Kirkonseudun
asemakaavan muutos
Kirkonseudun asemakaavan
muutos on ajankohtainen asia Kalajoella. Alueen kaavoitusta koskeva
päätös on tehty Kalajoen kaupunginhallituksessa 23.4.2013 § 37.
Asemakaavan luonnos oli nähtävillä 11.9.-26.9.2014 välisenä
aikana. Asemakaavan suunnittelualue sijaitsee Kalajoen keskustassa
valtatie 8:n kaakkoispuolella. Suunnittelualueeseen kuuluvat
Kanta-alueen kaupunginosan korttelit 1001-1004, ja Kalajoen
kristillisen opiston kortteli 1006 ja Merenojan kaupunginosan
kortteli 1101. Suunittelualueen pinta-ala on n. 14,9 ha.
Alueella sijaitsee yksi
kultturihistoriallisesti merkittävä rakennuskohde: Tyynelä. Kohde
on suojeltu voimassa olevassa asemakaavassa merkinnällä (sr-3).
Tyynelän vieressä on kaava-alueen ulkopuolella maakunnallisesti
arvokas Vanha-Jussilan ( Laitalan) pihapiiri. Voimassa olevan
asemakaavan mukaan sr-3 -merkintä tarkoittaa rakennustaiteellisesti
ja taajakuvan säilymisen kannalta tärkeää rakennusta.
Asemakaavan laadinnan
tarve syntyi Kalajoen kaupan kehittämistarpeesta, Kehittämistoimilla
pyritään palauttamaan kaupungin ulkopuolelle sirtyvät
ostovirtaukset Kalajoen kaupunkikeskustaan. Liikennemäärän
vähentymisellä on suoria vaikutuksia ilmastonmuutoksen
hillitsemiseen. Asemakaavalla halutaan mahdollistaa vetovoimainen
kauppakeskus ja kaupunkilaisten ”olohuone” kaupunkikeskustan
ytimeen.
Erkin
kommentti: Tavoitteen asettelu on väärä ja siitä syystä koko
kaavaesitys on vituralla. Kaupungin tehtävä ei ole
kauppakeskuksien laadinta, vaan tomintaedelltysten luominen kaupan
toimipaikoille ja vapaa kilpailu niistä. On hurskastelua väittää,
että kauppakeskuksella voidaan vaikuttaa ilmastonmuutoksen
hillitsemiseen. Ei ole kaupungin tehtävänä luoda olohuoneita
kaupungin keskustaan, vaan kaupungin tehtävänä on luoda
olosuhteet, joissa liikeyritykset voivat tarpeen vaatiessa niin
toimia.
Asemakaavatyö on ollut
esillä vuoden 2014 kaavoituskatsauksessa. Kaava on tullut vireille
OAS:n nähtäville asettamisen yhteydessä 30.1.2014.
Kalajoen keskustasta
suunnitellaan kaupunkikuvallisesti ja toiminnallisesti monipuolista
kaupunkikeskustaa, joka mahdollistaa yritystoiminnan edistämisen ja
kaupallisten palveluiden tiivistämisen sekä uusien kaupallisten
toimintojen sijouttumisen keskusa-alueelle. Suunnittelun tavoitteena
on edesauttaa kaupukikuvan muodostumista vetovoimaiseksi,
mielenkiintoiseksi ja viihtyisäksi kaupunkikeskustaksi tiivistämällä
ja tehostamalla kaupallisten toimintojen sijoittumista alueelle.
Suunnittelutyön avulla pyritään muodostamaan näyttävä ja
houkutteleva sisääntulo keskusta-alueelle, selkeyttämään
liikenneverkkoa ja luomaan hyvät edellytykset kevyelle liikenteelle.
Asemakaavan kuvaus
Asemakaavan muutoksessa
päivitetään olevan keskustan asemaa keskustan liiketominnallisten
(kaupallisien) edellytyksien parantamiseksi. Suunnittelualueen
rakentamisen määrää ja tehokkuutta on nostettu merkittävästi
kauppakeskuksen (1002/1) ja Kristillisen opiston (1006) osalta.
Arviona
liikerantamisen pinta-alajakaumasta asemakaava-alueelle
- päivittäiskaupan seudulliset suuryksiköt ( > 3000 k-m2, C, KM) 3 kpl 12 000 k-m2
- vähittäiskaupna seudulliset suuryksiköt ( > 5000 k-m2,KM) 1 kpl 8000 k-m2
- paikalliset vähittäis- ja päivittäistavarakaupan suuryksiköt (> 2000 k-m2,KM) 2 kpl 6500 k-m2
- muut kaupalliset palvelut ( > 2000 k-m2, AL, AL-3, KL, KL-4) 7290 k-m2
- julkiset palvelut 3 000 k-m2
- yhteensä 36 790 k-m2
Erkin
kommentti: Ylläoleva laskelma on täysin utopistinen. Se on
kaupunginjohtaja unikuva. Todellisuus on toinen. Tämä
ei tule koskaan toteutumaan. On laitettava kiviä kaupunjohtajan taskuihin jotta jalat pysyvät maassa. Tännöinen
kauppakeskushaaveilu vie koko Kalajoen kaupungin toiminnan
suunnittelun vituralle. Tässä ei ole päätä eikä häntää.
Tähän haaveiluun on käytetty jos satoja tuhansia veroeuroja.
Ymmärrys hoi, äly älä jätä.
Kaavoitetulle
alueelle syntyy paljon uutta liiketilaa, mikä mahdollistaa oleivien
yksityisten palveluiden laajenemisen, uusin palvelujen syntymisen tai
niiden siirtymisen muualta asemakaavoitettavalle alueelle. Liiketilan
määrän kasvaminen perustuu laadittuihin kaupallisiin selvityksiin,
analyyseihin ja konseptisuunnitelmiin. Uusien kaupallisten
toimijoiden tuleminen parantaa keskustan vetovoimaa sekä
monipuolistaa palvelutarjontaa. Voimakkaaan kaupallisen keskittymän
myötä tarve taajaman ulkopuolisille tai reuna-alueiden
kaupallisille palveluille – ja siten yhdyskuntarkentamistarve
hajottavalle kehityksell – vähenee. Voimakas kaupallinen
keskittymä myäs houkuttelee uusia toimijoita alueelle.
Haasteena
kaupallisten palvelujen keskittymiselle on niiden siirtyminen muualta
taajama-alueelta samaan paikkaan. Varsinkin Kalajoentien varren sekä
Mehtäkyläntien ja Kalajoen risteysalueen liikkeiden siirtyminen
uuteen kaupalliseen keskukseen voi vaikuttaa kyläkuvaan ja
palvelujen saavutettavuuteen. Palvelujen voimakas kehittyminen voi
siten johtaa tyhjentyneiden korttelien maankäytön uudelleen
arviointiin ja rakennusten käyttötarkoituksen muuttumiseen.
Kaupallisten
toimintojen keskittyessä vt 8:n läheisyyteen suuryksiköt voivat
hakeutua toistensa läheisyyteen ja olevista sijanneistaan, mikä
niiden nykyinen sijainti ei mahdollista toiminnan laajentamista
tontin koon, muodon ja liikenteen järjestelyjen suhteen.
Suuryksikäiden sijaintia vt. 8:n läheisyydessä voi perustella myös
paremmalla näkyyvydellä ja helpommalla saavutettavuudella kevyen
liikenteen, henkilauotä, huolto- ja joukkoliikenteen osalta.
Kaava-alueelle sijoittuvan kaupan luonnetta ja yksikkökokoa
rajoittavat toisaalta tiukahko asiakaspysäköintinormi sekä
tonttien muoto ja koko. Yksikkökokojen arviointi – oli kyse
seudullisesta tai paikallisesta suuryksiköstä – nykyisten
kaupallisten toimijoiden perusteella on hankalaa. Tuleva yleiskaava
keskittänee keskustan kaupallisten painopistettä
keskustoimipaikkojen ja kaupan suuryksiköiden osalta asemakaavan
muutosalueelle ja sen välittömään lähiympäristöön (vt 8).
Erikoiskaupan kehittyminen mahdollistuu nykyistä paremmin
kauppakeskus ratkaisussa. Erkin kommentti:
Sen pituinen se. Näinhän useat sadut päättyvät. Tähän voisi
lisätä vielä Luc de Vauvenarguesin mietelauseen: Pahinta,mitä
kohtalo voi ihmiselle antaa, ovat vähäiset kyvyt ja voimakas
kunnianhimo. Täydennän edellista mietelausetta vanhalla sanonnalla:
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Järjetön
kaavaehdotus on suurin Kalajoen kehittämiseste. Kaupunginjohtaja
Jukka Puoskari ei ole vienyt Halpa-Halli Oy:n johdon kirjettä
kaupunginhallituksen käsiteltäväksi, vaikka kirje on lähetetty
heti kaavanlaatimisen alettua toukokuussa 2013 osoitettuna Kalajoen
kaupunginhallitukselle. Halpa-Hallí Oy:n johdon kirje on lähetetty
myös myöhemmin Kalajoen kaikkien valtuustoryhmien puheenjohtajille,
mutta sekään ei ole auttanut. Kaavaahan on ohjeistanut ”salaseura”
nimeltään elinkeino- ja maankäyttötoimikunta, jonka puheenjohtaja
on kaupunginjohtaja Jukka Puoskari ja jäsenet ovat sopivaksi
katsottuja henkilöitä, jotka eivät välttämättämä ole penaalin
terävimpiä kyniä, mutta jotka ovat sopivia aisankannattajia. Siksi
järjettömätkin ratkaisut ovat mahdollisia.
Surullisinta
on se, että lain mukaan kaupungin tehtävä on vain
toimintaedellytysten luonti. Nyt estetään vapaa kilpailu kaupungin
toimesta. Ne joilla on rahaa,niiltä estetään toiminedellytysten
parantaminen, kaupunginjohtajan utopioiden takia. Jos Halpa-Halli
saisi rakentaan esim. 4500 – 5000 m2 hallin niin vanha Halpa-Halli
rakennus jäisi muiden yritysten käyttöön sekä tilaksi
kirjastolle. Lukio tarvitsee lisää tilaa ja nyt sitä olisi
saatavissa, kun kirjasto joudutaan siirtämään toiseen paikkaan.
Tämä olisi Kalajoen kaupungin veronmaksajien kannalta kaikkein
kannattavin ratkaisu, kirjastolle tehdään tilat Halpa-Hallin
vanhoihin tiloihin eli nykyiseen Halpa-Halli-rakennukseen.
Kun
lukio laajennettaisiin nykyiselle paikalle niin silloin olisi
perusteltua rakentaa täysimittainen liikuntasali lukion ja
urheilukeskuksen yhteyteen. Tämä voimistaisi Kalajoen lukion asemaa
lukioiden välisessä kilpailussa. Tämä olisi myös veronmaksajien
kannalta edullisin ratkaisu. Täysmittaisen hallin tarve Kalajoella
on huutava. On otettava huomioon se, että valtio ei tue enää
kirjastojen rakentamista samoin kuin ennen joten uuteen utopistiseen
kauppakeskukseen Kalajoen kaupunki joutuisi rakentamaan uuden
kirjaston omin verovaroin. Tämä ei ole järkevää, koska
edullisemmin kirjasto saataisiin rakennettua vanhaan Halpa-Halliin.
Marina-kaava-asia
Olen
pyrkinyt valtuutettuna saamaan tietoja Marinan kaavasta.
Valitettavasti minulle on jäänyt Marinan kaavasta se kuva, että
sitä valmistellaan salaisena asiana, mikä on vastoin lakia. Tässä
ainoat tiedot, jotka olen saanut asianomistajilta ja julkisuudesta
Marina-kaava-asian
valmistelu menee pitkälle ensi vuoteen, koska siinä on
todennäköisesti iso rooli myös AVI:lla ainakin valmistelun
pitkittämisessä. Näin minulle kerrottiin. Marinan kaava on saamani
tiedon perusteella erittäin utopistinen suunnitelma.
Kesärannan kaava
Kesärannan
kaavan valmistelu oli erikoista ja salaista. Niinpä siitä
valitettiin. Ehkä syynä oli Kalajoen kaupungin ja Etelänkylän
jakokunnan ahneus. Lisäksi ELY-keskus esitti oikaisuvaatimuksen ja
sen käsittely kestää aikansa. Oikasuvaatimuksesta voi valittaa
hallinto-oikeuteen ja siitä edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Oulun hallinto-oikeus ei käsittele valittajien valituksia ennenkuin
näkee, että valittaako ELY-keskus hallinto-oikeuteen asiassa. Näin
vitkutellaan ja Kalajoen kaupunki kärsii siitä, että valitusten
käsittely jatkuu ja jatkuu. Näin tontteja ei voi myydä eikä
kaupunki saa rahaa tonteista. Ely-keskus vaatii oikaisupyynnöissä
selvitystä Viitasammakoista ja muuta valitttajat liito-oravista.
Kesärannan kaavassa oli 150 tonttia ja jos ne olisi saatu myytyä
rakentajille niin Kalajoen matkailu olisi saanut melkoisen
lisäpotkun, mutta onko nyt sanottava, että ahneella on paskanen
loppu.
Kaavaa
laaditaan nyt myös Hiihtomajan alueelle ja raviradan alueelle.
Kalajoelle laaditaan nyt myös matkailustrategiaa, minkä on
tarkoitus olla valmiina vuodenloppuun mennessä.
Opetuspalveluiden
järjestämisestä en ole valtuutettuna vielä saanut edes
sivityslautakunnan pöytäkirjaa, koska
tällä viikolla lähes kaikki kunnan virkailijat ovat lomalla.
Joudun ottamaan ja otan asiaan kantaa lehtitietojen perusteella.
Ehkä
päättäjien on nyt otettava ohjat käsiinsä, koska ei voi välttyä
vaikutelmalta, että mopo on karannut Kalajoen kaupungin virkamies-
ja luottamusmiesjohdolta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti