Pekka Nikkarikoski halusi
vuonna 1998, että Keskuskarin pengertie muutettaisiin kokonaan
sillaksi.
Matti Tapaninen on tehnyt
vuonna 1995 Oulun Yliopistossa tutkimuksen Kalajoen Hiekkasärkkien
luonnosta, Tutkimusraportti II. Tapaninen toteaa tutkimuksessaan,
että Keskuskarin Pengertie on katkaissut aineksen luontaisen
kulkeutumisreitin. Tapaninen toteaa, että Keskuskarin ja mantereen
välinen lahti umpeutuu varsin pian kokonaan, ja silloin lakkaa myös
sataman ja mantereen välinen vedenvirtaus.
Kalajokiseudun
haastattelussa 11.7.1998 Pekka Nikkarikoski sanoo, että
rehevöitymistä on aivan liikaa pistetty maan nousemisen piikkiin. -
Vuodesta 1961 maa on noussut 27-30 cm. Nikkarikoski selittää, että
lounaismyrsky pesi aikaisemmin rannat puhtaiksi ja levitti dyyneille
valkeaa hiekkaa. Keskuskarin pengertie on nyt tukkinut myrskyn kulun.
Vuonna 1985 rakennettu kymmenmetrinen silta ei riitä virtauksen
parantamiseen. Nikkarikoski on sitä mieltä, että myös venesataman
väylän madaltuminen johtuu osittain tiestä. Maa-aines kertyy
sataman suulle, kun se ei pääse kulkemaan eteenpäin. Tapaninen
puolestaan toteaa tutkimuksessaan, että sataman toimivuus vaatisi
pengertien muuttamista kokonaan sillaksi. Kunnan
ympäristönsuojelusihteeri Jorma Seppälä myöntää, että tie on
yksi syy rehevöitymiseen. - Silta on liian kapea, ei se veden
vaihtuvuutta paljon auta. Leirintäalueen kannalta olisi hyvä, jos
tie olisi leveämmästi auki.
Vuonna 1998 Hiekkasärkillä
Keskuskarin venestaman eteläpuolella loma-asuntoja omistavat ovat
huolestuneina panneet merkille alueen nopean rehevöitymisen, joka on
tuonut mukanaan laajat naurulokkiyhdyskunnat. Meteli Pikku
Keskuskarissa on lähes sietämätön yhdyskuntien pitäessä
kirkunaansa, ja lisäksi linnut sotkevat paikat ulosteillaan. Pekka
Nikkarikoski sanoo, että lokit käyvätkettutarhoilla aterioimassa
ja sottavat sitten täällä paikat. Eivät ne käy kimppuun mutta
paskantavat kaljulle ja huutavat läpi yön. Nikkarikoski sanoo, että
lokit ilmestyivät rantaan 70-luvulla sen jälkeen, kun Keskuskarin
venesataman tie rakennettiin. Kunnaninsinööri Paavo Soukan mukaan
pengertien muuttamiseksi sillaksi ei ole olemassa taloudellisia
perusteita.
Pekka Nikkarikoski
arvelee, että rehevöitymisestä rannasta alkaa pian tulla kunnalle
ongelmia. Lampi saastuu ja rannat lietteentyvät. Golf-puistoon
rakennetaan lisää mökkejä, ja jostainhan sieltäkin pitää
rantaan päästä. Näin Kalajokiseutu 11.7.1998.
Mitä on tapahtunut vuoden
1998 jälkeen Hiekkasärkillä?
Pekka Nikkarikosken
ennustus on toteunut, sillä keväällä 2013 lokkisota oli
kuumimmillaan. Syyllisiksi todettiin Kalajoen virkamiesten toimesta
lokit. Myös ympäristökeskus kelpasi lokkisodan syntipukiksi.
Tilanne on kuitenkin se, että lokit ovat seuraus Kalajoen kaupungin
omista toimista. Keskuskarin tien rakentaminen oli ensimmäisiä
askelia rantojen rehevöittämisessä. Myös leirintäalueen uuden
alueen rakentaminen tehtiin niin, että siihen ajettiin runsaasti
maata ja vaikutettiin veden virtaamien kulkuun. Lisäksi Golf-kenttää
on rakennettu lisää ja käyttö on lisääntynyt ja se ei ainakaan
ole vaikuttanut pienentävästi rehevöitymiseen. Myös
mökkirakentaminen on lisääntynyt merkittävästi vuodesta 1998.
Kalajoen Jäähdyttämö kertoo toiminnastaan näin:
Kalajoen Jäähdyttämö Oy on perustettu v. 1961. Yrityksen silloinen tehtävä oli valmistaa rehua paikallisille tarhaajille. Tehtävänkuva yrityksen alkuajoista on muuttunut. Tehtävämme nykyään on tehdä laadukasta ja kilpailukykyistä rehua asiakaspalvelulla maustettuna. Rehun jakoalueet ovat laajentuneet vuosien siivittämänä laajemmalle alueelle pitkin Pohjanmaata. Tuotannon kasvu rehusekoittamolla on ollut vaihtelevaa. Vuonna 1962 rehua valmistettiin 837 000 kg ja valmistus vuonna 2009 on 32 000 000 kg. Nykyiset toimitilat on rakennettu uudelleen samoille sijoille vuoden 2003 helmikuun 27. yön tuhopolton jälkeen. Palon jälkeen rehukeskuksen valmistuskapasiteettiä on nostettu 25 000 000 kg. Talvella 2009 Valmistuskapasiteettimme nostettiin 400 tn vuorokaudessa. Kalajoen Jäähdyttämöllä on voimassaoleva ympäristölupa, jossa lupa on annettu 40 000 tn rehun valmistukseen vuosi tasolla. Vuonna 2007 rehuasiakkaita yrityksellämme oli yhteensä 53 ja tällä hetkellä v. 2009 rehuasiakkaita on 96 kappaletta.
Käytämme osto- ja alihankintatoimissa mahdollisimman paljon lähialueen yrityksiä ja tuemme näin toiminnallamme lähialueitten työllisyyttä. Kalajoen Jäähdyttämöllä on tällä hetkellä 10 vakituista ja 2 osa-aikaista työntekijää. Rehua ajavilla yrityksillä työntekijöinä on osa-aikaisia 2 ja päätoimisia 6 henkilöä. Vakituisia raaka-aineiden kuljettajia on 1 henkilö ja osa-aikaisia kuljetusyrityksiä lähialueelta useita. Konikarvon satamassa on lisäksi kasi troolia jotka pyytävät päätoimisesti rehusilakkaa Jäähdyttämölle. Eli noin 22 henkilöä työskentelee Kalajoen Jäähdyttämölle vakituisesti tai osa-aikaisesti.
Myös muu elinkeinotoiminta on kehittynyt Kalajoella. Näistä on esimerkkinä Isopahkalan maatila, mikä yksi Pohjoismaiden suurimmista tai ehkä suurin. Lantaa tuottaa tämäkin laitos n. 1500 mullin toimesta. Lantaa ajetaan pelloille, jotka rehevöittävät vesiä sallituissa rajoissa.
Maatila Isopahkala
http://www.isopahkala.net/
Luonnollisesti maan nousema on yksi tekijä rehevöitymisessä. Valitettavasti Vihaslahden alue on jätetty oman onnensa nojaan eikä sitä ole puhdistettu niin, että vesien virtaama olisi ollut vapaampaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti