Syyllistyykö
kaupunginjohtaja Jukka Puoskari juristina tietoiseen virka-aseman
väärinkäyttöön esittäessään oikaisuvaatimuksen hylkäystä
asiassa, jossa on voimassaoleva valtuuston päätös olemassa ja
jota Kalajoen kaupunginhallitus on kieltäytynyt toimeenpanemasta. Onko kysymys myös kaupunginhallituksen puheenjohtajan ja
kaupunginhallituksen jäsenten luottamusmiesaseman väärinkäytöstä
jos kaupunginhallitus tekee tietoisesti väärän päätöksen
asiassa?. Onko oikea osoite asiassa rikostutkinta?
2
Oikaisuvaatimus
kaupunginhallituksen päätöksestä 8.9.2014 § 222 koskien
Työryhmän perustamista Raution kylän kehittämisen tueksi
191/03.06.02/2013
218/00.00.01/2014
Khall
(Valmistelija:
kaupunginsihteeri Otso Juvonen)
Valtuutettu
Alpo Murtoniemi sekä Raution kyläyhdistys ovat tehneet 17.9.2014
päivätyt oikaisuvaatimukset kaupunginhallituksen päätöksestä
8.9.2014 § 222. Oikaisuvaatimukset ovat kirjattu saapuneeksi
18.9.2014. Oikaisuvaatimuksissa vaaditaan kaupunginhallituksen
päätöksen oikaisemista ja kumoamista ja toteuttamaan valtuuston
29.4.2014 § 43 6 kohdan päätöstä ja tahtoa.
Oikaisuvaatimukset
ovat oheismateriaalina.
Kuntalain
89 §:n mukaan kunnanhallituksen ja lautakunnan, niiden jaoston sekä
niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä
kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta
valittamalla. Oikaisuvaatimus on käsiteltävä viipymättä.
Kuntalain
92 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen,
velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa
(asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Kuntalain
93 §:n oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen
tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimus
voidaan tehdä sekä tarkoituksenmukaisuus- että
laillisuusperusteilla eli jos vaatimuksen tekijä katsoo päätöksen
olevan epätarkoituksenmukainen tai että
1.
|
päätös
on syntynyt virheellisessä järjestyksessä;
|
2.
|
päätöksen
tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa; tai
|
3.
|
päätös
on muuten lainvastainen.
|
Oikaisuvaatimuksesta
on ilmettävä, mihin päätökseen haetaan muutosta ja millä
perusteella.
Kaupunginhallituksen
8.9.2014 § 222 kokouksen pöytäkirjan ote on annettu 15.9.2014
asianomaiselle. Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa.
Oikaisuvaatimus on tehty säädetyssä määräajassa ja
oikaisuvaatimuksen tekijöillä on muutoksenhakuoikeus päätökseen.
Maaseutujohtaja
Antti Pulkkisen selvitys kylien edustajien neuvottelukunnasta:
"Kaupunginvaltuusto
on 24.6.2008 § 63 hyväksynyt kaupungin organisaatiokaavion sekä
virallisen osastokartan. Tässä yhteydessä on muodostettu
kaupunginhallituksen alaiseksi palveluyksiköksi Kehittämispalvelut.
Kehittämispalvelut sisältävät palvelualueina maaseutupalvelut,
elinkeinopalvelut, Kalajoen sataman ja maankäyttöpalvelut.
Maaseutupalveluiden
luottamustoimielimenä toiminut maaseutulautakunta on samaisella
valtuuston päätöksellä muuttunut maaseututoimikunnaksi. Kyseisen
valtuuston päätöksen yhteydessä on maaseutulautakunta velvoitettu
kutsumaan koolle vähintään kerran vuodessa maaseutuyrittäjien ja
kylien edustajien neuvottelukunta. Maaseututoimikunta on valtuuston
päätöksen mukaisesti kutsunut pääsääntöisesti kerran vuodessa
kylien edustajat koolle. Tilaisuuksissa on kylittäin esitelty
edellisen vuoden toiminta ja tulevaisuuden suunnitelmat. Eri kyliltä
on näihin tilaisuuksiin osallistuttu vaihtelevissa määrin.
Lakimuutos
maaseutuhallinnon järjestämisestä kunnissa ( 210/2010 ) velvoitti
kunnat muodostamaan yhteistoiminta-alueita lain edellytysten
täyttämiseksi. Neuvottelujen tuloksena muodostettiin Kalajoen
yhteistoiminta-alue, johon kuuluvat Alavieskan, Merijärven, Pyhäjoen
ja Siikajoen kunnat sekä Kalajoen ja Raahen kaupungit.
Yhteistoiminta-alue on aloittanut toiminnan 1.1.2012.
Yhteistoiminta-alueen
luottamustoimielimenä toimii sopijakuntien edustajista koottu
neuvottelukunta. Neuvottelukunta seuraa yhteistoiminnan toimintaa ja
taloutta. Yhteistoiminnan käynnistyessä määriteltiin
yhteistoiminta-alueen toimintasuunnitelma ja tavoitteet. Samassa
yhteydessä määriteltiin päävastuualueet, päävastuualueiden
vastuuhenkilöt, sekä resurssointi. Päävastuualueiden
määrittelyssä yhdeksi päävastuualueeksi määriteltiin
kylätoiminta. Maaseutuhallintoyksikön rooli kylätoiminnassa on
ohjaava, koordinoiva ja aktivoiva sekä toimia linkkinä kuntien,
kyläyhdistysten ja rahoittajan välillä. Painopisteenä
kylätoiminnassa myös aikana ennen yhteistoiminta-alueiden
muodostamista on ollut kylien omaehtoisen toiminnan aktivointi ja
tukeminen.
Vuonna
2014 hallinnon töiden organisoinnin myötä saatiin kylätoiminnan
vastuualueen toiminta sille tasolle, mihin se oli tarkoitettu.
Kalajoella on järjestetty ensimmäisen vuosipuoliskon aikana kaksi
kuntakohtaista tilaisuutta kylätoiminnan vastuuhenkilön kutsumana.
Tilaisuuksissa käytiin läpi hyväksi koetun kyläkohtaisen
puheenvuoron lisäksi tilaisuudessa on ollut toimintaryhmän edustaja
kertomassa hankerahoituksen tilanteesta, sekä keskusteltu mm.
laajakaista - asioista, linja-autokatoksista, kyläyhdistysten
kotisivuista, tieasioista, tievalaistuksesta.
Palaute
näistä tilaisuuksista on ollut myönteistä ja toiminnalle on saatu
jatkumo, koska ennen kokuksen päättämistä sovitaan aina seuraavan
kokoontumisen aika, paikka ja keskusteltavat aiheet.
Kokoontumispaikka on kiertävä ja tilaisuudet järjestetään
nimenomaan kylillä. Tilaisuuksiin kutsutaan edustajat jokaiselta
kylältä, sekä tarvittaessa alustajiksi ja kysymyksiin
vastaamiseksi asiantuntijoita kaupungin organisaation sisältä, sekä
tarvittaessa oman organisaation ulkopuolelta.
Näitä
kylien edustajiston yhteisiä kokouksia järjestetään kuluvana
vuonna Kalajoen osalta 3 - 4 kpl."
Kaupunginjohtaja:
Kaupunginhallitus hylkää oikaisuvaatimukset yllä olevaan
selvitykseen perustuen ja saattaa valtuuston tiedoksi selvityksen
kylien edustajien neuvottelukunnasta.
Kaupunginhallitus:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti