Kalajoen kaupunginhallitus käsitteli
kiinteistöveroprosenttien vahvistamista vuodelle 2013. Vakituisten
asuinrakennusten kiinteistöveroprosentiksi kaupunginhallitus
hyväksyi valtuustolle esitettäväksi 0,35 ja muiden
asuinrakennusten osalta 0,90 ja yleiseksi 0,75.
Yleishyödyllisten yhteistöjen
kiinteistöjen verotusarvo on 2.143.000 euroa ja verotuotto on 16.000
euroa. Kalajoki kuuluu niihin kuntiin, joissa yleishyödyllisten
yhteisöjen kiinteistöistä peritään veroa. Enemistössä Suomen
kunnista ei peritä. Kalajoella kiinteistöistä joutuvat veroja
maksamaan Kalajoen Junkkarit, Himangan Urheiljat, Himangan Roima,
Raution Nuorisoseura, Kalajoen Nuorisoseura, Vasankarin Nuorisoseura
ja Kalajoen kristillinen kansanopisto. Minä käytin
kaupunginhallituksessa puheenvuoron jossa esitin kiinteistöveroa
poistettavaksi yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöiltä.
Minulla on kokouksessa vain puheoikeus joten asia ei tule millään
tavalla näkyviin pöytäkirjassa. Huomasin, että asia herätti jo
myönteistä harkintaa, mutta kaupunginhallituksen puheenjohtaja
Raili Myllylä halusi jatkaa entistä käytäntöä. 16000 euroa on
iso raha yleishyödyllisille yhteisöille, mutta pieni raha Kalajoen
kaupungille. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Raili Myllylä haluaa
kurittaa vapaaehtoistyöntekijöitä.
Tuloveroprosentiksi esitetään
edelleen 19,50.
Osavuosikatsauksesta käy ilmi, että
väkiluku Kalajoella on pienentymässä. Elokuun lopussa oli 39
asukasta vähemmän kuin viime vuonna. Tämä on huolestuttava
kehityssuunta. Työttömiä oli elokuun lopussa 201 miestä ja 222
naista. Työttömyys oli 7,5 %.
Tuloveroja on arvioitu talousarviossa
kestyvän tänä vuonna 33.813.000 euroa. Elokuun loppuun mennessä
oli kestynyt 23.904.626 euroa.
Yhteisöveroja on arvioitu kestyvän
2.015.000 euroa. Elokuun loppuun mennessä oli kertynyt 1.199.714
euroa.
Kiinteistöveroja on arvioitu kestyvän
1.768.000 euroa. Kiinteistöverot kertyvä pääasiassa
loka-marraskuussa. Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän 27.864.000
euroa. Toimintatuottoja on talouarviossa arvioitu kertyvän
21.488.560 euroa. Käyttötuloarvio koko vuodelle on 83.310.515
euroa. Vuosikate tavoite on 5.152.420 euroa.
Investointimenoarvio on 11.612.100
euroa, josta on käytetty eri kohteisiin elokuun loppuun mennessä
6.048.770 euroa. Lainamäärä oli 31.536.792 euroa eli 2500 euroa
asukasta kohti. Viime vuoden tilinpäätöksestä lainamäärä on
lisääntynyt 1.094.875 euroa. Sijoitusten markkina-arvo oli
31.8.2012 12.865.583 euroa, joka on 600.454 euroa suurempi kuin viime
vuoden lopussa. Kalajoen sataman toimintatuotot kasvoivat n. 13 %
edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan. Sataman toimintakate kasvoi
lähes 40 %.
Kalajoen TE-toimiston lopettaminen
tullee vaikuttamaan palkkatuella työllistämiseen vuoden 2013 alusta
lähtien. Kalajoen kaupungille myönnetyn palkkatuen määrä on
arvioitu pienenevän kolmanneksella nykyisestä. Muutos vähentänee
kaupungin palkkatuella palkattujen määrää noin 20 paikalla.
Urheiluseuroille ja järjestöille on
myönnetty toiminta-avustusta 77.900 euroa.
Otin esille kokouksessa
kehitysvammaisten asuntotarpeen ja kerroin, että olen pyytänyt
asiasta selvitykset Kalajoen kaupunginvirkahenkilöiltä Rauli
Mäkitalolta ja Päivi Siiroselta. Himankalaiset olivat huolissaan
omien vaikutusmahdollisuuksiensa ja palveluidensa puolesta jatkossa,
kun valtuuston pienee 56 valtuutetusta 35 valtuutettuun. Käytin
puheenvuoron, jossa totesin alueellisen demokratian tarpeen kasvavan
jatkossa ja tarvitaan omia päättäviä elimiä esimerkiksi Rautioon
ja Himangalle alueellisen demokratian toteuttamiseen. Aktiivinen
kylätoiminta tai mahdollisesti kaupunginosavaltuusto saattaa olla
tulevaisuuden arkipäivää.
Juurakon tuulipuistohanke Vasankariin
kaavahanke saatettiin vireille. Rahvon teollisuusalueen asemakaavan
laajennus saatettiin vireile. Kesärannan asemakaava saaettiin
vireille. Kaupunginjohtaja Jukka Puoskari poistui asian käsittelyn
ajaksi pois kokouksesta katsoen itsensä esteelliseksi asian
käsittelyssä. Kalajoentien liikerakentamisen asemakaavamuutos
saatettiin vireille.
Kalaoen kaupunki antoi vastineensa
Oulun hallinto-oikeudelle TeliaSoneran telemastohankeasiassa. Tämä
valitus oli odotettavissakin. Aikanaan itsekin kritisoin päätöstä
kaupunginhallituksen kokouksessa, mutta kun olen kaupunginvaltuuston
varapuheenjohtajana kokouksessa niin minulla on vain puheoikeus.
Kaupunginhallitus antoi lasunnon
Pohjois-Pohjanmaan liiton talous- ja toimintasuunnitelmaluonnoksesta
vuosille 2013-2015.
Kaupunginhallitus antoi lausuntonsa
taksilupien kuntakohtaisesta enimmäismäärästä. Tämä on
Kalajoella vaikea asia johtuen taksien tarpeen suuresta vaihtelusta
matkailusta johtuen.
Jokilaaksojen
poliisiasianneuvottelukunnan pöytäkirja 30.08.2012 saatettiin
tiedoksi ilmoittamalla, että sellainen on Kalajoen kaupungille
lähetetty. Yksikään kaupunginhallituksen jäsen Kullervo Niemelää
lukuunottamatta ei ollut perehtynyt pöytäkirjaan. Otin esille
suuren huolen Jokilaaksojen poliisin heikosta ammattitaidosta
rikostutkinnassa ja katsoin sen olen uhka koko yhteiskunnalle. Otin
esimerkkinä PR-talojen konkurssivyyhden, jossa Ylivieskan poliisi
Raimo Ollila on pääosissa syyttäjä Sulo Heiskarin kanssa. Jos
Suomi olisi oikeusvaltio niin molemmat istuisivat kaltereiden takana.
Ollila on yksi pahimmista tekijäistä mitä maa päällään kantaa.
Hän on uskonnolliselta vakaumukseltaan lestadiolainen ja häntä
suojelevat lestadiolaiset poliisiviranomaisessa
poliisiorganisaatiossa. Syyttäjä Heiskarin rikollista toimintaa
suojelee apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske. Sekä Ollila että
Heiskari ovat saaneet toimia villisti ja vapaasti laillisuusvalvonnan
erityissuojeluksessa. Asiassahan asianajaja Hannu Maskonen on jo tehty oman ratkaisunsa, varatuomari Paavo M. Petäjä on tunnustanut tekonsa, varatuomari Asko Keränen on tunnustanut tekonsa ja eronnut Suomen Asianajajaliiton jäsenyydestä, Sievin kunnanjohtaja Markku Koski on tunnustanut tekonsa jne.
Katso
Jokilaaksojen poliisiasiain
neuvottelukunta
Otin esille myös Jokilaaksojen
poliisin Ilkka Piispasen toiminnan himankalaisen yrittäjän ja
Himangan Osuuspankin välisen asian rikostutkinnassa. Poliisi Ilkka
Piispanen ei löytänyt rikosta, vaikka Ylivieska-Raahen käräjäoikeus
hylkäsi kaikki raskaat syytteet törkeästä velallisen petoksesta,
törkeästä velallisen epärehellisyydestä, avunannosta törkeään
velallisen epärehellisyyteen ja törkeästä velallisen petoksesta
tuomiollaan 12/422. Tuomio on annettu 30.3.2012 asianumero R11/1094.
Olin sopinut yrittäjän valtuuttamana verottajan ja pankin kanssa
maksusuunnitteleman veloille. Yhtäkkiä verottaja perui sopimuksen
todennäköisesti pankin painostuksesta. Yrittäjä ajettiin
konkkurssiin ja yrittäjästä pyrittiin pankin toimesta tekemään
rikollinen, mutta pankki epäonnistui aikeissaan, sillä
pankinjohtaja Kalevi Humalajoki joutui oikeuskäsittelyssä
tunnustamaan tosiasiat.
Kun yritys oli saatettu konkurssiin,
niin pankki lähti tekemään yrittäjästä rikollista. Pankin
lakimies Kari Haanmäki on antantut 17.3.2011 asiassa
8270/R/1967/09 väärän lausuman Kokkolan poliisille. Väärä
lausuma kuuluu muun muassa näin: ”Ainakaan pankki ei ole siihen
neuvonnut, eikä mitä ilmeisemmin myöskään saneerausmenettelyssä
käytetty konsultti”
Rikoslaki
15 luku
(24.7.1998/563)
Rikoksista oikeudenkäyttöä vastaan
1 § (24.7.1998/563)
Perätön lausuma tuomioistuimessa
Jos1) todistaja tai asiantuntija tuomioistuimessa,
2) asianosainen tuomioistuimessa totuusvakuutuksen nojalla kuulusteltaessa tai
3) muu henkilö tuomioistuimessa valan tai vakuutuksen nojalla
antaa väärän tiedon asiassa tai ilman laillista syytä salaa siihen kuuluvan seikan, hänet on tuomittava perättömästä lausumasta tuomioistuimessa vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.
Mitä edellä 1 momentissa säädetään, on voimassa myös kuultaessa henkilöä pääkäsittelyssä hänen henkilökohtaisesti läsnä olematta käyttäen videoneuvottelua, puhelinta tai muuta oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 34 a §:ssä tarkoitettua teknistä tiedonvälitystapaa. (16.5.2003/361)
2 § (24.7.1998/563)
Perätön lausuma viranomaismenettelyssä
Jos1) joku valan tai vakuutuksen nojalla oikeudenkäyntiin rinnastettavassa viranomaismenettelyssä,
2) muu kuin rikoksesta epäilty rikosasian esitutkinnassa henkilökohtaisesti läsnä ollen kuulusteltaessa tai
3) muu kuin poliisilain (872/2011) 6 luvun 2 §:n 2 momentissa tarkoitetussa asemassa oleva poliisitutkinnassa tai siihen rinnastettavassa viranomaismenettelyssä henkilökohtaisesti läsnä ollen kuulusteltaessa
antaa väärän tiedon asiassa tai ilman laillista syytä salaa siihen kuuluvan seikan, hänet on tuomittava perättömästä lausumasta viranomaismenettelyssä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
(22.7.2011/815)
L:lla 815/2011 muutettu 1 momentti tulee voimaan 1.1.2014. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Jos
1) joku valan tai vakuutuksen nojalla oikeudenkäyntiin rinnastettavassa viranomaismenettelyssä,
2) muu kuin rikoksesta epäilty rikosasian esitutkinnassa henkilökohtaisesti läsnä ollen kuulusteltaessa tai
3) muu kuin poliisilain (493/1995) 38 §:n 2 momentissa tarkoitetussa asemassa oleva poliisitutkinnassa tai siihen rinnastettavassa viranomaismenettelyssä henkilökohtaisesti läsnä ollen kuulusteltaessa
antaa väärän tiedon asiassa tai ilman laillista syytä salaa siihen kuuluvan seikan, hänet on tuomittava perättömästä lausumasta viranomaismenettelyssä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Oikeushenkilön lakimääräinen edustaja, jota esitutkinnassa kuulustellaan tämän oikeushenkilön rangaistusvastuuta selvitettäessä, rinnastetaan rikoksesta epäiltyyn.
Ks. EsitutkintaL 449/1987 25 §, 1.1.2014 alkaen ks. EsitutkintaL 805/2011 7 luku 6 §.
3 § (24.7.1998/563)
Törkeä perätön lausuma tuomioistuimessa
Jos 1 §:ssä tarkoitetussa perättömässä lausumassa1) aiheutetaan vakava vaara, että tuomioistuin tuomitsee syyttömän vankeuteen tai muuhun ankaraan seuraamukseen tai jonkun huomattavasti ankarampaan seuraamukseen kuin mihin hänet muutoin tuomittaisiin tai että tuomioistuin varsin todennäköisesti tekee asianosaiselle muuten erityisen tuntuvaa vahinkoa aiheuttavan väärän päätöksen,
2) totuudenvastaisuus tai salaaminen koskee erityisen merkityksellistä seikkaa tai
3) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti
ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä perättömästä lausumasta tuomioistuimessa vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.
4 § (24.7.1998/563)
Tuottamuksellinen perätön lausuma
Joka1) todistajana tai asiantuntijana tuomioistuimessa tai
2) totuusvakuutuksen, valan tai vakuutuksen nojalla tuomioistuimessa tai oikeudenkäyntiin rinnastettavassa viranomaismenettelyssä
huolimattomuudesta antaa väärän tiedon asiassa tai salaa siihen kuuluvan seikan, on tuomittava tuottamuksellisesta perättömästä lausumasta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Kalajoen kaupunginhallituksen
kokouksessa vieressä istuu valtuuston toinen varapuheenjohtaja
poliisi Tomi Reinikainen. Sanoi isoon ääneen, että näytän nyt
poliisi Tomi Reinikaiselle pankin lakimiehen väärän lausuman
viranomaismenettelyssä. Reinikainen säikähti ilmiselvästi
tilannetta ja laittoi ikäänkuin ”estot päälle”.
Yleiset säännökset
1 §
Poliisin tehtävä
Poliisin tehtävänä on oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ennalta estäminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen.Poliisi toimii turvallisuuden ylläpitämiseksi yhteistyössä muiden viranomaisten sekä alueella olevien yhteisöjen ja alueen asukkaiden kanssa. (19.1.2001/21)
Poliisin on suoritettava myös muut sille erikseen säädetyt tehtävät ja annettava jokaiselle tehtäväpiiriinsä kuuluvaa apua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti