Kouluverkkotyöryhmä
jätti esityksensä, jossa hyvää oli rehtorien esitys siitä, miten
Kalajoella tuotetaan pedagoogisesti parhaiten ja taloudellisesti
edullisimmin opetuspalvelut. Merkittävä asia tässä on uuden
lukion rakentaminen ja yhteistyö Arteman kanssa.
Toinen merkittävä asia
oli kirjastojen siirtäminen uusiin tiloihin. Kirjasto ei
tulevaisuudessa ole enää kirjasto, vaan se on tulevaisuuden
kirjasto. Katso esim.
Miten suunnittelun
tulisi edetä?
Normaali
suunnittelusysteemi etenee näin:
- Missä olemme - nykytilanne
- Minne haluamme menne – tavoitteet
- Miten aiomme päästä perille – keinot
- Mitä maksaa – rahoitus
- Kuka vastuu – vastuunkanto
Nyt tällaista
suunnitelmaa ei ole tehty. On vain tehty osa tavoitteista, kaikki muu
on avoinna.
Aikanaan keskustan
puheenjohtaja Johannes Virolainen neuvoi päättäjiä seuraavasti:
Tiedä,mistä päätät ja mitkä ovat päätöksen seuraukset. Nyt
kalajokiset päättäjät eivät tiedä mistä päättävät ja mitkä
ovat päätösten yhteiskunnalliset ja taloudelliset seuraukset.
Kouluverkko on osa
yhteiskuntaa
Kouluverkko
ei ole erillinen osa yhteiskuntaa, vaan se on kiinteä osa
yhteiskuntaa. Koulu on elävän kylän tunnusmerkki. Yhteiskunta
kuitenkin muuttuu. Kylät on kuitenkin pidettävä elävinä.
Kouluverkkoratkaisua ei voida tehdä ennen kuin on selvitetty mikä
vaikutus sillä on kylän toimintaa. Lisäksi on selvitettävä se,
mihin tarkoitukseen suljettavia kouluja voidaan käyttää.
Samanaikaisesti on selvitettävä miten päivähoitotilat
tulevaisuudessa Kalajoella järjestetään ja miten huolehditaan
kasvavasta määrästä ikääntyviä ihmisiä. Lisäksi on
selvitettä liikuntapaikkatarve tulevaisuudessa. Kalajoelta puuttuu
täysimittainen liikuntasali. Kylillä tulisi olla omat tulevaisuuden
suunnitelmat ja visiot. Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä on
esittänyt Rautiosta ympäristöteknologian kehittämiskeskusta. Tätä
asiaa on hyödynndetty Rautiossa paperilla. Kalajoen kaupungin
päättäjät ovat sulkeneet silmänsä tulevaisuuden kehitykseltä
Rautiossa. Tämä on väärä menettelytapa. Kylät on saatava
eläviksi ja turvattava niiden tulevaisuus. Lisäksi on selvitettävä
mikä vaikutus uudella lukiolla on Kalajoelle. On todennäköistä,
että valtiovallan toimesta pienempiä lukiota karsitaan ja siksi
uuden lukion vetovoimaa Kalajoella on lisättävä uudella
asuntolalla. Kalajoelle tulee entistä enemmän oppilaita muualta
Suomesta ja heidän sijoittumistaan Kalajoen lukioon parantaa
asuminen paikkakunnalla. Nyt kaikki nämä asiat on selvittämättä.
Aikataulu on
epärealistinen ja laskelmat on vedetty hatusta
Kuuden
koulun osalta sulkemisaikataulu on epärealistinen. Tarvitaan
erilaisten selvitysten tekemiseen ainakin vuoden lisäaika. Lukion
rakentaminen voidaan aloittaa syksyllä 2014 ja tavoitteena voi olla
se, että se on valmiina 2016. Uusi kauppakeskus Kalajoen keskustaan
on vielä pitkässä kuusessa ja kirjaston siirtyminen uusiin
tiloihin on näillä näkymin epävarmaa. Lisäksi on selvittämättä
millainen uusi moderni kirjasto ja miten Himangalla kunnantalo
muutetaan moderniksi kirjastoksi. Mitkä ovat kustannukset?
Koulujen
osalta ei voi välttyä ajatukselta, että laskelmat on vedetty
hatusta. Eniten epäilyttää teknisen puolen laskelmat ja oppilaiden
kuljetusten osalta tehdyt laskelmat. Teknisen puolen laskelmat on
tehty arvioiden pohjalta. Ne eivät voi pitää paikkansa.
Kuljetusten osalta laskelmat ovat tarkoitushakuisia. Oppialaisen
kuljetukset on saatava turvallisiksi ja kustannuksiltaan pysyvästi
edullisiksi.
Vuorenkallion
osalta sulkemisperustetta ei ole vielä, koska oppilaille ei ole
tilaa Pohjankylän koululla. Siksi mielestäni Vuorenkalliolle
joudutaan tekemään väliaikaisratkaisu viipalekoulun muodossa.
Sulkemisratkaisu voidaan tehdä aikaisintaan vuonna 2016 ja siihen
menessä on selvitettä Vuorenkallion koulun tilojen ja alueen
hyötykäyttö tulevaisuudessa.
Etelänkylänkoulun
osalla tilanne on sama. Pohjankylällä ei ole tilaa Etelänkylän
koulun oppilaille nykyoloissa. Metsäkylän koulun lakkauttamisen
osalla ei ole tarkkaa selvitystä siitä miten koulun sulkemisen
vaikutukset. Ennenkaikkea kuljetuskustannusten oikeellisuus eli
mahdolliset säästöt on tarkistettava. Ehkä koulun sulkemisen
esityksen takana on ajatus Merijärven kanssa tehtävästä
kuntaliitoksesta tai ainakin varmistaa siihen johtava kehitys.
Pahkalan
koulun osalta ei ole selvitetty sitä, mikä vaikutus koulun
sulkemisella on kylän tulevaisuudelle. Selvitykset oppilaiden
kuljetuskustannusten oikeellisuudesta epäilyttävät. Toisaalta
Raumankarille oppilaita Pahkalasta ja Rahjasta ei voida siirtää
ennenkuin kuin olemassa tilat tätä varten. Rahjankylän osalta
selvitys koulun sulkemisen vaikutuksista on tekemättä. Samoin
selvitykset kuljetuskustannusten oikeellisuudesta on selvitettävä.
Mikä on Rahjan koulun käyttö tulevaisuudessa? Miten varmistetaan
koulujen käyttö tulevaisuudessa kyläläisten käyttöön, kun
koulut suljetaan.
Minun
vakaa käsitys on se, että ensin on tehtävä tarkat suunnitelmat ja
laskelmat sekä aikataulut. Näistä on päästävä yksimielisyyteen
kaikkien asianosaisten kesken. Suunnitelmaa ei voi eikä saa viedä
eteenpäin nyt esitetyssä mudossa ja aikataulussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti