Asiaa
ei ole käsitelty sivistyslautakunnassa. Ei voi välttyä
vaikutelmalta, että sivistystoimenjohtaja on toiminut
kaupunginjohtajan sihteerinä päätösesityksen valmistelussa.
256/12.00.00/2013
Khall
(Valmistelija:
sivistysjohtaja Esa Siirilä)
Yleistä
Opetuspalvelujen
rakennetta kuvataan useimmiten kouluverkkona. Se on ollut ja tulee
olemaan jatkuvasti ajassa kehittyvä ja muuttuva Suomenkin kunnissa
ja kaupungeissa. Niin on ollut Kalajoellakin siitä alkaen, kun
ensimmäinen vain pojille tarkoitettu kansakoulu 3.10.1881
kaupungissa aloitti. Muutokseen johtavia syitä ja tekijöitä on eri
aikoina ollut erilaisia. Sen sijaan päätöksentekijöiden
tavoitteet ja tarkoitukset ovat olleet eri aikoina hyvinkin
samanlaisia. On pyritty ja pyritään turvaamaan jokaiselle lapselle
ja nuorelle hyvä opetus resurssien tarkoituksenmukaisella käytöllä.
Edellisen kerran Kalajoen ja Himangan kaupunginvaltuustot tekivät
kouluverkkoa koskevia päätöksiä noin kymmenen vuotta sitten.
Erkin
kommentti: tästä osiosta: Jo ammoisina aikoina Jumala loi
taivaan ja maan …...
Esi-
ja perusopetuksessa sekä toisen asteen opiskelussa tapahtumassa
olevat merkittävät valtakunnalliset muutokset, kaupungin talouden
kestävyyden turvaaminen sekä tavoite varmistaa tulevina vuosina
laadukas ja korkeatasoinen opetus ja vetovoimainen koulutustarjonta
ovat nostaneet esiin selkeän tarpeen tarkastella näiden palvelujen
järjestämisen rakennetta jälleen myös Kalajoen kaupungissa.
Erkin
kommentti: Tämä osa on
epämääräistä liturgiaa, jossa ei ole selkeästi ilmaistu mitä
muutokset ovat ja mitä ne merkitsevät ja milla tavalla nämä
muutokset vaikuttavat juuri suljettavaksi esitetyn Pahkalan koulun
toimintaa. Liturgia on enemmän uskon kuin tiedon varassa.
Valtion
linjaukset opetuspalvelujen uudistamisessa
Valtioneuvosto
antoi 28.6.2012 asetuksen perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen
tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta. Uudistusprosessi etenee
siten, että uusi opetussuunnitelma otetaan kouluissa käyttöön
viimeistään 1.8.2016. Opetushallitus on julkaisut perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteluonnoksen 14.11.2012. Valmiina uusi
valtakunnallinen opetussuunnitelma on 31.12.2014. Tämän jälkeen
valmistellaan paikalliset opetussuunnitelmat syksyyn 2016 mennessä.
Erkin
komentti: Liturgian
pelotteluosa. Prosessi
todennäköisesti etenee esitetyllä tavalla, mutta päätöksenteon
pohjana se ei voi olla, koska ei ole mitään ei ole vielä päätetty.
Uudistuksen
yhteydessä myös esiopetuksen valtakunnallinen opetussuunnitelma
uudistuu ja vapaaehtoisuudesta ollaan siirtymässä pois.
Esiopetuksen perustavoitteena tulee säilymään lapsen kehityksen ja
oppimisedellytyksien tukeminen yhdessä kotien ja huoltajien kanssa
sekä hänen sosiaalisten taitojen ja terveen itsetunnon
vahvistaminen eli valmentaminen koulun aloittamiseen.
Erkin
kommentti: Liturgian
pelotteluosa jatkuu. Mitään
ei ole vielä päätetty joten luulon varassa tehdyt asiat eivät voi
olla päätöksenteon pohjana.
Uusi
tuntijako antaa mahdollisuuden myös alakouluikäisille oppilaille
opiskella enemmän taito-, taide- tai kieliopintoja tai muita
oppiaineita omien taipumustensa ja kiinnostuksensa mukaan. Ruotsin
kielen opetus alkaa kuudennella vuosiluokalla nykyisen seitsemännen
luokan sijaan. Tietotekniikan käyttö ja hyödyntäminen korostuu
opetuksessa ja tärkeänä opettajien täydennyskoulutusteemana sekä
koulujen resursoinnissa huomioitavana kokonaisuutena. Kaupungin on
huolehdittava varustetaso ajanmukaiseksi ja varmistettava
opetushenkilöstön osaaminen sekä tarvittava tekninen tuki
viimeistään vuoteen 2016 mennessä.
Erkin
kommentti: Liturgian
pelotteluosa jatkuu. Mitään ei ole vielä päätetty joten luulon
varassa tehdyt asiat eivät voi olla päätöksenteon pohjana.
Näiden
opetuksen sisältöön ja tavoitteisiin vaikuttavien muutosten
lisäksi valtiovalta on julkisen talouden kestävyysvajeen voimakkaan
kasvun vuoksi supistanut merkittävästi ja on supistamassa esi-,
perus- ja toisen asteen koulutukseen sekä vapaaseen sivistystyöhön
(esim. kansalaisopistot) suunnattua valtion rahoitusta.
Erkin
kommentti: Liturgian pelotteluosa jatkuu. Mitään varmaan tietoa
ei päätösesityksessä ole esitetty. Kaikki on oletamusta.
Perusopetuksen
valtionosuus on pudonnut lähes 60 %:sta Kalajoellakin alle 30 %:iin
ja lukio-opetuksessa 40 %:iin. Lisäksi on muutettu toisen asteen
koulutuksen järjestäjien saaman rahoituksen ehtoja niin, että
siihen vaikuttavat oppilaitoksen opiskelijamäärän ohella
opiskelijoiden työllistyminen ja jatko-opintoihin pääseminen sekä
opiskelijoiden opintosuoritukset.
Erkin
kommentti: Liturgian pelotteluosa jatkuu. Nyt on kysymys
Pahkalan koulun lakkauttamisesityksestä. Yleisellä tasolla esitetyt
perusteettomat väitteet eivät voi olla Pahkalan koulun
lakkautusesityksen perusteena.
Koulutuksen
järjestäjälle yllä kuvatut muutokset opintojen rakenteessa,
toteutuksessa ja rahoituksessa asettavat monia haasteita
oppimisympäristöjen, koulutuksen laadun ja henkilöstön osaamisen,
talouden tasapainon sekä oppilaitosten yhteistyön ja
vetovoimaisuuden osalta.
Erkin
kommentti: Liturgian
pelotteluosa jatkuu. Nyt on kysymys Pahkalan koulun
lakkauttamisesityksestä. Yleisellä tasolla esitetyt perusteettomat
väitteet eivät voi olla Pahkalan koulun lakkautusesityksen
perusteena.
Niukkenevien
resurssien ja korkeatasoisen opetuksen yhteensovittaminen
Koulujen
ja opetusryhmien on oltava riittävän kokoisia, jotta opetus- ja
kasvatustoiminnalle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa
käytettävissä olevien taloudellisten resurssien puitteissa.
Oppilaiden lukumäärän suhde verrattuna opettajien, avustajien,
iltapäivä- ja aamupäivätoiminnan ohjaajien ja muun koulun
henkilöstön määrään tulee olla taloudellisesti kestävä.
Opetustilojen kuten kaupungin kaikkien tilojen on oltava tehokkaassa
käytössä yli hallintorajojen.
Erkin
kommentti: Liturgian pelotteluosa jatkuu. Nyt on kysymys
Pahkalan koulun lakkauttamisesityksestä. Yleisellä tasolla esitetyt
perusteettomat väitteet eivtä voi olla Pahkalan koulun
lakkautusesityksen perusteena.
Ajankohtaiseksi
opetuspalvelujen järjestämisen kokonaisrakennetta koskevan
päätöksenteon tekee Kalajoen kaupungissa myös se, että useita
kouluja on tilojen korjauksen tai lisärakentamisen tarpeessa. Viime
vuosina tällaista tarvetta on havaittu ja tuotu esiin Vuorenkallion,
Rahjan, Raumankarin, Pohjankylän ja Etelänkylän koulun sekä
Raution kylän ja Kalajoen lukion osalta. Kaupungin keskustan
alueella kaikki nämä kunnostusta tai lisärakentamista vaativat
koulut ovat lisäksi varsin lähellä toisiaan.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti ei liity Pahkalan koulun
tilanteeseen millään tavalla.
Toisaalta
näiden tarpeiden ohella huomioitavana on uusi koulurakennus
Tyngällä, joka on vajaakäytössä oppilasmäärällä mitattuna.
Opetuksen tilakustannusten hallitsemiseksi on opetustiloja käytettävä
tehokkaasti ja joustavasti. Tämän varmistamiseksi valmistellaan
toimintatapa, jossa koko kaupungin alue muodostaa yhden
oppilaaksiottoalueen. Kaupunginvaltuusto päättää, missä Kalajoen
koulut sijaitsevat ja jatkossa sivistyslautakunta päättää
toimintamallin valmistelun jälkeen, millä tavoin oppilaat
sijoittuvat kouluihin.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti ei liity Pahkalan koulun
tilanteeseen millään tavalla.
Hajautettu
aluekouluratkaisu koko kaupungin opetuspalvelujen tasapainoisen
kehittämisen runkona
Opetuspalveluihin
liittyvät rakenteelliset ratkaisut koskettavat varsinkin kaupungin
keskustan ulkopuolella asuvia kaupunkilaisia. Kalajoen kaupunki on
osallistunut vuosittain aktiivisesti kylien kehittämiseen mm. Leader
-toimintaa rahoittamalla ja kehittämisavustuksin. Kylien
elinvoimaisuuden turvaamiseen on kehitettävä myös uusia
toimintatapoja ja työhön on osoitettava riittävästi resursseja ja
muuta tukea. Maaseutupalveluiden toimesta kehitetyn
Kyläkoordinaattori -hankkeen toimintaa on tuettava niin, että sen
tarjoamat mahdollisuudet kylätoiminnan aktivointiin ja eri
toimijatahojen verkottumiseen ovat mahdollisimman laajasti käytössä
Kalajoen kylissä.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti ei liity Pahkalan koulun
tilanteeseen millään tavalla.
Nyt
esillä olevassa esityksessä opetuspalvelujen uudelleenjärjestelystä
keskeisenä arvovalintana on hajautettu, koko kaupungin alueen
kattava, useiden perusopetusta ja tarvittaessa esiopetusta tarjoavien
elinvoimaisten koulujen verkosto. Perusopetuksen tarjonnan rungon
muodostavat Kalajoen keskustaajaman, Himangan, Raution ja Tyngän
aluekoulut.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti ei liity Pahkalan koulun
tilanteeseen millään tavalla.
Ratkaisussa
on huomioitu myös kaupungin kaavallinen suunnittelu ja sen
mahdollisuudet, mikä määrittää asuinalueiden kehittymistä
kaupungin eri osissa sekä talousalueen mahdollisten suurhankkeiden
ja elinkeinoelämän kehittymisen vaikutukset kaupungin asukasmäärään
ja koulujen oppilasmääriin.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti ei liity Pahkalan koulun
tilanteeseen millään tavalla.
Vaikutukset
henkilöstöön
Toistaiseksi
Kalajoen kaupungin palvelukseen palkattujen opettajien, avustajien ja
ohjaajien työsuhteiden jatkumiseen esitetty ratkaisu ei vaikuta.
Eläköitymisiä ja muita mahdollisuuksia hyödynnetään niin, että
lakkaavien koulujen henkilöstö voi jatkaa työskentelyä muilla
kouluilla. Uusien henkilöiden rekrytoinnin sijaan opetus- ja muita
tehtäviä tarjotaan ensin heille.
Erkin
kommentti: Jos ylläolevaa tekstiä voidaan tulkita Pahkalan
koulun kannalta, niin se merkitsee sitä, ettei opetushenkilöiden
palkkakuluissa saavuteta säästöjä Pahkalan koulun sulkemisella.
Kaupungin
YT-toimikunnassa käydyssä keskustelussa suhtauduttiin myönteisesti
esillä olevaan rakenneratkaisuun ja todettiin sen turvaavan
henkilöstön asemaa.
Asian
valmistelun vaiheet
Kaupunginjohtaja
nimesi asiaa valmistelemaan alan viranhaltijoista koostuneen
työryhmän 27.8.2013 ja tämän ryhmän raportti "Opetuspalveluiden
uudelleenorganisointi" valmistui 31.10.2013. Raportissa
esitettiin kokonaisratkaisu ja sen perusteena olevat laskelmat esi-,
perus- ja lukio-opetuksen järjestämisen rakenteeksi Kalajoen
kaupungissa.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti ei liity suoraan Pahkalan koulun
tilanteeseen vaan on yleisinformaatio asiasta.
Raportin
valmistuttua ehdotuksesta käytiin kaupungissa monipuolista
keskustelua eri foorumeilla. Kaupunginhallitus linjasi prosessin
seuraavia vaiheita kokouksessaan 13.1.2014 ja päätti
opetuspalvelujen rakenteen uudistamisprosessin etenemisestä ja
menettelytavoista. Kokouksessaan 20.1.2014 kaupunginhallitus päätti
kuulemisista ja niiden perustana olevan esityksen tarkemman sisällön.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti ei liity suoraan Pahkalan koulun
tilanteeseen vaan on yleisinformaatio asiasta. Kuulemisista on
todettava, että Pahkalan koulun kuulemistilaisuus järjestettiin
Raumankarin koululla. Onko menettely hyvän tavan mukainen?
Asiaa
käsiteltiin seuraavan kerran kaupunginvaltuuston iltakoulussa
27.1.2014, jonka jälkeen suoritettiin kuulemiset avoimina
yleisötilaisuuksina Raumankarin 3.2.2014, Merenojan 5.2.2014 ja
Raution koululla 6.2.2014 ja pyydettiin kaikkien koulujen
johtokuntien ja OAJ:n Kalajoen paikallisyhdistyksen lausunnot
asiassa.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti todistaa sen, että
kuulemistilaisuutta ei järjestetty Pahkalan koululla , vaan
Raumankarin koululla. Lisäksi on todettava, että Pahkalan koulun
johtokunta kutsui paikalle valtuutettuja tutustumaan kouluun.
Valitettavasti vain murto-osa valtuutetuista vaivautui paikalle,
mutta nyt he ovat kuitenkin tietämättääminä koulun tilanteesta
päättämässä koulun asioista.
Tämän
jälkeen asiaa käsiteltiin kaupunginvaltuuston iltakoulussa
10.2.2014 ja sivistyslautakunnan kokouksessa 11.2.2014.
OAJ:n
paikallisyhdistyksen hallituksen kanssa käytiin neuvottelut asiasta
13.2.2014 ja YT-toimikunnassa 18.2.2014.
Erkin
kommentti: Tämä selostus tapahtumista, mutta ei ole kerrottu
vieläkään, miksi Pahkalan koulu pitäisi sulkea.
Kaupunginhallitus
käsitteli asiaa seuraavan kerran 17.2.2014 ja päätti, että
asiassa käydään lisäneuvottelut Pahkalan koulun johtokunnan,
kyläyhdistyksen ja koulunjohtajan kanssa 11.3.2014, Raution ja
Pöllän koulun johtokunnan, kyläyhdistyksen ja koulunjohtajan
kanssa 24.2 2014 sekä keskustaajaman osalta yhteinen neuvottelun
Vuorenkallion koulun johtokunnan, koulunjohtajan, Etelänkylän
koulun johtokunnan, koulunjohtajan, Rahjan koulun johtokunnan,
kyläyhdistyksen ja koulunjohtajan, Merenojan koulun rehtorin ja
Pohjankylän koulun rehtorin kanssa 10.3.2014.
Erkin
kommentti: Tämä selostus tapahtumista, mutta ei ole kerrottu
vieläkään, miksi Pahkalan koulu pitäisi sulkea.
Kaupunginvaltuuston
iltakoulussa asiaa käsiteltiin 17.3.2014 ja kaupunginhallituksessa
21.3.2014, jolloin kaupunginhallitus päätti, että selvitetään
siirtymistä koko kaupungin käsittävään yhteen
oppilaaksiottoalueeseen sekä keskustan alueella (Pohjankylä,
Etelänkylä, Vuorenkallio) yhden johtajan/rehtorin -malliin nykyisen
kolmen johtajan mallin sijaan.
Erkin
kommentti: Tämä selostus tapahtumista, mutta ei ole kerrottu
vieläkään, miksi Pahkalan koulu pitäisi sulkea.
Sivistystoimenjohtaja:
Kuulemisten,
käsittelyjen ja neuvottelujen jälkeen esitän, että
kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle päätettäväksi
Kalajoen kaupungin opetuspalvelujen rakenteen uudistamisen osalta
koskien Kalajoen Himangan aluetta seuraavan ratkaisun:
Himangan
alue
Kaupungin
eteläisessä osassa on yksi koulu, Pahkalan koulusta 10 kilometrin
päässä sijaitseva Raumankarin yhtenäiskoulu. Pahkalan koulun
oppilaat siirtyvät Raumankarin koulun oppilaiksi syyslukukauden 2014
alkaessa.
Erkin
kommentti: Vieläkään ei ole kerrottu Pahkalan koulun
sulkemisperustetta.
Myöskään
ei ole kerrottu miksi Pahkalan koulun oppilaat pitää siirtää
Raumankarin koululle.
Pahkalan
koulun oppilaista valtaosa on jo nykyisin koulukuljetuksen piirissä.
Koulun 37:stä vuosiluokkien 0 - 6 oppilaasta 13 oppilasta ei ole
koulukuljetuksen piirissä. 0-2 lk kymmenen oppilasta asuu yli 3 km
päässä koulusta ja yksi oppilas on oikeutettu kuljetukseen
koululiidun kriteerien perusteella, 3-6 lk 9 oppilasta asuu yli
viiden kilometrin päässä koulusta ja 4 oppilasta on oikeutettu
kuljetukseen koululiidun kriteeristön perusteella koulumatkan
vaarallisuuden vuoksi.
Erkin
kommentti: Ylläolevaa asiaa voidaan pitää riidattomana.
Koulukuljetuksen
piirissä olevien Pahkalan koulun vuosiluokkien 1 - 6 oppilaiden
määrä lisääntyy ratkaisussa keskimäärin 9 oppilasta/vuosi
vuosina 2014 - 2017. Oppilaiden koulumatkaan käyttämä aika pysyy
myös kohtuullisena. Kauimmaisten oppilaiden (Kaalikoskentien
liittymäpysäkki) matka-aika on pisimmillään 30 min.
Erkin
kommentti: Ensimmäinen virke on totta. Toinen voidaan
kyseenalaistaa. Siitä ei ole mitään todistetta.
Kuljetuskustannukset
eivät kasva nykyisestä 60 000 eurosta/vuosi, koska
koulukuljetuksissa käytetään nykyistä enemmän bussi- ja
taksibussikuljetuksia. Arvion mukaan koko Himangan alueen
vuosiluokkien 1 - 6 oppilaiden koulukuljetuksista aiheutuvat
kustannukset tulevat alenemaan seuraavan viiden vuoden aikana
nykyisestä noin 100 000 eurosta/vuosi noin 80 000 euroon/vuosi.
Erkin
kommentti: Ylläoleva teksti on perustelematonta ja
todistamatonta tekstiä. Kysymys on siis uskon asiasta. Uskoo ken
tahtoo. Tällaisilla perusteilla ei voida Pahkalan koulua lakkauttaa.
Pahkalan
koulun esi-, perus- ja erityisopetuksen sekä koululaisten
ip/ap-toiminnan henkilöstömenot vuonna 2013 olivat yhteensä 211
038 euroa, vuotuiset (ilman rakennusten poistokustannusta 7 378
euroa/vuosi) kiinteistönhoito,siivous ja ruokakuljetukset yhteensä
73 501 euroa. Kustannusvaikutuksena ratkaisulla saavutetaan
vuotuisissa opetuspalveluiden käyttömenoissa säästöä noin 285
000 euroa, koska oppilaiden siirtyminen Raumankarin koululle ei
aiheuta henkilöstömenojen lisäystä siellä.
Erkin
kommentti: Esitystapa on harhaanjohtava. Olisi pitänyt esittää
saavutettavat säästöt Pahkalan koulun lakkauttamisella. Jos
esitettyä 285 000 euroa summaa esitetään saavutettavaksi
säästöksi, niin se pitää eritellä ymmärrettävästi ja
todistettavasti. Nyt näin ei ole tehty, vaan luku on vedetty ns.
hatusta. Koska 285 000 euron säästöesitys on tehty virkavastuulla,
niin voidaan epäillä, että kohta ei ole vastuullista virkaa. Voidaan kysyä, syyllistyykö esittelijä lainvastaiseen tekoon esittäessään päätösesitykselle virheelliset tiedot ja johtaen siten tietoisesti valtuutettuja harhaan.
Käytäntönä
on ollut, että kaupunki on pyrkinyt löytämään koulukäytöstä
poistuneille kiinteistöille uusia käyttötarkoituksia ja omistajia.
Pahkalan koulun uusia käyttömahdollisuuksia selvitetään yhdessä
kylän edustajien ja kaupungin kesken. Kiinteistölle tai sen osalle
on tarvetta esim. asukkaiden harrastustoiminnan ja eri tahojen
leirien yms. sijaintipaikkana jatkossakin.
Erkin
kommentti: Pahkalan koulun
sulkemisen aiheuttamia haittavaikutuksia ei ole tutkittu eikä
selvitetty. Mitä vaikutuksia koulun sulkemisella on Pahkalan kylän
ja sen ympäristön kehitykselle? Päättäjät joutuvat päättämään
asioista ilman todellisia ja oikeaksi todistettuja laskelmia säästöistä sekä ilman tietoja siitä mitä Pahkalan koulun sulkeminen aiheuttaa Pahkalan kylälle ja sen ympäristölle.
Kaupunginjohtaja:
Kaupunginhallitus
esittää valtuustolle, että
1
valtuusto päättää lakkauttaa Pahkalan koulun syyslukukauden
2014 alusta alkaen ja että
|
2
Pahkalan koulun uusia käyttömahdollisuuksia selvitetään
yhdessä kylän edustajien kanssa tavoitteena tilojen
hyödyntäminen asukkaiden harrastustoimintaan ja muuhun
toimintaan
|
Poimintoja facebook-keskustelusta:
On huomioitava seuraavat asiat:
Raumankarin ala-asteella on oppilaita ikäryhmittäin ensi vuonna jos esitys menisi läpi seuraavasti:
1.luokalla 39 oppilasta,
2. luokalla 29 oppilasta,
3. luokalla 37 oppilasta,
4. luokalla 39 oppilasta,
5. luokalla 27 oppilasta ja
6. luokalla 36 oppilasta.
Hankalan tilanteesta tekee vain se, että jakoluokkia ei kyetä järjestämään, koska luokkatiloja ala-asteella on kuusi. Nuo ikäryhmät tarvitsivat 11 luokkahuonetta, jotta täytettäisiin lain pykälä. Sehän tarkoittaa noin 1,5 m2/oppilas. Tästä syystä joudutaan turvautumaan näihin "seisomapulpetteihin", koska perinteiset eivät mahdu.
Jos
asia menee näin niin kyllä se on todella väärin! Pahimmassa
tapauksessa tunti suuntaansa bussissa ja päälle päivä opiskelua
39 oppilaan ryhmässä. Ja 1. luokalla! Saahan sitä sitten ihmetellä
kun oppimisvaikeudet ja käytöshäiriöt lisääntyvät.
Ja
näin "raumankarilaisena" vanhempana olen todella
huolissani tilanteesta ja olen siitä kyllä yrittänyt saada
keskustelua aikaan muiden kanssa. En tiedä, eikö kaikki tosiaan
tajua mitä on tapahtumassa -- siis että jokaista Raumankarilla
opiskelevaa oppilasta tämä Pahkalan lakkauttaminen koskee yhtä
lailla kuin Pahkalan oppilaitakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti