymyksessä syrjintärikos, kun Kokkolan Halpa-Halli on asetettu
erilaiseen asemaan muiden yritysten kanssa? Onko kysymyksessä
syrjintärikos? Onko kysymyksessä myös virka-aseman väärinkäyttö?
Onko kysymyksessä myös luottamusaseman väärinkäyttö, koska
Kalajoen kaupunginhallituksen puheenjohtaja on varmasti tietoinen
asiasta? Onko kysymyksessä kilpailulainsäädännön vastainen
toiminta?
Toinen tärkeä asia on
matkailun kehittäminen. Kesärannan kaava-asiassa meneteltiin
oudosti ja siinäkin asiassa kaupunginjohtaja on keskeisessä
roolissa, taustavaikuttajana.
Häätöjen avulla
tehokkaampaan rakentamiseen
On todennäköistä, että
kesärannan kaavasta valitetaan ja prosessi kestänee valituksien
johdosta mahdollisesti useita vuosia. Mielestäni syy on Kalajoen
kaupungin ja Etelänkylän jakokunnan ahneudesta.
Elinkeinojen kehittämisen
kannalta tärkeä asia on kouluverkkoratkaisu. Siinä asiassa
kaupunginjohtaja toimi omapäisesti ja nimitti virkamiestyöryhmän
tekemään esityksen, jonka valtuusto nuiji maan rakoon.
Kaupunginjohtajan menettely oli valtuutettujen härskiä
aliarviointia ja nyt koko prosessi meni uuteen valmisteluun.
http://kalajoki-ploki.blogspot.fi/2014/04/demokratian-palautus-kalajoella-mafian.html
Kaupunginjohtaja ei ole antanut periksi vieläkään vaan runnoi kaupunginhallituksessa läpi raamibudejtoinnin, jonka selkeän tarkoitushakuinen tavoite oli ajaa läpi kaupunginjohtajan oma alkuperäinen suunnitelma valtuutettuja kusettamalla. Jokainen vähänkin asioita ymmärttävä tajuaa sen, ettei sivistyspuolella ole mahdollisuuksia säästää 541 800 euroa vuodessa.
Oma näkemykseni Kalajoen kaupungin kehittämisestä
http://kalajoki-ploki.blogspot.fi/2014/05/nakemykseni-kalajoen-kehittamisesta.html
Perussuomalaisten valtuustoaloitteet 27.5.2014
http://kalajoki-ploki.blogspot.fi/2014/05/perussuomalaisten-valtuustoaloitteet.html
Jos kaupunginjohtaja ei muuta tapojaan ja johtamistyyliänsä niin valtuutettujen ja kansalaisten on reagoitava voimakkaasti jotta Kalajolla vältytään suuremmilta katastrofeilta. Tiedän, että kaupunginjohtajan ja kaupunginhallituksen luottamus ei kalajokisten silmissä ja mielissä ole vahvalla pohjalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti