Kalajoen
kaupunginhallitus käsittelee 22.04.2014 kokouksessaan
opetuspalvleuiden rakenteen uudistamista Kalajoen keskustan alueella.
Suomennettuna käsittelyssä on uuden lukion rakentaminen, jotta
voidaan sulkea Vuorenkallion, Etelänkylän ja Rahjan ala-asteet.
Sivistyslautakunta ei ole käsitellyt tätä esitystä, vaan se
tuodaan suoraan kaupunginahllituksen käsittelyy sivistyslautakunta
ohittaen. Ei voi välttyä vaikutelmalta että esitys on tehty
saneluratkaisuna jossa kirjurina on ollut sivistystoimenjohtajta.
Kaupunginhallituksessa asiasta päättävät seuraavat henkilöt:
Raili
Myllylä, puheenjohtaja
Sami Hänninen, varapuheenjohtaja
Eija Pahkala
Kullervo Niemelä
Tarmo Hihnala
Hanna Saari
Juha Tuliniemi
Sirkka Alho
Jorma Untinen
Sami Hänninen, varapuheenjohtaja
Eija Pahkala
Kullervo Niemelä
Tarmo Hihnala
Hanna Saari
Juha Tuliniemi
Sirkka Alho
Jorma Untinen
Kaupunginhallitus
|
22.04.2014
|
6
Esitys
opetuspalveluiden rakenteen uudistamiseksi Kalajoen keskustan
alueella
256/12.00.00/2013
Khall
(Valmistelija:
sivistysjohtaja Esa Siirilä)
Yleistä
Opetuspalvelujen
rakennetta kuvataan useimmiten kouluverkkona. Se on ollut ja tulee
olemaan jatkuvasti ajassa kehittyvä ja muuttuva Suomenkin kunnissa
ja kaupungeissa. Niin on ollut Kalajoellakin siitä alkaen, kun
ensimmäinen vain pojille tarkoitettu kansakoulu 3.10.1881
kaupungissa aloitti. Muutokseen johtavia syitä ja tekijöitä on eri
aikoina ollut erilaisia. Sen sijaan päätöksentekijöiden
tavoitteet ja tarkoitukset ovat olleet eri aikoina hyvinkin
samanlaisia. On pyritty ja pyritään turvaamaan jokaiselle lapselle
ja nuorelle hyvä opetus resurssien tarkoituksenmukaisella käytöllä.
Edellisen kerran Kalajoen ja Himangan kaupunginvaltuustot tekivät
kouluverkkoa koskevia päätöksiä noin kymmenen vuotta sitten.
Erkin
kommentti: Edelläoleva teksti ei varsinaisesti liity
käsiteltävään asiaan.
Esi-
ja perusopetuksessa sekä toisen asteen opiskelussa tapahtumassa
olevat merkittävät valtakunnalliset muutokset, kaupungin talouden
kestävyyden turvaaminen sekä tavoite varmistaa tulevina vuosina
laadukas ja korkeatasoinen opetus ja vetovoimainen koulutustarjonta
ovat nostaneet esiin selkeän tarpeen tarkastella näiden palvelujen
järjestämisen rakennetta jälleen myös Kalajoen kaupungissa.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti on ymmärrettävä
perustelemattomaksi ja todistamattomaksi pelottelutekstiksi.
Valtion
linjaukset opetuspalvelujen uudistamisessa
Valtioneuvosto
antoi 28.6.2012 asetuksen perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen
tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta. Uudistusprosessi etenee
siten, että uusi opetussuunnitelma otetaan kouluissa käyttöön
viimeistään 1.8.2016. Opetushallitus on julkaisut perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteluonnoksen 14.11.2012. Valmiina uusi
valtakunnallinen opetussuunnitelma on 31.12.2014. Tämän jälkeen
valmistellaan paikalliset opetussuunnitelmat syksyyn 2016 mennessä.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti on selostus asioista, mutta sen
vaikutuksia ei voida nähdä eikä pitää esitetyn ratkaisun
perusteluna.
Uudistuksen
yhteydessä myös esiopetuksen valtakunnallinen opetussuunnitelma
uudistuu ja vapaaehtoisuudesta ollaan siirtymässä pois.
Esiopetuksen perustavoitteena tulee säilymään lapsen kehityksen ja
oppimisedellytyksien tukeminen yhdessä kotien ja huoltajien kanssa
sekä hänen sosiaalisten taitojen ja terveen itsetunnon
vahvistaminen eli valmentaminen koulun aloittamiseen.
Uusi
tuntijako antaa mahdollisuuden myös alakouluikäisille oppilaille
opiskella enemmän taito-, taide- tai kieliopintoja tai muita
oppiaineita omien taipumustensa ja kiinnostuksensa mukaan. Ruotsin
kielen opetus alkaa kuudennella vuosiluokalla nykyisen seitsemännen
luokan sijaan. Tietotekniikan käyttö ja hyödyntäminen korostuu
opetuksessa ja tärkeänä opettajien täydennyskoulutusteemana sekä
koulujen resursoinnissa huomioitavana kokonaisuutena. Kaupungin on
huolehdittava varustetaso ajanmukaiseksi ja varmistettava
opetushenkilöstön osaaminen sekä tarvittava tekninen tuki
viimeistään vuoteen 2016 mennessä.
Näiden
opetuksen sisältöön ja tavoitteisiin vaikuttavien muutosten
lisäksi valtiovalta on julkisen talouden kestävyysvajeen voimakkaan
kasvun vuoksi supistanut merkittävästi ja on supistamassa esi-,
perus- ja toisen asteen koulutukseen sekä vapaaseen sivistystyöhön
(esim. kansalaisopistot) suunnattua valtion rahoitusta.
Erkin
kommentti: Näiden esitettyjen asioiden vaikutusta ei ole
arvioitu miten ne vaikuttavat esitettyyn ratkaisuun. Siksi niitä ei
voida pitää ratkaisun perusteluina vaan perustelemattomina
väitteinä.
Perusopetuksen
valtionosuus on pudonnut lähes 60 %:sta Kalajoellakin alle 30 %:iin
ja lukio-opetuksessa 40 %:iin. Lisäksi on muutettu toisen asteen
koulutuksen järjestäjien saaman rahoituksen ehtoja niin, että
siihen vaikuttavat oppilaitoksen opiskelijamäärän ohella
opiskelijoiden työllistyminen ja jatko-opintoihin pääseminen sekä
opiskelijoiden opintosuoritukset.
Lukio-opetuksen
osalta opetus- ja kulttuuriministeriössä valmistellaan uutta
tuntijakoesitystä, joka tulee lisäämään opiskelijoiden
mahdollisuutta valita lukio-opintoihinsa sisältyvät kurssit ja
aihekokonaisuudet.
Koulutuksen
järjestäjälle yllä kuvatut muutokset opintojen rakenteessa,
toteutuksessa ja rahoituksessa asettavat monia haasteita
oppimisympäristöjen, koulutuksen laadun ja henkilöstön osaamisen,
talouden tasapainon sekä oppilaitosten yhteistyön ja
vetovoimaisuuden osalta.
Erkin
kommentti: Näiden esitettyjen asioiden vaikutusta ei ole
arvioitu miten ne vaikuttavat esitettyyn ratkaisuun. Siksi niitä ei
voida pitää ratkaisun perusteluina vaan perustelemattomina
väitteinä.
Niukkenevien
resurssien ja korkeatasoisen opetuksen yhteensovittaminen
Koulujen
ja opetusryhmien on oltava riittävän kokoisia, jotta opetus- ja
kasvatustoiminnalle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa
käytettävissä olevien taloudellisten resurssien puitteissa.
Oppilaiden lukumäärän suhde verrattuna opettajien, avustajien,
iltapäivä- ja aamupäivätoiminnan ohjaajien ja muun koulun
henkilöstön määrään tulee olla taloudellisesti kestävä.
Opetustilojen kuten kaupungin kaikkien tilojen on oltava tehokkaassa
käytössä yli hallintorajojen.
Ajankohtaiseksi
opetuspalvelujen järjestämisen kokonaisrakennetta koskevan
päätöksenteon tekee Kalajoen kaupungissa myös se, että useita
kouluja on tilojen korjauksen tai lisärakentamisen tarpeessa. Viime
vuosina tällaista tarvetta on havaittu ja tuotu esiin Vuorenkallion,
Rahjan, Raumankarin, Pohjankylän ja Etelänkylän koulun sekä
Raution kylän ja Kalajoen lukion osalta. Kaupungin keskustan
alueella kaikki nämä kunnostusta tai lisärakentamista vaativat
koulut ovat lisäksi varsin lähellä toisiaan.
Erkin
kommentti: Esitettyjen asioiden vaiktusta esitettyyn ratkaisuun
ei ole esitetty päätöksen teon pohjaksi, vaan todettu ne
perustelemattomina väitteinä.
Toisaalta
näiden tarpeiden ohella huomioitavana on uusi koulurakennus
Tyngällä, joka on vajaakäytössä oppilasmäärällä mitattuna.
Opetuksen tilakustannusten hallitsemiseksi on opetustiloja käytettävä
tehokkaasti ja joustavasti. Tämän varmistamiseksi valmistellaan
toimintatapa, jossa koko kaupungin alue muodostaa yhden
oppilaaksiottoalueen. Kaupunginvaltuusto päättää, missä Kalajoen
koulut sijaitsevat ja jatkossa sivistyslautakunta päättää
toimintamallin valmistelun jälkeen, millä tavoin oppilaat
sijoittuvat kouluihin.
Erkin
kommentti: Tässä todistetaan,että Tyngän koulu oli
virheinvestointi. Nyt tästä virheinvestoinnista joutuvat kärsimään
muiden koulujen oppilaat ja heidän vanhempansa.
Hajautettu
aluekouluratkaisu koko kaupungin opetuspalvelujen tasapainoisen
kehittämisen runkona
Opetuspalveluihin
liittyvät rakenteelliset ratkaisut koskettavat varsinkin kaupungin
keskustan ulkopuolella asuvia kaupunkilaisia. Kalajoen kaupunki on
osallistunut vuosittain aktiivisesti kylien kehittämiseen mm. Leader
-toimintaa rahoittamalla ja kehittämisavustuksin. Kylien
elinvoimaisuuden turvaamiseen on kehitettävä myös uusia
toimintatapoja ja työhön on osoitettava riittävästi resursseja ja
muuta tukea. Maaseutupalveluiden toimesta kehitetyn
Kyläkoordinaattori -hankkeen toimintaa on tuettava niin, että sen
tarjoamat mahdollisuudet kylätoiminnan aktivointiin ja eri
toimijatahojen verkottumiseen ovat mahdollisimman laajasti käytössä
Kalajoen kylissä.
Nyt
esillä olevassa esityksessä opetuspalvelujen uudelleenjärjestelystä
keskeisenä arvovalintana on hajautettu, koko kaupungin alueen
kattava, useiden perusopetusta ja tarvittaessa esiopetusta tarjoavien
elinvoimaisten koulujen verkosto. Perusopetuksen tarjonnan rungon
muodostavat Kalajoen keskustaajaman, Himangan, Raution ja Tyngän
aluekoulut.
Erkin
kommentti: Virkamiestyöryhmä
on esittänyt edelläselostettua ratkaisua asiassa. Kaupunginjohtaja
ohi asiassa luottamushenkilöt nimitessään asiaa valmistelemaan
virkamiehet.
Kalajoen
lukion toiminnan ylläpitämisen ja kehittämisen suurin ongelma oli
vuosittain vähenevä oppilasmäärä. Tämän ongelman
ratkaisemiseksi lukiossa aloitettiin vuonna 2006 kehittämisohjelma,
jonka ansiosta lukion vetovoima alueellisena oppilaitoksena Kalajoen
ammattiopiston tapaan saatiin vahvistumaan. Oppilasmäärän
väheneminen taittui ja oppilasmäärä lähti kasvuun.
Kehittämisohjelman ytimenä oli kurssitarjonnan monipuolistaminen
mm. erityiskursseja lisäämällä. Alusta saakka lukion
kehittämisohjelmassa on ollut tärkeällä sijalla yhteistoiminnan
lisääminen Kalajoen ammattiopiston kanssa.
Erkin
kommentti: Lukio on Kalajolle erittäin tärkeä. Valtuutettu
Erkki Aho esitti jo vuonna 1998 valtuustoaloitteessaan urheilu- ja
matkailupainotteista lukiota. Asia esitettiin valtuutetuille
tiedoksi,mutta vasta 2008 asiaa alettiin toteuttaa.
Valtion
viime aikojen linjaukset toisen asteen koulutuksen rahoitukseen,
oppilaitosverkon tiheyteen sekä lukion tuntijaon uudistaminen
valinnaisuutta edelleen lisäävään suuntaan vahvistavat sen
strategisen valinnan tärkeyttä, että toisen asteen koulutuksen
kehittäminen Kalajoella on nähtävä yhtenä kokonaisuutena.
Ratkaisussa
on huomioitu myös kaupungin kaavallinen suunnittelu ja sen
mahdollisuudet, mikä määrittää asuinalueiden kehittymistä
kaupungin eri osissa sekä talousalueen mahdollisten suurhankkeiden
ja elinkeinoelämän kehittymisen vaikutukset kaupungin asukasmäärään
ja koulujen oppilasmääriin.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti on perustelematon mielipide asiasta,
mikä ei voi olla päätöksenteon pohjana.
Vaikutukset
henkilöstöön
Toistaiseksi
Kalajoen kaupungin palvelukseen palkattujen opettajien, avustajien ja
ohjaajien työsuhteiden jatkumiseen esitetty ratkaisu ei vaikuta.
Eläköitymisiä ja muita mahdollisuuksia hyödynnetään niin, että
lakkaavien koulujen henkilöstö voi jatkaa työskentelyä muilla
kouluilla. Uusien henkilöiden rekrytoinnin sijaan opetus- ja muita
tehtäviä tarjotaan ensin heille.
Kaupungin
YT-toimikunnassa käydyssä keskustelussa suhtauduttiin myönteisesti
esillä olevaan rakenneratkaisuun ja todettiin sen turvaavan
henkilöstön asemaa.
Erkin
kommentti: Esittelijän mukaan ratkaisulla ei siis saavuteta
konkreettisia säästöjä henkilöstökuluissa. Jos saavutetaan niin
ne pitäisi pystyä erittelemään ja todistaamaan numerollisesti.
Asian
valmistelun vaiheet
Kaupunginjohtaja
nimesi asiaa valmistelemaan alan viranhaltijoista koostuneen
työryhmän 27.8.2013 ja tämän ryhmän raportti "Opetuspalveluiden
uudelleenorganisointi" valmistui 31.10.2013. Raportissa
esitettiin kokonaisratkaisu ja sen perusteena olevat laskelmat esi-,
perus- ja lukio-opetuksen järjestämisen rakenteeksi Kalajoen
kaupungissa.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti suomennettuna on sitä, että
kaupunginjohtaja päätti ottaa ohjat omiin käsiinsä ja käyttää
koulujen sulkemisessa työrukkasenaan virkamiehiä, joihin hänellä
on k¨äskyvalta. Näin luottamusmiehet sivuutettiin asian
valmistelusta.
Raportin
valmistuttua ehdotuksesta käytiin kaupungissa monipuolista
keskustelua eri foorumeilla. Kaupunginhallitus linjasi prosessin
seuraavia vaiheita kokouksessaan 13.1.2014 ja päätti
opetuspalvelujen rakenteen uudistamisprosessin etenemisestä ja
menettelytavoista. Kokouksessaan 20.1.2014 kaupunginhallitus päätti
kuulemisista ja niiden perustana olevan esityksen tarkemman sisällön.
Asiaa
käsiteltiin seuraavan kerran kaupunginvaltuuston iltakoulussa
27.1.2014, jonka jälkeen suoritettiin kuulemiset avoimina
yleisötilaisuuksina Raumankarin 3.2.2014, Merenojan 5.2.2014 ja
Raution koululla 6.2.2014 ja pyydettiin kaikkien koulujen
johtokuntien ja OAJ:n Kalajoen paikallisyhdistyksen lausunnot
asiassa.
Tämän
jälkeen asiaa käsiteltiin kaupunginvaltuuston iltakoulussa
10.2.2014 ja sivistyslautakunnan kokouksessa 11.2.2014.
OAJ:n
paikallisyhdistyksen hallituksen kanssa käytiin neuvottelut asiasta
13.2.2014 ja YT-toimikunnassa 18.2.2014.
Erkin
kommentti: Kuulemismenettelyt olivat enemmänkin virkamiesten
kuulemista kuin asianosaisten kuulemista. Kuulemistilaisuudet olivat
pakollisia tilaisuuksia, joita ei edes järjestetty suljettaviksi
esitetyilla kouluilla. Päätökset koulujen sulkemisesta oli tehty
virkamiesten toimesta. Kysymys on ollut suoranaisesta junttauksesta
kuulemisten sijasta.
Kaupunginhallitus
käsitteli asiaa seuraavan kerran 17.2.2014 ja päätti, että
asiassa käydään lisäneuvottelut Pahkalan koulun johtokunnan,
kyläyhdistyksen ja koulunjohtajan kanssa 11.3.2014, Raution ja
Pöllän koulun johtokunnan, kyläyhdistyksen ja koulunjohtajan
kanssa 24.2 2014 sekä keskustaajaman osalta yhteinen neuvottelun
Vuorenkallion koulun johtokunnan, koulunjohtajan, Etelänkylän
koulun johtokunnan, koulunjohtajan, Rahjan koulun johtokunnan,
kyläyhdistyksen ja koulunjohtajan, Merenojan koulun rehtorin ja
Pohjankylän koulun rehtorin kanssa 10.3.2014.
Erkin
kommentti: Asianosaisten mukaan tilaisuudet olivat
junttaustilaisuuksia. Siis sai vaikutelma, että päätökset oli
tehty etukääteen ja perusteluita pyrittiin löytämään
jälkikäteen.
Kaupunginvaltuuston
iltakoulussa asiaa käsiteltiin 17.3.2014 ja kaupunginhallituksessa
21.3.2014, jolloin kaupunginhallitus päätti, että selvitetään
siirtymistä koko kaupungin käsittävään yhteen
oppilaaksiottoalueeseen sekä keskustan alueella (Pohjankylä,
Etelänkylä, Vuorenkallio) yhden johtajan/rehtorin -malliin nykyisen
kolmen johtajan mallin sijaan.
Erkin
kommentti: Jos edelläesitetyt asiat ovat ratkaisun perusteluja
niin päätösehdotus on varsin epämääräisellä ja
perusteettomalla pohjalla.
Sivistystoimenjohtaja:
Kuulemisten,
käsittelyjen ja neuvottelujen jälkeen esitän, että
kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle päätettäväksi
Kalajoen kaupungin opetuspalvelujen rakenteen uudistamisen osalta
koskien Kalajoen keskustan aluetta seuraavan ratkaisun:
Kaupungin
keskusta
Kaupungin
keskustaajamassa ratkaisu on esi- ja perusopetuksen ja toisen asteen
investointien osalta sidoksissa toisiinsa. Ratkaisussa huomioidaan
lukion ja koko toisen asteen kehittämistarpeet sekä esi- ja
perusopetustoiminnan tilatarpeet laadukkaan opetuksen tarjoamiseksi
myös tulevina vuosina ja juuri valmistunut Merenojan koulun mittava
peruskorjaus, jonka lopullinen kustannus oli 4,1 milj. euroa.
Erkin
kommentti: Esittelijä tunnustaa sen tosia-asia, että esi-ja
perusopetus ja toisen asteen opetus ovat sidoksissa toisiinsa. Siis
uusi lukio vastaan Vuorenkallion, Etelänkylän ja Rahjana ala-aste.
Tätä asiaa on koko ajan yritetty salata.
Lukion
tilat ovat hyväkuntoiset, mutta nykyisen laajuiselle
kurssimuotoiselle lukiolle riittämättömät. Jo nykyisellä
oppilasmäärällä opetusryhmät ovat suurempia kuin käytettävissä
olevat tilat antavat mahdollisuuden. Tilojen ahtauden vuoksi
toiminnan kehittäminen on käynyt mahdottomaksi. Ylisuuret ryhmät
kaventavat opiskelijoiden mahdollisuuksia henkilökohtaisten
opintosuunnitelmien laatimiseen.
Kun
opetusryhmässä on yli 30 oppilasta ja tila on suunniteltu selkeästi
pienemmälle ryhmälle perinteiseen luokkamuotoiseen opetukseen,
opetustilat eivät nykyisellään tue riittävästi sellaisten
oppilaskeskeisten opiskelumenetelmien käyttöä, joita opiskelu
nykymuotoisessa lukiossa edellyttää. Sähköisen
ylioppilastutkinnon käyttöön otto syksyllä 2016 asettaa myös
merkittävät uudet vaatimukset sekä tiloille että
opetusmenetelmien kehittämiselle.
Erkin
kommentti: Esittelijä jättää kertomatta, että lukion tiloja
voidaan laajentaa ottamalla nykyiset kirjaston tilat lukion käyttöön.
Tämän ratkaisun hinta on 900 000 euroa. Tällä ratkaisulla olisi
lukiolla riittävät tilat tulevaisuudessakin ja laajennusvara olisi
olemassa jos tarvetta lisätiloista jatkossa tulisi.
Toisen
asteen koulutus keskitetään yhdelle kampukselle. Lukio siirtyy
Kalajoen ammattiopiston viereen, jolloin muodostuu elinvoimainen ja
monipuolinen toisen asteen koulutuksen kampusalue noin 600 nuorelle.
Samalle kampusalueelle siirtyy myös Kalajoki Akatemian henkilöstöä.
Opetustiloja käyttävät iltaisin myös mm. kansalaisopiston ja
musiikkiopiston opiskelijat.
Yhteisellä
opiskelukampuksella voidaan kehittää parhaiten paitsi
nykyisenmuotoista kaksoistutkintoa myös lukion opiskelijoiden
mahdollisuutta suorittaa ammatillisia kursseja osana tutkintoaan ja
muuta kurssitarjontaa. Yhteisen kampusalueen rakentaminen on
mahdollista toteuttaa sujuvasti Kalajoen ammattiopiston viereiselle
maa-alueelle, jonka omistaa Kalajoen kaupunki. Rakentamishanke
tarjoaa ammattiopiston opiskelijoille hyvän työssäoppimispaikan.
Tämä
ratkaisu on luonteva jatko Kalajoen ammattiopistossa ja Kalajoen
lukiossa tehdylle kehittämistyölle opiskelun ja muun yhteistyön
edistämisessä. Ratkaisu lisää kalajokisten toisen asteen
oppilaitosten kilpailukykyä ja vetovoimaa turvaten peruskoulun
jälkeisten opiskelumahdollisuuksien säilymisen ja kehittymisen
kaupungissa.
Hankkeella
saavutetaan merkittäviä synergiaetuja henkilöstön ja tilojen
yhteiskäytöstä opetuksessa ja myös oppilashuollon,
oppilasasumisen, opiskelijaruokailun, opinto-ohjauksen ja
toimistopalveluiden osalta.
Lukion
luokkatiloja tulee 1080 m2 ja varastotiloja 100 m2 (kaupungin osuus
tiloista 100 %). Kalajoen ammattiopistolle tulee luokkatiloja 200 m2
ja varastotilaa 100 m2 (kaupungin osuus tiloista 0 %). Yhteiset
kuvataiteentilat 250 m2 (kaupungin osuus tiloista 50 %), opettajien
tilat/toimistot 400 m2 ja kuraattorin/terveydenhoitajan tilat 70 m2
(kaupungin osuus tiloista 50 %) ja Kalajoki Akatemian tilantarve 100
m2 (kaupungin osuus tiloista 100 %). Yhteensä 2 300 m2, josta
kaupungin osuus 1 640 m2. Yleisiä tiloja (käytävät yms.) on n. 30
% kaikista tiloista. Tilantarve yhteensä 2300 m2 x 1,30 = 2 990 m2
ja kaupungin osuus on 2 132 m2.
Rakentamiskustannus
on n. 2 300 €/m2 x 2 990 m2 = 6 877 000 € ja kaupungin osuus on 4
903 600 €. Eli hankkeen kokonaisinvestointi on noin 6 900 000 €,
josta kaupungin osuus on noin 4 900 000 €. Rakennustyön
suunnittelu aloitetaan vuonna 2014 ja rakennustyö on valmis
syyslukukauden 2017 alkaessa.
Erkin
kommentti: Uuden lukion hinnaksi on nyt saatu 6,9 miljoonaa
euroa, josta kaupungin osuus olisi 4,9 miljoonaa euroa. Kuka maksaa
puuttuvan 2 miljoonaa euroa, sitä esityksessä ei kerrota. Joka
tapauksessa nykyisten lukiotilojan laajentaminen tulee 6 miljoonaa
euroa halvemmaksi kuin uuden rakentaminen. Tämäkään laskemalla ei
todennäköisesti pida paikkaansa, koska nyt esitetty uusia tiloja
aikaisempaa verratuna lukioon rakentamiseksi. On syytä epäillä
että uuden lukion hinta on lähempänä 10 miljoonaa euroa.
Rakennuskohde
suunnitellaan siten, että sitä voidaan hyödyntää monipuolisesti
ja runsaasti JEDUN oppilaiden työkohteena. Mikäli rakenneratkaisuna
päädytään tavanomaiseen betonielementtitoteutukseen, on
oppilastyöllä saavutettava säästö 25 % eli kaupungin osuus
kokonaisinvestoinnista on noin 3 700 000 euroa. Mitä enemmän
rakenneratkaisussa käytetään puuta, mikä on tarkoitus, sitä
enemmän voidaan hyödyntää myös oppilastyötä.
Erkin
kommentti: Arteman opettajien ja entisen rehtorin mukaan
oppilaistyön osuutta on liioiteltu rakennuksen rakentamisessa. Olen
heidän kanssaan samaa mieltä. Lisäksi on selvitettävä
kilpailulaki rajoittaa hankkeen toteuttamista.
Ratkaisun
toteuttamisen edellytyksenä on, että ratkaisu on kaavallisesti
mahdollinen ja että JEDU sitoutuu hankkeeseen.
Ratkaisu
on taloudellisessa investointitarkastelussa edullisempi kuin se, että
laajennettaisiin lukiota nykyiselle paikalleen 2 300 euroa/m2 x 340
m2 = 782 000 euroa ja kaupungin keskustaan joen eteläpuolelle
rakennettaisiin yksi yhteinen, uusi kaksisarjainen (keskimäärin 45
aloittavaa oppilasta joka vuosi) koulu Vuorenkallion, Etelänkylän
ja Rahjan nykyisille oppilaille 2 300 euroa/m2 x 3125 m2 = 7 187 500
euroa.
Erkin
kommentti: Esittelijän mukaan lukion laajentamisen hinta
nykyisella paikalle on laskenut 782 000 euroon. Uuden koulun
rakentaminen joen eteläpuolelle on laskettu maksavan 7,2 miljoonaa
euroa. Laskelma on tarkoitushakuinen, sillä on järkevämpää
turvata lukion tilat nykyiselle paikalle ja antaa Etelänkylän ja
Rahjankylän koulujen jatkaa vielä joitakin vuosia ja turvata
Vurenkallion toiminta uudella parakkikoululla. Tämä olisi kaikkein
edullisin ratkaisu kaupungintalouden kannalta ja kaikkein turvallisin
ratkaisu oppilaiden ja heidän vanhempiensa kannalta.
Koska
lukioiden määrä vähenee ennusteiden mukaan noin 100 seuraavien
vuosien aikana, niin on todennäköistä, että Kalajoen lukioon
tulee entistä enemmän oppilaita suljettavien lukion alueelta. Siksi
on heille on rakennetteva runsaasti asuntoloita, jotka voidaan
rakentaan suunnitellelle lukion paikalle. Kesäaikana nämä tilat
voisivat toimia matkailijoiden yöpymistiloina.Kalajoen keskustasta
puuttuu majoitustiloja varsinkin kesäaikana.
Pohjankylän
koulusta tulee vuosiluokkien 1 - 4 oppilaiden koulu
syyslukukauden 2017 alkaessa. Pohjankylän koululla on tilat myös
esiopetukselle, koululaisten iltapäivä- ja aamupäivätoiminnalle
sekä erityisopetukselle.
Vuorenkallion
koulusta tulee vuosiluokkien 1 - 2 oppilaiden koulu
syyslukukauden 2017 alkaessa. Koululla on tilat myös esiopetukselle.
Lisäksi koululle perustetaan päivähoidon yksikkö 15 - 20
lähialueen lapselle. Myös musiikkiopiston muskaritoiminta on
mahdollista sijoittaa Vuorenkallion koululle.
Syyslukukauteen
2017 saakka Vuorenkallion koulun esioppilaille ja teknisen työn
opetukseen ovat käytössä Etelänkylän koulun tilat. Tekstiilityön
ja liikunnan opetustiloina koulu voi hyödyntää Kalajoen
ammattiopiston tiloja, jotka ovat vaihtoehtoisina opetustiloina
käytettävissä myös teknisen työn opetukseen.
Merenojan
koulusta tulee vuosiluokkien 5 - 9 oppilaiden koulu
syyslukukauden 2017 alkaessa. Juuri peruskorjatut tilat pysyvät
nykyisellään lisättynä vapautuneilla lukion tiloilla.
Vuosiluokkien 7 - 9 oppilaista koululla opiskelevat kuten nykyisinkin
kaikki muut paitsi Raumankarin koulun oppilaat.
Merenojan
koulun piha-alueen uudistamisen yhteydessä huomioidaan myös 5 - 6
luokkalaisten oppilaiden tarpeet välituntiliikunnan ja välineistön
osalta.
Merenojan
koulun yhteydessä sijaitsevan kirjaston tilat on mahdollista saada
tarvittaessa koulun tai esim. nuorisotoiminnan käyttöön, jos
suunniteltu kirjaston siirtyminen tulevaan kauppakeskukseen toteutuu.
Erkin
kommentti: Kauppakeskussuunnitelma on täysin mieletön
suunnitelma. Ei ole mitään mahdollisuuksia toteuttaan
esitetynlaista kauppakeskusta Kalajoelle. Suunnitelman mukaan
liikkeitä olisi enemmän kuin Zeppeliinissä ja paikoitusalueet
kauppakeskuksen katolla. Täysin mieletön suunnitelma. Jotta tämä
mieletön suunnitelma saisi tuulta siipiensä alle niin siihen on
luvattu 3 miljonaa euroa kaupungin rahaa kirjaston sijoittamista
varten. Vielä mielettömämmäksi ja vastuuttomamaksi suunnitelman
tekee se, että Halpa-Halli Oy olisi valmis rakentamaan oman
kauppakeskuksen tontille ilman kaupungin rahaa ja luovuttamaan
nykyisen Halpa-Hallin tilat kaupungin käyttöön. Jos
kauppakeskussuunnitelmassa käytettäsiin järkeä niin siinä olisi
mahdollisuus säästää useita miljoonia euroja.
Kirjasto
voitaisiin sijoitta nykyisiin Halpa-Hallin tiloihin ja säästää
lähes 3 miljoonaa euroa.
Lisäksi
esittelijän esityksestä puuttu Pohjankylän koulun
remonttikustannukset.
Kuljetusoppilaiden
1 - 6 määrä kasvaa ratkaisun Pohjankylän koulu/Merenojan koulu
myötä 23 oppilaan verran ja kuljetuskustannukset 20 000 euroa
vuodessa.
Valmistelussa
oleva ratkaisu, jossa kaupungin keskustan alakoulujen hallinnossa
toimitaan jatkossa yhden johtajan mallilla otetaan toteutuessaan
käyttöön Pohjankylän koulun rehtorin eläköityessä. Tämä
alentaa hallintokuluja noin 25 000 euroa vuodessa.
Etelänkylän
koulun esi-, perus- ja erityisopetuksen henkilöstömenot vuonna 2013
olivat yhteensä 300 737 euroa, vuotuiset (ilman rakennusten
poistokustannusta 27 511 euroa/vuosi) kiinteistönhoito,siivous ja
ruokakuljetukset yhteensä 78 138 euroa. Kustannusvaikutuksena
ratkaisulla saavutetaan vuotuisissa opetuspalveluiden käyttömenoissa
säästöä lukuvuonna 2017 - 2018 noin 80 000 euroa + 50 000 euroa
(yhden opettajan palkkakustannus) + yhdysluokkahuojennusten
poistuminen 8 600 euroa = 138 600 euroa nykyisillä energian
hinnoilla ja palkkatasolla ja kaupungin ryhmäkokojen ylärajoja
koskevilla ohjeilla.
Vuorenkallion
koulun esi-, perus- ja erityisopetuksen sekä koululaisten
ip/ap-toiminnan henkilöstömenot vuonna 2013 olivat yhteensä 406
311 euroa, vuotuiset (ilman rakennusten poistokustannusta 6 813
euroa/vuosi) kiinteistönhoito,siivous ja ruokakuljetukset yhteensä
97 453 euroa. Kustannusvaikutukseltaan ratkaisu on neutraali, koska
koulu jatkaa opetustoiminnassa ja päivähoitotoiminnassa
edellyttäen, että esi- ja perusopetukseen 1-2 muodostetaan
vuosittain riittävän suuret opetusryhmät.
Mahdollisen
uuden alakoulun rakentaminen, sen tarpeellisuus ja sijaintipaikka
päätetään, kun kaupungin kehitys asukasmäärän ja
lapsiperheiden sijoittumisen osalta on nähtävissä kaupungin
keskustan ja Hiekkasärkkien välisen alueen osalta. Tämän alueen
kehittyminen asuinalueena edellyttää mittavaa kaupungin
maanhankintaa ja kaavoitustyötä.
Mehtäkylän
koulu jatkaa nykyisellään kolmiopettajaisena kouluna, mikäli 1 - 6
luokkien oppilasmäärä on vähintään 38 enintään viiden
kilometrin etäisyydellä koulusta asuvia oppilaita.
Erkin
kommentti: Mehtäkylän koulun kohtalo on sidottu mahdolliseen
kuntaliitokseen.
Rahjan
koulu jatkaa nykyisellään kolmiopettajaisena kouluna, mikäli 1 - 6
luokkien oppilasmäärä on vähintään 38 enintään viiden
kilometrin etäisyydellä koulusta asuvia oppilaita. Hieman
pidemmällä tähtäyksellä koulun asemaan vaikuttaa mahdollinen
tarve uuden alakoulun rakentamiseen Himangan taajaman ja kaupungin
keskustaajaman väliselle alueelle. Tämä ratkaisu on riippuvainen
siitä, kuinka paljon oppilaita tulee asumaan paitsi Rahjan ja
Hiekkasärkkien alueella, myös Hiekkasärkkien ja kaupungin
keskustan välisellä alueella.
Oheismateriaalina järjestäjäverkon
uudistaminen.
Kaupunginjohtaja:
Kaupunginhallitus
esittää valtuustolle, että
1)
lukion siirtymisestä ja sen uusien tilojen rakentamisesta
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän Kalajoen ammattiopiston
yhteyteen tehdään periaatepäätös. Ennen asian lopullista
päättämistä selvitetään, että ratkaisu on mahdollinen
kaavallisesti, että JEDU sitoutuu hankkeeseen taloudellisesti ja
toiminnallisesti ja että oppilastyön hyödyntäminen on
mahdollista
|
2)
mikäli lopullinen päätös kohdassa 1) on esityksen mukainen,
Pohjankylän koulusta tulee vuosiluokkien 1-4, tarvittaessa myös
sivistyslautakunnan niin päättäessä esiopetuksen, oppilaiden
koulu syyslukukauden 2017 alkaessa, että
|
3)
Pohjankylän koulu peruskorjataan lukion tilojen rakentamisen
jälkeen, että
|
4)
Vuorenkallion koulusta tulee vuosiluokkien 1-2 oppilaiden koulu
viimeistään syyslukukauden 2017 alkaessa. Koululla on tilat myös
esiopetukselle. Lisäksi koululle perustetaan päivähoidon
yksikkö 15-20:lle lähialueen lapselle. Myös musiikkiopiston
muskaritoiminta on mahdollista sijoittaa Vuorenkallion koululle.
|
5)
mikäli lopullinen päätös kohdassa 1) on esityksen mukainen,
Merenojan koulusta tulee vuosiluokkien 5-9 oppilaiden koulu
syyslukukauden 2017 alkaessa, että
|
6)
mahdollisen uuden alakoulun rakentaminen, sen tarpeellisuus ja
sijaintipaikka päätetään, kun kaupungin kehitys asukasmäärän
ja lapsiperheiden sijoittumisen osalta on nähtävissä kaupungin
keskustan ja Hiekkasärkkien välisen alueen osalta. Tämä
ratkaisu määrittää osaltaan Vuorenkallion 1-2, Rahjan ja
Etelänkylän koulun jatkon
|
7)
kaupungin keskustan alakoulujen hallinnossa valmistellaan
Pohjankylän koulun rehtorin viran täyttämisen yhteydessä
siirtyminen yhden johtajan mallin käyttöön, että
|
8)
Kalajoen kaupungin alueella siirrytään yhden
oppilaaksiottoalueen malliin syyslukukauden 2015 alusta lukien
sivistyslautakunnan valmistelun jälkeen
|
Minun,
pitkäaikaisen kunnanvaltuutetun ja useamman kerran Kalajoen
kuntavaaleissa luotetuimman poliitikon ratkaisu asialle on seuraava:
Asiat
tärkeysjärjestyksessä:
- Vuorenkallion viipalekoulu tilataan välittämästi ja tällä ratkaisulla turvataan Vuorenkallion koulun toiminta useaksi vuodeksi. Kalajoen veroprosenttia nostetaan ensi vuonna ja valmistaudutaan tuleviin investointeihin. Lisäksi puretaan sijoituksia, jotka on tehty ns. Repo-rahoilla.
- Pahkalan koulun osalta ratkaisua siirretään vuodella kunnes avoinna olevat asiat on tarkasti selvitetty ja kustannukset laskettu oikein. Raumankarin koulun tilat saneerataan sellaiseksi, että ne voivat ottaa vastaan Pahkalan koulun oppilaat. Himangalla tehdään oma elinkeinopoliittinen ohjelma, jonka avulla turvatan himankalaisten palvelut tulevaisuudessa ja Pahkalan kylän elinvoimaisuus.
- Merta-Marketin alueen kaavoitusta kiirehditään ja Halpa-Halli Oy:lle annetaan mahdollisuus toteuttaa oma kauppakeskuksensa tontille, jolloin nykyinen Halpa-Halli jää muuhun käyttöön esim. kirjaston sijoituspaikaksi yms.Uusi Halpa-Halli olisi valmis vuonna 2016.
- Lukion toimintaedellytykset varmistetaan ottamalla nykyiset kirjastotilat lukion käyttöön siten, että laajennusvara huomioidaan. Remonttikustannusten hinnaksi on esittelijän arvion mukaan saatu 0,8 miljoonaa euroa. Tilat olisivat valmiit vuoden 2015 aikana. Arteman viereiselle tontille rakennetaan opiskelija-asuntoloita, koska on odotettavissa, että Kalajoelle muuttaa paljon opiskelijoita lakkautettavien lukioiden alueilta. He tarvitsevat asuntoja. Näitä asuntoja voidaan kesällä käyttää matkailijoiden majoitustiloina, sillä Kalajoen keskustasta puuttuu majoitustilat matkailijoille. Nämä asuntolat voisivat olla valmiin vuonna 2016.
- Kirjasto sijoitetaan väliaikaisiin tiloihin ja uudet tilat valmistuvat nykyisen Halpa-Hallin tiloihin vuonna 2016.
- Lukion viereen rakennetaan täysimittainen liikuntahalli. Se valmistuisi vuonna 2016.
- Rautioon rakennetaan uusi koulu vuonna 2018. Silloin Raution ja Pöllän koulut lakkautettaisiin. Raution kylän elinvoimaisuuden turvaamiseksi tehdään oma elinkeinopoliittinen ohjelma.
- Vuorenkallion alueella rakennetaan uusi peruskoulu vuonna 2020. Silloin Etelänkylän ja Rahjan koulut lakkautettaisiin.
- Mehtäkylän koulu kohtalo on sidoksissa mahdolliseen kuntaliitokseen Merijärven kanssa. On odotettavissa, että kuntaliitos tapahtuu ennen vuotta 2020.
Yhteenveto:
Vuonna 2020 Kalajoella olisi menestyvä lukio, täysimittainen
liikuntasali, seuraavat ala-asteet: Rautio, Raumankari, Tynkä,
Vuorenkallio ja Pohjankylä. Kaikissa olisi yhdenvertainen
opiskeluympäristö. Lisäksi investoinnit olisi ajoitettu tarpeen ja
Kalajoen kaupungin maksukyvyn mukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti