Tätä
esitys ei ole käsitelty sivistyslautakunnassa. Ei voi välttyä
vaikutelmalta, että sivistystoimenjohtaja on tehnyt esityksen
suoraan kaupunginjohtajan alaisuudessa ohittaen sivistyslautakunnan.
Raution koulun sulkemispäätöksen toteutus on esitetty vasta vuoden
päähän. Rautiolaisten omille suunnitelmille on viitattu kintaalla.
Raution
koulu tulilinjalla
Miksi
päätösesitys pitää tehdä nyt kun asia on ajankohtainen vasta
vuoden kuluttua?
Jos Raution koulu suljetaan niin mihin käyttöön koulua on ajateltu? Kuka ostaa kivikoulun?
Esitys
opetuspalveluiden rakenteen uudistamiseksi Kalajoen Raution alueella
256/12.00.00/2013
Khall
(Valmistelija:
sivistysjohtaja Esa Siirilä)
Yleistä
Opetuspalvelujen
rakennetta kuvataan useimmiten kouluverkkona. Se on ollut ja tulee
olemaan jatkuvasti ajassa kehittyvä ja muuttuva Suomenkin kunnissa
ja kaupungeissa. Niin on ollut Kalajoellakin siitä alkaen, kun
ensimmäinen vain pojille tarkoitettu kansakoulu 3.10.1881
kaupungissa aloitti. Muutokseen johtavia syitä ja tekijöitä on eri
aikoina ollut erilaisia. Sen sijaan päätöksentekijöiden
tavoitteet ja tarkoitukset ovat olleet eri aikoina hyvinkin
samanlaisia. On pyritty ja pyritään turvaamaan jokaiselle lapselle
ja nuorelle hyvä opetus resurssien tarkoituksenmukaisella käytöllä.
Edellisen kerran Kalajoen ja Himangan kaupunginvaltuustot tekivät
kouluverkkoa koskevia päätöksiä noin kymmenen vuotta sitten.
Erkin
kommentti: Ylläoleva esitys on pelkkää sanahelinää, mikä
liittyy varsin huonosti käsiteltävänä olevaan asiaan.
Esi-
ja perusopetuksessa sekä toisen asteen opiskelussa tapahtumassa
olevat merkittävät valtakunnalliset muutokset, kaupungin talouden
kestävyyden turvaaminen sekä tavoite varmistaa tulevina vuosina
laadukas ja korkeatasoinen opetus ja vetovoimainen koulutustarjonta
ovat nostaneet esiin selkeän tarpeen tarkastella näiden palvelujen
järjestämisen rakennetta jälleen myös Kalajoen kaupungissa.
Erkin
kommentti: Tämä on taustatietoa, mikä ei suoranaisesti liity
Raution koulun sulkemispäätökseen.
Valtion
linjaukset opetuspalvelujen uudistamisessa
Valtioneuvosto
antoi 28.6.2012 asetuksen perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen
tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta. Uudistusprosessi etenee
siten, että uusi opetussuunnitelma otetaan kouluissa käyttöön
viimeistään 1.8.2016. Opetushallitus on julkaisut perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteluonnoksen 14.11.2012. Valmiina uusi
valtakunnallinen opetussuunnitelma on 31.12.2014. Tämän jälkeen
valmistellaan paikalliset opetussuunnitelmat syksyyn 2016 mennessä.
Erkin
kommentti: Tämä on taustatietoa, mikä ei suoranaisesti liity
Raution koulun sulkemispäätöksen perusteluihin.
Uudistuksen
yhteydessä myös esiopetuksen valtakunnallinen opetussuunnitelma
uudistuu ja vapaaehtoisuudesta ollaan siirtymässä pois.
Esiopetuksen perustavoitteena tulee säilymään lapsen kehityksen ja
oppimisedellytyksien tukeminen yhdessä kotien ja huoltajien kanssa
sekä hänen sosiaalisten taitojen ja terveen itsetunnon
vahvistaminen eli valmentaminen koulun aloittamiseen.
Erkin
kommentti: Ylläoleva on
taustatietoa, mikä ei suoranaisesti liity Raution koulun
sulkemisperusteisiin.
Uusi
tuntijako antaa mahdollisuuden myös alakouluikäisille oppilaille
opiskella enemmän taito-, taide- tai kieliopintoja tai muita
oppiaineita omien taipumustensa ja kiinnostuksensa mukaan. Ruotsin
kielen opetus alkaa kuudennella vuosiluokalla nykyisen seitsemännen
luokan sijaan. Tietotekniikan käyttö ja hyödyntäminen korostuu
opetuksessa ja tärkeänä opettajien täydennyskoulutusteemana sekä
koulujen resursoinnissa huomioitavana kokonaisuutena. Kaupungin on
huolehdittava varustetaso ajanmukaiseksi ja varmistettava
opetushenkilöstön osaaminen sekä tarvittava tekninen tuki
viimeistään vuoteen 2016 mennessä.
Erkin
kommentti: Ylläoleva on taustatietoa, mikä ei suoranaisesti
liity Raution koulun sulkemisperusteisiin.
Näiden
opetuksen sisältöön ja tavoitteisiin vaikuttavien muutosten
lisäksi valtiovalta on julkisen talouden kestävyysvajeen voimakkaan
kasvun vuoksi supistanut merkittävästi ja on supistamassa esi-,
perus- ja toisen asteen koulutukseen sekä vapaaseen sivistystyöhön
(esim. kansalaisopistot) suunnattua valtion rahoitusta.
Erkin
kommentti: Ylläoleva on taustatietoa, mikä ei suoranaisesti
liity Raution koulun sulkemisperusteisiin.
Perusopetuksen
valtionosuus on pudonnut lähes 60 %:sta Kalajoellakin alle 30 %:iin
ja lukio-opetuksessa 40 %:iin. Lisäksi on muutettu toisen asteen
koulutuksen järjestäjien saaman rahoituksen ehtoja niin, että
siihen vaikuttavat oppilaitoksen opiskelijamäärän ohella
opiskelijoiden työllistyminen ja jatko-opintoihin pääseminen sekä
opiskelijoiden opintosuoritukset.
Erkin
kommentti: Ylläoleva on mielipide, jota ei ole todistettu ja se
ei suoranaisesti liity Raution koulun sulkemisperusteisiin
uskottavalla tavalla.
Koulutuksen
järjestäjälle yllä kuvatut muutokset opintojen rakenteessa,
toteutuksessa ja rahoituksessa asettavat monia haasteita
oppimisympäristöjen, koulutuksen laadun ja henkilöstön osaamisen,
talouden tasapainon sekä oppilaitosten yhteistyön ja
vetovoimaisuuden osalta.
Erkin
kommentti: ylläoleva ei suoranaisesti liity Raution koulun
sulkemisperusteisiin.
Niukkenevien
resurssien ja korkeatasoisen opetuksen yhteensovittaminen
Koulujen
ja opetusryhmien on oltava riittävän kokoisia, jotta opetus- ja
kasvatustoiminnalle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa
käytettävissä olevien taloudellisten resurssien puitteissa.
Oppilaiden lukumäärän suhde verrattuna opettajien, avustajien,
iltapäivä- ja aamupäivätoiminnan ohjaajien ja muun koulun
henkilöstön määrään tulee olla taloudellisesti kestävä.
Opetustilojen kuten kaupungin kaikkien tilojen on oltava tehokkaassa
käytössä yli hallintorajojen.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti on yleisiä periaatteita, joita ei
ole konkreettisella ja uskottavalla tavalla sovellettu Raution koulun
sulkemisperusteina.
Ajankohtaiseksi
opetuspalvelujen järjestämisen kokonaisrakennetta koskevan
päätöksenteon tekee Kalajoen kaupungissa myös se, että useita
kouluja on tilojen korjauksen tai lisärakentamisen tarpeessa. Viime
vuosina tällaista tarvetta on havaittu ja tuotu esiin Vuorenkallion,
Rahjan, Raumankarin, Pohjankylän ja Etelänkylän koulun sekä
Raution kylän ja Kalajoen lukion osalta. Kaupungin keskustan
alueella kaikki nämä kunnostusta tai lisärakentamista vaativat
koulut ovat lisäksi varsin lähellä toisiaan.
Erkin
kommentti: Ylläoleva ei suoranaisesti uskottavalla ja
perustelulla tavalla lity Raution koulun sulkemisperusteisiin.
Toisaalta
näiden tarpeiden ohella huomioitavana on uusi koulurakennus
Tyngällä, joka on vajaakäytössä oppilasmäärällä mitattuna.
Opetuksen tilakustannusten hallitsemiseksi on opetustiloja käytettävä
tehokkaasti ja joustavasti. Tämän varmistamiseksi valmistellaan
toimintatapa, jossa koko kaupungin alue muodostaa yhden
oppilaaksiottoalueen. Kaupunginvaltuusto päättää, missä Kalajoen
koulut sijaitsevat ja jatkossa sivistyslautakunta päättää
toimintamallin valmistelun jälkeen, millä tavoin oppilaat
sijoittuvat kouluihin.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti on virkamiehen todistus siitä, että
Tyngän koulu oli virheinvestointi ja rakennettiin väärään
paikkaan. Tämän virheinvestoinnin seurauksista joutuvat kärsimään
ennenkaikkea rautiolaiset.
Hajautettu
aluekouluratkaisu koko kaupungin opetuspalvelujen tasapainoisen
kehittämisen runkona
Opetuspalveluihin
liittyvät rakenteelliset ratkaisut koskettavat varsinkin kaupungin
keskustan ulkopuolella asuvia kaupunkilaisia. Kalajoen kaupunki on
osallistunut vuosittain aktiivisesti kylien kehittämiseen mm. Leader
-toimintaa rahoittamalla ja kehittämisavustuksin. Kylien
elinvoimaisuuden turvaamiseen on kehitettävä myös uusia
toimintatapoja ja työhön on osoitettava riittävästi resursseja ja
muuta tukea. Maaseutupalveluiden toimesta kehitetyn
Kyläkoordinaattori -hankkeen toimintaa on tuettava niin, että sen
tarjoamat mahdollisuudet kylätoiminnan aktivointiin ja eri
toimijatahojen verkottumiseen ovat mahdollisimman laajasti käytössä
Kalajoen kylissä.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti ei mielestäni liity millään
tavoin Raution koulun sulkemisperusteisiin.
Nyt
esillä olevassa esityksessä opetuspalvelujen uudelleenjärjestelystä
keskeisenä arvovalintana on hajautettu, koko kaupungin alueen
kattava, useiden perusopetusta ja tarvittaessa esiopetusta tarjoavien
elinvoimaisten koulujen verkosto. Perusopetuksen tarjonnan rungon
muodostavat Kalajoen keskustaajaman, Himangan, Raution ja Tyngän
aluekoulut.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti paljastaa virkamiehen esityksen
siitä, että Vuorenkallion, Etelänkylän, Rahjankylän, Raution,
Mehtäkylän ja Pahkalan koulut ovat tappolistalla.
Ratkaisussa
on huomioitu myös kaupungin kaavallinen suunnittelu ja sen
mahdollisuudet, mikä määrittää asuinalueiden kehittymistä
kaupungin eri osissa sekä talousalueen mahdollisten suurhankkeiden
ja elinkeinoelämän kehittymisen vaikutukset kaupungin asukasmäärään
ja koulujen oppilasmääriin.
Erkin
kommentti: Ylläolevalla tekstillä yritetään vakuuttaa
vähemmän uskottavalla ja todistetulla tavalla edelläesitettyä
väittämää.
Vaikutukset
henkilöstöön
Toistaiseksi
Kalajoen kaupungin palvelukseen palkattujen opettajien, avustajien ja
ohjaajien työsuhteiden jatkumiseen esitetty ratkaisu ei vaikuta.
Eläköitymisiä ja muita mahdollisuuksia hyödynnetään niin, että
lakkaavien koulujen henkilöstö voi jatkaa työskentelyä muilla
kouluilla. Uusien henkilöiden rekrytoinnin sijaan opetus- ja muita
tehtäviä tarjotaan ensin heille.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti
todistaa, ettei ketään irtisanota joten palkkakuluissa ei synny
säästöjä.
Kaupungin
YT-toimikunnassa käydyssä keskustelussa suhtauduttiin myönteisesti
esillä olevaan rakenneratkaisuun ja todettiin sen turvaavan
henkilöstön asemaa.
Asian
valmistelun vaiheet
Kaupunginjohtaja
nimesi asiaa valmistelemaan alan viranhaltijoista koostuneen
työryhmän 27.8.2013 ja tämän ryhmän raportti "Opetuspalveluiden
uudelleenorganisointi" valmistui 31.10.2013. Raportissa
esitettiin kokonaisratkaisu ja sen perusteena olevat laskelmat esi-,
perus- ja lukio-opetuksen järjestämisen rakenteeksi Kalajoen
kaupungissa.
Erkin
kommentti: Historia tietoa
asiasta.
Raportin
valmistuttua ehdotuksesta käytiin kaupungissa monipuolista
keskustelua eri foorumeilla. Kaupunginhallitus linjasi prosessin
seuraavia vaiheita kokouksessaan 13.1.2014 ja päätti
opetuspalvelujen rakenteen uudistamisprosessin etenemisestä ja
menettelytavoista. Kokouksessaan 20.1.2014 kaupunginhallitus päätti
kuulemisista ja niiden perustana olevan esityksen tarkemman sisällön.
Erkin
kommentti: Kuulemistilaisuutta ei järjestetty Raution koululla.
Raution Nuorisoseuralla pidetyssä kuulemistilaisuudessa oli paikalla
vain muutama valtuutettu. Raution koululla on käynyt vain murto-osa
valtuutetuista.
Asiaa
käsiteltiin seuraavan kerran kaupunginvaltuuston iltakoulussa
27.1.2014, jonka jälkeen suoritettiin kuulemiset avoimina
yleisötilaisuuksina Raumankarin 3.2.2014, Merenojan 5.2.2014 ja
Raution koululla 6.2.2014 ja pyydettiin kaikkien koulujen
johtokuntien ja OAJ:n Kalajoen paikallisyhdistyksen lausunnot
asiassa.
Tämän
jälkeen asiaa käsiteltiin kaupunginvaltuuston iltakoulussa
10.2.2014 ja sivistyslautakunnan kokouksessa 11.2.2014.
OAJ:n
paikallisyhdistyksen hallituksen kanssa käytiin neuvottelut asiasta
13.2.2014 ja YT-toimikunnassa 18.2.2014.
Kaupunginhallitus
käsitteli asiaa seuraavan kerran 17.2.2014 ja päätti, että
asiassa käydään lisäneuvottelut Pahkalan koulun johtokunnan,
kyläyhdistyksen ja koulunjohtajan kanssa 11.3.2014, Raution ja
Pöllän koulun johtokunnan, kyläyhdistyksen ja koulunjohtajan
kanssa 24.2 2014 sekä keskustaajaman osalta yhteinen neuvottelun
Vuorenkallion koulun johtokunnan, koulunjohtajan, Etelänkylän
koulun johtokunnan, koulunjohtajan, Rahjan koulun johtokunnan,
kyläyhdistyksen ja koulunjohtajan, Merenojan koulun rehtorin ja
Pohjankylän koulun rehtorin kanssa 10.3.2014.
Erkin
kommentti: Lisäneuvottelut on vain nimi käydylle junttaukselle
ja mielepiteiden painostavalle muokkusyritykselle. Tietoni perustuu
paikkaolleiden kommenteihin.
Kaupunginvaltuuston
iltakoulussa asiaa käsiteltiin 17.3.2014 ja kaupunginhallituksessa
21.3.2014, jolloin kaupunginhallitus päätti, että selvitetään
siirtymistä koko kaupungin käsittävään yhteen
oppilaaksiottoalueeseen sekä keskustan alueella (Pohjankylä,
Etelänkylä, Vuorenkallio) yhden johtajan/rehtorin -malliin nykyisen
kolmen johtajan mallin sijaan.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti ei liity Raution koulun
sulkemisperusteisiin.
Sivistystoimenjohtaja:
Kuulemisten,
käsittelyjen ja neuvottelujen jälkeen esitän, että
kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle päätettäväksi
Kalajoen kaupungin opetuspalvelujen rakenteen uudistamisen osalta
koskien Raution aluetta seuraavan ratkaisun:
Raution
alue
Raution
alueella on yksi koulu. Nykyisestä Pöllän koulusta tulee Raution
kylän koulu syyslukukauden 2015 alkaessa. Sen oppilasmäärä kasvaa
nykyisestä 42:stä vuosiluokkien 1 - 6 oppilaasta 75:een
oppilaaseen. Lisäksi koululla on tilat esiopetukselle.
Ryhmäperhepäivähoidon ja ap/ip-toiminnan käytössä nykyisin
olevat tilat otetaan opetuskäyttöön ja niihin tehdään
tarvittavat muutokset. Esiopetus on mahdollista järjestää myös
kunnostettavan Raution monitoimikeskuksen tiloissa (kts. myöhemmin),
mikä toisi lisää väljyyttä opetustiloihin Pöllän koululla.
Erkin
kommentti: Rautiolaisten keskuudessa on yksimielisyys siitä,
että Rautiossa on tulevaisuudessa vain yksi koulu. Rautiolaisten oma
tavoite on uusi koulu Nuorisoseuran , monitoimitalon ja urheilukentän
läheisyyteen. Sivistystoimenjohtajan esitys on tehty siten kuin
rautiolaisten omaa esitystä ei olisi olemassakaan.
Pöllän
koulun sijainti on etäisyyksien suhteen hyvä, sillä 42:stä
vuosiluokkien 1 - 6 oppilaasta vain 3 oppilasta on koulukuljetuksen
piirissä. Pöllän koulun etäisyys Raution koulusta on 3,6
kilometriä.
Kuljetusoppilaiden
1 - 6 kokonaismäärä ei kasva nykyiseen Raution tilanteeseen
verrattuna eikä näiden oppilaiden koulukuljetuksista aiheutuva
kustannus, joka on noin 53 000 euroa/vuosi. Nykyisen Raution koulun
oppilaista valtaosa on koulukuljetuksen piirissä, sillä koulun
nykyisestä 40:stä vuosiluokkien 1 - 6 oppilaasta vain 7 oppilasta
ei ole kuljetuksen piirissä ja kaikki esioppilaat kuljetetaan. 0-2
lk oppilaista kymmenen oppilasta on oikeutettu kuljetukseen
koululiidun kriteereiden perusteella koulumatkan vaarallisuuden
vuoksi, esioppilaista kolme on oikeutettu kuljetukseen yli 3
kilometrin matkan vuoksi ja 3-6 lk oppilaista 27 oppilasta yli 5
kilometrin matkan vuoksi.
Erkin
kommentti: Ylläolevat asiat on syytä tarkistaa luotettavasti,
sillä on tiedettävä tarkkaan kuinka monta oppilasta on kullakin
luokalla ja mitä ovat tarkat kuljetuskustannukset ja miten ne
muodostuvat. Nyt näitä tietoja pääksentekijöillä ei ole
tiedossa samoinkuin ei ole tiedossa millaisia remonttikustannuksia
lisääntyvä oppilasmäärä aiheuttaa toimitiloille.
Typön
ja Kärkisen kylän oppilaat siirtyvät opiskelemaan Tyngän
aluekoululle syyslukukauden 2015 alkaessa. Koulu on suunniteltu
vähintään noin 140 oppilaan opinahjoksi eli kouluun jää vielä
muutoksen jälkeen käyttämätöntä tilakapasiteettia. Oppilaiden
kuljetusaika Kärkisistä Tyngälle on 20 minuuttia ja Typöstä 10
minuuttia.
Erkin
kommentti: Kuinka monta oppilasta Typpöstä ja Kärkisestä
siirtyy Tyngän koululle? Mitä kustannuksia sitä muodostuu? Nämä
kulut ovat arvailujen varassa.
Raution
monitoimikeskuksen toimisto- ja kirjastotilat muutetaan
ryhmäperhepäivähoidon, terveydenhoitajan, päivähoidon ohjaajan
ja ap/ip -toiminnan ja esiopetuksen tarpeisiin sopiviksi. Kirjaston
kävijämäärät ovat hyvin pieniä (keskimäärin 14 henkilöä/ilta,
kolmena iltana viikossa) ja muutoksessa voidaan hyödyntää
kirjastohenkilöstön eläköitymistä. Kirjastoautolla on alueella
10 pysäkkiä ja kirjaston poistuessa kirjastoautolle tulee lisää
yksi uusi pysäkki (2 tuntia kerrallaan) monitoimikeskuksen pihalle.
Tilojen saneerauksen kustannusarvio on (299 m2) 370 000 €. Muutos
toteutetaan syksyyn 2015 mennessä.
Erkin
kommentti: Kuinka paljon säästetään Raution kirjaston
lopettamisella? Mitkä ovat haittavaikutukset kirjaston sulkemisen
johdosta? Jos monitoimitilan remontti tulee maksamaan 370 000 euroa
ja Pöllän koulu ? Eruoa, niin onko järkevää tehdä tällaisia
remontteja jos vaihtoehtona on uusi koulu.
Nykyisen
Raution koulun esi-, perus- ja erityisopetuksen henkilöstömenot
vuonna 2013 olivat yhteensä 217 008 euroa, vuotuiset (ilman
rakennusten poistokustannusta 6 243 euroa/vuosi)
kiinteistönhoito,siivous ja ruokakuljetukset yhteensä 69 708 euroa.
Kustannusvaikutuksena ratkaisulla saavutetaan vuotuisissa
opetuspalveluiden käyttömenoissa säästöä noin 287 000 - 50
000=237 000 euroa, koska oppilaiden siirtyminen Pöllän koululle
aiheuttaa yhden opettajan lisätarpeen siellä.
Erkin
kommentti: Rohkenen epäillä 237 000 euron kustannussäästöä,
jos sitä ei pystytä erittelemään ja tarkistamaan luotettavalla
tavalla. Johdetaanko näillä tiedoilla luottamusmiehiä tietoisesti
harhaan? Eikö virkamies toimi virkavastuulla?
Rautioon
rakennetaan uusia opetustiloja oppilasmäärän kehityksen ja
kiinteistön käytettävyyden mukaan. Ennen kuin koulun tiloja
ryhdytään peruskorjaamaan, arvioidaan oppilasmäärän, oppilaiden
sijoittumisen ym. seikkojen perusteella, onko ratkaisuna peruskorjaus
vai uusien tilojen rakentaminen/kunnostaminen muualle Raution kylän
alueella. Peruskorjauksen/uudisrakentamisen toteuttamisajankohta
tarkentuu oppilasmäärän kehityksen mukaan.
Kaupunki
pyrkii omalla toiminnallaan käytettävissä olevin keinoin
varmistamaan, että Raution kylän keskustaan saadaan
liikenneturvallisuutta parantava kevyen liikenteen väylä. Tämän
tavoitteen saavuttamisen ja muun Raution kylän kehittämisen tueksi
perustetaan yhteinen työryhmä, joka koostuu alueen
kaupunginvaltuutetuista ja kaupungin valmistelevista
viranhaltijoista.
Erkin
kommentti: Päätösesityksestä ei tarkkaalleen selviä mitä
ovat todelliset kustannussäästöt? Miksi rautiolaisten omaa tahtoa
asiassa ei ole otettu huomioon?
Päätösesitys
on vedesty hatusta. Siis ensi on tehty Raution koulun sulkemispäätös
ja sitten on ryhdyttu epätoivoisesti keksimään syitä koulun
sulkemiselle ilman luotettavaa ja tarkistettavissa olevaa tietoa
kustannussäästöistä. Raution kannalta päätösesitys on
katastrofi. Kysymys on Raution tulevaisuudesta ja kylän
vetovoimasta, mikä päätösesityksellä tuhotaan lopullisesti.
Kaupunginjohtaja:
Kaupunginhallitus
esittää valtuustolle, että
1)
Raution koulu lakkautetaan syyslukukaudesta 2015 alkaen, että
|
2)
nykyisestä Pöllän koulusta tulee Raution kylän koulu
syyslukukauden 2015 alkaessa, että
|
3)
Typön ja Kärkisen kylän oppilaat siirtyvät opiskelemaan Tyngän
aluekoululle syyslukukauden 2015 alkaessa, että
|
4)
Raution monitoimikeskuksen toimisto- ja kirjastotilat muutetaan
ryhmäperhepäivähoidon, terveydenhoitajan, päivähoidon
ohjaajan ja esiopetuksen sekä ap/ip-toiminnan tarpeisiin
sopiviksi
|
5)
Rautioon rakennetaan uusia opetustiloja ja peruskorjataan vanhoja
oppilasmäärän kehityksen ja kiinteistön käytettävyyden
mukaan ja huomioiden myös Tyngän aluekoulun oppilasmäärän
kehitys. Asian tarkastelu tehdään viimeistään vuonna 2018
|
6)
Raution kylän kehittämisen tueksi perustetaan yhteinen työryhmä,
joka koostuu alueen kaupunginvaltuutetuista ja kaupungin
valmistelevista viranhaltijoista
|
Rautiolaisten
on itse syytä tietää ja selvittää
- kuinka monta oppilasta on kussakin luokassa Pöllän koululla syksyllä 2015, jos kaupunginhallitukselle esitetty suunnitelma toteutetaan
- kuinkamonta oppilaista on kussakin luokassa Tyngän koululla syksyllä 2015, jos kaupunginhallitukselle esitetty suunnitelma toteutetaan
- millainen oppimisympäristö on Pöllän koululla eli millaiset ovat luokkatilat Pöllän koululla kullekin luokalle ja ovatko ne yhdenvertaiset Merenojan, Raumankarin ja Tyngän koulujen tilojen kanssa? Suomen perustuslain 6 §:n mukaan ihmisiä on kohdeltava yhdenvertaiseksi.
- Millaisia muutoksia Pöllän koululle on tehtävä jotta oppimisympäristö on yhdenvertainen Merenojan, Raumankarin ja Tyngän koulujen vastaavien tilojen kanssa? Kuinka paljon muutokset maksavat?
- Miten kuljetukset järjestetään oppilaille kun koulupaikkana on Pöllän koulu? Kuljetuksista on mahdollisuus tehdä oppilaskohtainen suunnitelma jonka opettajat ja oppilaiden vanhemmat hyväksyvät. Kuinka pitkät ovat koulumatkat ja kuinka turvalliset ne ovat?
- Raution koulu on kivikoulu ja yleisen ymmärryksen mukaan sitä on erittäin vaikea myydä. Millainen suunnitelma on Raution koulun tulevaisuudelle? Säästetäänkö kiinteitä kuluja jos Raution koulu pidetään tyhjänä, mutta lämpinä.
- Rautiolaisten on syytä tietää mitkä ovat tarkat kustannussäästöt jos Pöllän koulu muutetaan Raution ainoaksi kuoluksi ja oppimisympäristöt tehdään yhdenvertaisiksi Merenojan, Raumankarin ja Tyngän koulujen kanssa.
- Kalajoen kaupunki on teettänyt ulkopuolisella kiinteistöarvionnit Pöllän koulusta ja Raution koulusta. Valtuutetulla on oikeus saada ko. tiedot käyttöönsä. Nämä tiedot tulee olla valtuuston päätöksenteon pohjana jotta valtuutetut voivat verrata, että yhdenvertaisuus toteutuu Kalajoen eri koulujen oppimisympäristöjen suhteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti