Hallitus päätti
29.8.2013 taloudelliset leikkaukset, joiden vaikutukset Kalajoen
kaupungille 13,73 miljoonaa euroa.
Kalajoen kaupungin
virkamiestyöryhmä teki opetuspalveluiden kehittämisen osalta
seuraavan esityksen
Hallitus päätti
rakennepoliittisen ohjelman täytöönpanosta. Katso
Hallituksen esityksestä
puuttuu konkretia, mutta siitä huolimatta Kalajoen päättäjien on
pystyttävä tekemään johtopäätökset siitä miten se vaikuttaa
Kalajoen tulevaisuuteen.
Tämä tulee olemaan
suuntaus koko valtakunnassa
Mitä johtopäätäksiä
näiden perusteella voidaan tehdä?
Uusi lukio ja
täysimittainen liikuntahalli sekä lisää oppilasasuntoja
Hallitus ei pystynyt
esittämään konkreettisia asioita siitä miten kunnat säästävät.
Valitettavasti asia jää kuntien päättäjien ratkaistavaksi
tilanteessa, jossa valtioneuvosto on päättänyt leikata kunnilta
valtionapuja niin paljon, että kuntien on itse tehtävä päätökset
asiassa. Totuus on se, että rahat kunnissa eivät tule riittämään
nykyisen palveluverkoston ylläpitämiseen. Tästä aiheutuu se, että
kuntaliitoksia on edessä ja noin 100 lukion lakkauttaminen sekä
ammatillisen koulutuksen uudelleenjärjestely.
Kalajoen päättäjien on
nyt itse tehtävä omat johtopäätökset. Kalajoen lukion pitää
tulevaisuudessa on entistä vahvempi. Kalajoen pitää olla valmis
ottamaan vastaan osa n. 100 lakkautettavan lukion oppilaista. Lisäksi
Kalajoen ammattinen koulutus on joutumassa uhanalaiseen asemaan ellei
sen asemaa tietoisesti ja voimakkaasti päättäjien toimesta
vahvisteta.
Kalajoella uusi lukio ja
Arteman yhteistyön vahvistaminen on strateginen valinta. Sillä
ratkaisulla turvataan Kalajoen tulevaisuutta ja vetovoimaisuutta.
Kalajoen virkamiestyöryhmän esitys on hyvä pohja tähän suuntaan,
mutta se ei ole riittävä. On nähtävä myös päätöksen
seuraukset ja yhteiskunnan rakennemuutoksen vaikutus Kalajoen
kehitykseen. Lukio ja Artema-kuvio tarvitsee tuekseen täysimittaisen
liikuntahallin sekä oppilasasuntolat muualta muuttaville oppilaille.
Näitä oppilasasuntoloita voidaan käyttää hyväksi kesällä
Kalajoen matkailussa matkailijoiden majoittamiseen.
Virkamiestyöryhmän työ tarvitsee jatkosuunnitelman lukion ja
Arteman yhteistyöstä. On ratkaistava täysimittaisen liikuntahallin
ja opiskelija-asuntoiden paikat ja muut strategiseen ratkaisuun
vaikuttavat asiat.
Vuorenkallion koulu
Vuorenkallion koulun
tilanne – viipalekoulu ratkaisuna alkuvaiheessa
Vuorenkallion koulun
osalta ratkaisut on tehtävä välittömästi, sillä nykyiset tilat
ovat riittämättömät. Tilat eivät ole ainoastaan riittämättömät
vaan myös lainvastaiset. Jos terveystarkastaja toimisi lain
mukaisesti niin hänen olisi määrättävä teknisen työtn tilat
käyttökieltoon. Lisäksi sosiaalisten tilojen osalta toimitaan
lainvastaisissa olosuhteissa. Vuorenkallion koulun puolesta
luovutettiin valtuustolle n. 1600 nimen adressi, mutta se ei
opetussuunnitelutyöryhmän toimintaa häirinnyt eikä vaikuttanut
mitenkään sen työn tulokseen. Työryhmä sen sijaan esitti, että
Vuorenkallion kaikki oppilaat kulkisivat vanhan sillan kautta
Pohjankylän koululle. Tämä ajatus on käytännössä mahdoton
toteuttaa. Alikulku, joka on kuvassa, tulisi muodustumaan
kuolemanportiksi pienille koululaisille, sillä näkyvyys siinä on
niin huono. Itse pyöräilyä harrastavana tunnen paikan
vaarallisuuden ja olen monta kertaa meinannut ajaa kolarin tuossa
alikulussa vaikka olen tiedostanut alikulun vaarallisuuden. En siis
päättäjä voi ajatellaan lapsien lähettämistä kuolemanportin
kautta koulutielle.
Vuorenkallio tarvitsee
pikaisesti päätöksen viipalekoulusta. Sen jälkeen on aikaa
harkita Vuorenkallion koulun tulevaisuutta. Siis rakennetaanko
tulevaisuudessa Vuorenkalliolle uusi ala-aste, koska Kalajoen kehitys
kulkee 8-tien suunnassa ja Holmanperälle ja Hiekkasärkkien suuntaan
rakentaminen tulee lisääntymään ja uuden koulun tarve on
ilmeinen.
"Kuolemanportti"
Rautiosta
ympäristöteknologian kehityskeskus – uusi koulu
Rautiossa rautiolaiset
haluavat pitää omat oppilaansa ja rakentaa uuden koulun. Tämä
mahdollisuus rautiolaisille on annettava, sillä uusi koulu on
Raution tulevaisuuden kannalta elämän ja kuoleman kysymys. Pöllän
koululle Raution kaikkia oppilaita ei voida siirtää, sillä Pöllän
koululla on homeongelmat ratkaisematta. Lisäksi on otettava
huomioon, että Raution koulu on kivikoulu ja sitä on erittäin
vaikea myydä.
Rautiosta on kehitettävä
Juha Sipilän idean pohjalta ympäristöteknologian kehittämiskeskus.
Tällä turvataan Raution tulevaisuus ja vetovoimaisuus.
Tyngän koululle oppilaita
voidaan siirtää Etelänkylän ja Pitkäsenkylän suunnasta. Tynkä
ei ole kehittynyt sitä vauhtia kuin on odotettu. Siellä on
rakentamattomia tontteja ja uusi vajaakäytössä oleva koulu.
Raumankarin koulun
aseman vahvistaminen
Pahkalan koulun osana
tulee olemaan opetuksellinen alasajo pari vuoden sisällä. Pahkalan
koulu on alueen toimintakeskus ja siksi kyläläisille on taattava
toiminta mahdollisuus kyläkolulla. Koulusta saatava hinta ei ole
niin suuri, että siihen Kalajoen kaupungin talous kaatuu.
Raumankarin koulun tilat on saneerattava niin, että sinne mahtuu
Pahkalan oppilaat.
Opetusverkkotyöryhmän
laskelmat asian suhteen on tarkistettava, koska on ilmeistä, että
kustannukset tulevat olemaan suuremmat. Virkamiestyöryhmän
laskelmat kirjaston muuttamisesta koulutiloiksi on 80 000 euroa,
mutta todellisuus on toinen.
Kirjaston muutokset ovat
luokkaa 600-800 e/m2. Neliöitä on 400 m2 = 240000-320000 euroa.
Muutoksia tulee mm. ilmanvaihtoon luokkahuoneisiin, kalusteisiin,
uudet väliseinät, uusia vesipisteitä.
Virkamiestyöryhmän
laskelmien mukaan kunnantalon muuttaminen kirjastoksi maksaisi n. 130
000 euroa. Totuus on kuitenkin toinen. Kunnantalon muutos
kirjastoksi, neliöitä 350+350m2/kaksi kerrosta maksaa n.
345000-485000 euroa.
Muutosten hinta, jos kirjasto ainoastaan alakertaan (yläkertaan kirjastoa ei voida rakentaa rakenteellisista syistä), yläkertaan vain toimistotilaa, johon hissiyhteys:
Alakerta, johon kirjasto (350 m2), muutokset luokkaa 600-800 e/m2 eli 210000-280000 euroa. Hissi yläkertaan ~30000 euroa, yläkerran (350 m2) tilojen saneeraus toimistokäyttöön 300-500 e/m2 eli 105 000 - 175000 euroa. Kunnantalon muutokset kirjastoksi siis yhteensä n. 345000-4850000 euroa.
Muutosten hinta, jos kirjasto ainoastaan alakertaan (yläkertaan kirjastoa ei voida rakentaa rakenteellisista syistä), yläkertaan vain toimistotilaa, johon hissiyhteys:
Alakerta, johon kirjasto (350 m2), muutokset luokkaa 600-800 e/m2 eli 210000-280000 euroa. Hissi yläkertaan ~30000 euroa, yläkerran (350 m2) tilojen saneeraus toimistokäyttöön 300-500 e/m2 eli 105 000 - 175000 euroa. Kunnantalon muutokset kirjastoksi siis yhteensä n. 345000-4850000 euroa.
Nämä asiat on ensin
ratkaistava ennenkuin Pahkalan koulua päätetään sulkea. Pahkalan
koulun sulkemisesta ei ole lyhyellä tähtäyksellä hyötyä, vaan
asia on nähtävä pitkän aikavälin strategisena ratkaisuna.
Strategisten
ratkaisujen kohteet
Ongelmallisia asioita ovat
Etelänkylän koulu ja Rahjan koulu. Etelänkylän koulun
oppilasmäärä on keskimäärin 144 seuraavien vuosien aikana.
Rahjankylän oppilasmäärä on keskimäärin 58 seuraavien vuosien
aikana. Mehtäkylän koulun oppilasmäärä on keskimäärin 75
seuraavien vuosien aikana. Mikäli kuntaliitos Merijärven kanssa
toteutuu, niin Mehtäkylän oppilaat siirretään Merijärven
Koivupuhdon kouluun jotta Merijärven koulu saadaan tehokkaampaan
käyttöön. Uusi lukioratkaisu pakottaa siirtämään oppilaita
Pohjankylän ja Merenojan koulun vapautuviin tiloihin ja silloin se
merkitsee sitä, että Etelänkylän oppilaat siirretään
Pohjankylän ja Merenojan kouluille jotta saadaan isompia ryhmiä ja
tehokkaampaa opetusta. Toinen suunta Etelänkylän oppilaille on
Tyngän koulu.
Virkamiestyöryhmällä
epärealistinen toteutusaikataulu
Virkamiestyöryhmä on
esittänyt liian nopeaa aikataulua asioille samoin kuin Kataisen
hallitus. Näin ei voida käytännössä toimia. Tämä
opetuspalveluiden uudelleenorganisointi vaatii useamman vuoden
prosessin. Vuonna 2014 ei voida muuta kuin toteuttaa Vuorenkallion
viipalekoulu ja toteuttaa Raumankarin ja Himangan kunnantalon
muutostyöt sekä toteuttaa Raution osalta kouluselvitys. Uuden
lukion periaatepäätös on tehtävä ensi kevään aikana ja siihen
on otettava mukaan täysimittaisen liikuntahallin rakentaminen ja
oppilasastuntoloiden rakentaminen.
Ruokapalveluiden
uudelleen organisointi
Ruokapalvelut on uudelleen
organisoitava. Siitä on työryhmän esitys ja sitä on
tarkennettava. Nykyisin Kalajoella on käytössä kuusi eri
kiettiötä, joissa tuotetaan n, 2700 lounasannosta. Tavoitteena on
yhden keskuskeittiön malli, jonka tilakoko on noin 395 m2 ja
hinta-arvio on 2,3 miljoonaa euroa. Tavoitteena on 2-vuoroinen
ruoanvalmistus. Tällä tavalla on tarkoitus säästää ja tehostaa
toimintaa.
Kalajoen
kauppakeskussuunnitelma on kelvoton ja epärealistinen
Kauppakeskuksen paikoitusalue on toisen kerroksen katolla
Kauppakeskuksen suunniteltu tilanjako
Kalajoen
kauppakeskussuunnitelma esiteltiin valtuutetuille. Sen oli tehnyt
helsinkiläinen Oy Prometheus Partners Ab. Kysymyksessa on ns.
Merta-Marketin aluaan kauppakeskus suunnitelma, jonka pinta-ala on
17600 m2. Kauppakeskuksen tulee suunnitelman mukaan 38 liikettä,
siis enemmän kuin Zeppeliin. Kauppakeskus oli suunniteltu liian
pienelle tontille, koska pyörätietä voidaan siirtää lähemmäksi
maantietä ja siten saada enemmän tilaa kauppakeskukselle.
Pävittäistavaralle oli suunnitelmassa varattu 4000 m2 kuudelle eri
liikkeelle yhteensä, pukeutumisen viidele liikkeelle 1200 m2,
kahdelle urheiluliikkeelle yhteensä 700 m2, kahviloille ja
ravintoloille neljälle liikkeelle yhteensä 500 m2 jne. Erikoista
suunnitelmassa oli se, että paikoitusalue oli sijoitettu rakennuksen
katolle. Tämä luonnollisesti lisää kustannuksia ja epäilen, että
rakennuksesta tulee niin kallis ettei kalajokisilla yrityksillä ole
mahdollisuuksia vuokrata tiloja tuollaisesta rakennuksesta.
Erikooista oli myös se, että 8-tielle päin kauppakeskuksen tulisi
olla Kalajoen maamerkki ja kaupungin vetovoimaisuutta lisäävä
julkisivu. Nyt sinne olisi sijoitettu autojen parkkipaikka. Jotta
kaupunginjohtajan Puoskarin haaveileva utopistinen kauppakeskus
saadaan esistymään, on siihen annettu lupaus sijoittaa
kirjastotilat Merenojan koululta jotta hanketta saataisiin eteenpäin.
Pitää ottaa huomioon että tuollainen kauppakeskus muuttaa
radikaalista Kalajoen kilpailutilanne ja tuhoaa on vakava uhka
Kalajoen perinteisille yrittäjille. Onko kaupungin tehtävä tuhota
kalajokisiä perinteisiä yrityksiä ja veronmaksajia?
Kauppakeskussuunnitelma vetää vertoja Sun Areena-hankkeelle
mielikuvituksellisuudessaan.
Pidän itseäni kaupan
alan asiantuntijana. Tässä perustelut asinantutemukselleni
Pidän Merta-Marketin
kauppakeskussuunnitelmaa täysin kelvottomana ja turhana rahan
tuhlauksena. Halpa-Halli Oy on hakenut Kalajoelta uutta kauppapaikkaa
jo vuosien ajan, mutta kaupunginjohtaja Jukka Puoskarin jääräpäisyys
on estänyt uuden Halpa-Hallin rakentamisen. Halpa-Halli on
suunnitellut rakentavansa Kalajoella 4500 m2 uuden Halpa-Hallin ja
tarvittavat tilat muillekin toimijoille. Toinen mahdollinen liike
uudelle Merta-Marketin tontille Halpa-Hallin lisäksi olisi
mielestäni Lidl. Nämä kaksi liikettä toimisivat uuden
kauppapaikan vetureina. On lisäksi huomattava, että nykyisen
Halpa-Hallin tilat jäisivät muiden yritysten käyttöön ja
olisivat edullista tilaa, johon paikallisilla yrityksillä olisi
realistisia vuokrausmahdollisuuksia. Lisäksi niihin tiloihin
voitaisiin rakentaa kirjasto- ja muita kaupungin tarvitsemia tiloja.
On otettava huomioon myös se, että kunnan tehtävänä ei ole
kauppakeskusten suunnittelu, vaan sen tehtävänä on luoda
edellytykset kauppakeskuksen perustamiselle tonttiratkaisuilla. On
valitettavaa, että kauppakeskusasiassa ratakiskokin joustaa enemmän
kuin kaupunjohtaja Jukka Puoskari, joka ei millään meriitillä ole
asiantuntija kauppakeskusasiassa. Olin kauppakeskuksen
esittelytilaisuudessa hämästynyt myös eräiden valtuutettujen
kannanotoista. Mieleeni tuli H.C. Andersen satu Keisarin uudet
vaatteet. Keisarin uusia vaatteita kehuttiin vaikka keisari oli
alasti.
Kalajoen kaupallinen
selvitys (Ramboll Finland Oy) ei tue esitettyä
kauppakeskussuunnitelmaa.
Vahva satamayhtiö
tavoitteena
Kalajoen satama on
yhtiöittämisen edessä. Kalajoen sataman tulevaisuus on turvatava
kovassa kilpailussa. Siksi tulevasta satamayhtiöstä on tehtävä
taloudellisesti vahva yhtiö. Minun käsitykseni mukaan ainoa
mahdollisuus muodostaa vahva satamayhtiö on fuusio Kalajoen
lämpöytiön kanssa.
Alavieska on saatava
mukaan kuntaliitokseen
Kalajoen päättäjät
ovat todella isojen ja tulevaisuuden kannalta tärkeiden päätösten
edessä. Tähän liitty vielä sote-ratkaisu, jossa Kalajoen
kaupungin kanta on Kalajoen, Merijärven, Alavieskan ja Pyhäjoen
yhteistyö. Valitettavasti Alavieska on suuntautumassa Ylivieskan
suuntaan ellei valtioneuvosto määrää Alavieskaa liitettäväksi
Kalajokeen.
Ydinvoimalan
toteutuminen on epätodennäköinen
Pyhäjoki taas odottaa
ydinvoimalaan kuin kuuta nousevaa. Valitettavasti ydinvoimalapäätös
on vielä erittäin epävarma asia.
Tämän hetkinen tilanne
Fennovoiman osalta
Fennovoima-hankkeessa
päättivät jatkaa Alajärven Sähkö, Haminan Energia, Haukiputaan
Sähköosuuskunta, Herrfors, Imatran Seudun Sähkö, Jylhän
Sähköosuuskunta, Keminmaan Energia, Keravan Energia,
Keskusosuuskunta Oulun Seudun Sähkö, Kestra Kiinteistöpalvelut,
Koillis-Satakunnan Sähkö, Kokemäen Sähkö, Kruunupyyn
Sähkölaitos, KSS Energia, Kuoreveden Sähkö, Köyliön-Säkylän
Sähkö, Lahti Energia, Lammaisten Energia, Lehtimäen Sähkö,
Myllyn Paras, Mäntsälän Sähkö, Naantalin Energia, Nurmijärven
Sähkö, Outokumpu, Paneliankosken Voima, Parikkalan Valo,
Pietarsaaren Energialaitos, Porvoon Energia, Raahen Energia,
Rantakairan Sähkö, Rauman Energia, Rautaruukki, Sallila Energia,
Seinäjoen Energia, Talvivaaran Kaivososakeyhtiö, Tornion Energia,
Turku Energia, Uudenkaarlepyyn Voimalaitos, Valio, Valkeakosken
Energia, Vantaan Energia, Vatajankosken Sähköy, Vetelin
Sähkölaitos, VSV-Energiapalvelu ja Ääneseudun Energia.
Tämän hetkinen
taloudellinen tilanne Fennovoimaan sitoutuneilla
Esimerkkeinä
Raahe velkaa 5519 euroa /
kuntalainen
Hamina 3563 euroa /
kuntalainen
Lahti 4389 euroa/
kuntalainen
Pietarsaari 5539
euroa/kuntalainen
Vantaa 4642
euroa/kuntalainen
Talvivaara
Haukiputaa on liitetty
Ouluun
Kuntien
rakenneratkaisupaketti sinetöi ydinvoimalan kohtalon. Mielestäni
sillä ei ole raelistisia edellytyksiä toteutua.
Kaikkien on
osallistuttava talkoisiin
Henkilöstön
osalta on tarkistettava toimenkuvat sekä työn tulosten mittausmenetelmät.
Enää ei riitä se, että onko joku tarpeellinen henkilö, vaan on katsottava
ketä ilman emme tule toimeen.
Kalajoen
kaupungin palveluksessa on yli 1000 henkilöä. Mielestäni kaikkien
on osallistuttava Kalajoen kaupungin säästötalkoisiin. On
toteutettava progressiivinen palkanalennusoperaatio. Palkkoja
voitaisin alentaa esimerksiksi seuraavasti
0-2000
euroon kuukaudessa ansaitsevat palkan alennus 5 %
2000-3000
euroa kuukaudessa ansaitsevat palkan alennus 10 %
3000-4000
euroa kuukaudessa ansaitsevat palkan alennus 15 %
4000
-5000 euroa kuukaudessa ansaitsevat palkan alennus 20 %
5000-6000
euroa kuukaudessa ansaitsevat palkan alennus 25 %
6000-7000
euroa kuukaudessa ansaitsevat palkan alennus 30 %
7000
-8000 euroa kuukaudssa ansaitsevat palkan alennus 35 %
8000-9000
euroa kuukaudessa ansaitsevat palkan alennus 40 %
Reporahat käyttöön
Kalajoen kaupunki sai
aikaan Revon sähkoosakkeiden myynnistä rahaa, joka on tällä
hetkellä sijoitettu eri kohteisiin. Tämä rahasumma on 13,3
miljoonaa euroa. Tämä rahansumma voidaan ottaa nyt käyttöön,
sillä sijoitustoiminta ei ole kunnan keskeisintä toimialaa.
Tässä kaupunginvaltuutettu Erkki Ahon näkemykset Kalajoen tulevasta kehityksestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti