Kalajoen kaupunginvaltuusto on tehnyt päätöksen 29.4.2014 § 43 perustaa työryhmä Raution kylän asioiden valmistelua varten. Päätös on lainvoimainen. Lainvoimaisen valtuuston päätöksen voi kumota vain valtuusto itse. Valtuusto ei ole kumonnut tätä päätöstä. Kaupunginvaltuuston päätöksen toimeenpanee lain mukaan kaupunginhallitus.
Kaupunginhallitus on käsitellyt asiaa 8.9.2014 § 222. Kaupunginhallitus on kieltäynyt panemasta täytäntöön kaupunginvaltuuston päätöstä. Asiasta on tehnyt oikaisuvaatimuksen valtuutettu Alpo Murtoniemi ja Raution kyläyhdistys. Kaupunginhallitus on käsitellyt oikaisuvaatimuksen 18.9.2014 ja päättänyt äänestyksen jälkeen 6-3 hylätä oikaisuvaatimuksen.
Kaupunginjohtaja on tuonut oikaisuvaatimuksen kaupunginhallitusen päätöksestä 8.9.2014 § 222 kaupunginvaltuuston päätettäväksi. Kaupuninginhallituksen päätöksestä ei ilmene, että kaupunginhallitus olisi tehnyt tällaista päätöstä, että asia tuotaisiin valtuuston käsittelyyn. Oikaisupäätöksen oikea käsittelypaikka on Oulun hallinto-oikeus.
Asia eli oikaisuvaatimus kaupunginhallituksen päätöksestä 8.9.2014 § 222 koskien Työryhmän perustamista Raution kylän kehittämisen tueksi tuotiin valtuuston käsittelyyn 28.10.2014 § § ilman, että kaupunginhallitus olisi sitä esittänyt. Esitys oli kaupunginjohtajan esitys. Asiasta äänestettin ja nyt asiasta on Kalajoen valtuustolla kaksi erilaista päätöstä, joista toinen on lainvoimainen. Uusi päätös ei luonnollisestikaan ole vielä lainvoimainen.
Äänestys asiassa suoritetaan valtuustossa seuraavasti:
Yksityiskohtaisessa äänestysjärjestyksessä pääehdotus ja kaikki muut kannatetut ehdotukset tulevat äänestykseen niin, että osallistujat voivat määritellä kantansa kaikkiin ehdotuksiin. Pääehdotus on yksityiskohtaisen äänestysjärjestyksen pohjana.
Aluksi
vastakkain asetetaan mahdollinen lykkäysehdotus ja asian käsittely.
Jos lykkäysehdotus voittaa, on se kokouksen päätös. Jos asiaa
päätetään käsitellä edelleen, tulee seuraavaan äänestykseen
vastakkain kaksi pääehdotuksesta eniten poikkeavaa ehdotusta. Tämän
äänestyksen voittanut ehdotus tulee sitten vastakkain
pääehdotuksesta seuraavaksi kauimmaisen ehdotuksen kanssa.
Näin
lähestytään pääehdotusta, kunnes äänestyssarjassa viimeksi
voittanut ehdotus tulee vastakkain pääehdotuksen kanssa. Tällöin
tässä äänestyksessä voittanut ehdotus tulee päätökseksi,
ellei keskustelussa ole esitetty myös hylkäävää ehdotusta. Jos
hylkäysehdotus on tehty, tulee se vielä edellisessä äänestyksessä
voittaneen kanssa vastakkain. Täten äänestyskierroksen viimeisen
äänestyksen voittanut ehdotus tulee päätökseksi.
Mitä lakipykäliä ja asioita on syytä tarkastella tämän asian käsittelyn perusteella:
Perustuslain 118 §:n mukaan luottamushenkilöt toimivat virkavastuulla.
Kuntalaki 40 § Virheellinen menettely luottamustoimessa
Jos luottamushenkilön voidaan todennäköisin perustein epäillä syyllistyneen toimessaan virkarikokseen tai muuten menetelleen siinä velvollisuuksiensa vastaisesti, kunnanhallituksen on vaadittava asianomaiselta selitys sekä tarvittaessa ilmoitettava asiasta valtuustolle. Asiasta on viipymättä tehtävä rikosilmoitus, jos kysymyksessä on ilmeinen virkarikos.
Valtuusto voi tutkimuksen tai oikeudenkäynnin ajaksi pidättää luottamushenkilön toimestaan. Ennen valtuuston kokousta voi pidättämisestä väliaikaisesti päättää valtuuston puheenjohtaja. Pidättämispäätös voidaan panna täytäntöön heti.(1.2.2002/81)
Kuntalaki 53 § Valtuustoasioiden valmistelu
Kunnanhallituksen on valmisteltava valtuustossa käsiteltävät asiat lukuun ottamatta asioita, jotka koskevat valtuuston toiminnan sisäistä järjestelyä taikka jotka 22 §:ssä tarkoitettu tilapäinen valiokunta tai 71 §:ssä tarkoitettu tarkastuslautakunta on valmistellut.
Tilapäisen valiokunnan on hankittava sen valmisteltaviin kuuluvissa asioissa kunnanhallituksen lausunto
Valtuusto voi käsitellä asian, joka on mainittu kokouskutsussa ja joka on valmisteltu 53 §:ssä tarkoitetulla tavalla.
Jos asia on kiireellinen, valtuusto voi päättää ottaa asian käsiteltäväkseen, vaikka sitä ei ole mainittu kokouskutsussa. Jos asiaa ei ole valmisteltu, päätös asian ottamisesta käsiteltäväksi on tehtävä yksimielisesti.
Kuntalaki 56 § Valtuuston päätösten laillisuuden valvonta
Jos kunnanhallitus katsoo, että valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä taikka että valtuusto on ylittänyt toimivaltansa tai että päätös on muuten lainvastainen, kunnanhallituksen on jätettävä päätös täytäntöön panematta. Asia on viipymättä saatettava valtuuston uudelleen käsiteltäväksi.
Jos valtuusto pysyy päätöksessään, kunnanhallituksen on saatettava hallinto-oikeuden ratkaistavaksi, onko täytäntöönpanolle laillisia esteitä. Hallinto-oikeus ei saa ratkaista asiaa ennen kuin valitusaika päätöksestä on kulunut. (26.3.1999/435)
Kuntalaki 98 § Päätöksen täytäntöönpanokelpoisuus
Päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.
Rikoslaki 4o luku
7 § (8.9.1989/792) Virka-aseman väärinkäyttäminen. Jos virkamies hankkiakseen itselleen tai toiselle hyötyä taikka aiheuttaakseen toiselle haittaa tai vahinkoa
- rikkoo tai jättää täyttämättä virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa osallistuessaan päätöksentekoon tai sen valmisteluun tai käyttäessään julkista valtaa muissa virkatehtävissään tai
- käyttää väärin asemaansa käskyvallassaan tai välittömässä valvonnassaan olevaan henkilöön nähden,
Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.
8 § (8.9.1989/792) Törkeä virka-aseman väärinkäyttäminen. Jos virka-aseman väärinkäyttämisessä
- tavoitellaan huomattavan suurta hyötyä tai
- pyritään aiheuttamaan erityisen tuntuvaa haittaa tai vahinkoa tai
- rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti tai häikäilemättömästi
9 § (8.9.1989/792) Soveltamisalasäännös. Tämän luvun 7 ja 8 §:n säännöksiä, viraltapanoseuraamusta lukuun ottamatta, on sovellettava myös julkisyhteisön työntekijään silloin kun hän osallistuessaan 2 luvun 12 §:ssä tarkoitetun julkisyhteisön tai laitoksen päätöksentekoon tai sen valmisteluun taikka käyttäessään palvelussuhteeseensa perustuvaa julkista valtaa muussa tehtävässään menettelee 7 tai 8 §:ssä tarkoitetulla tavalla.
Julkisyhteisön työntekijän menettelyn arvioinnissa on tällöin otettava huomioon virkatoiminnassa noudatettavien säännösten ja määräysten asemesta hänen työssään noudatettavat säännökset ja määräykset.
Tämän luvun 1-4 §:ää sovelletaan myös silloin, kun rikoksen tekijä on 16 luvun 20 §:ssä tarkoitettu Euroopan yhteisöjen palveluksessa oleva henkilö, Euroopan unionin toisen jäsenvaltion virkamies tai Schengenin yleissopimuksessa tarkoitettu vieraan valtion virkamies. (16.3.2001/234)
10 § (8.9.1989/792) Virkavelvollisuuden rikkominen. Jos virkamies virkaansa toimittaessaan tahallaan muulla kuin edellä tässä luvussa säädetyllä tavalla rikkoo tai jättää täyttämättä virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava virkavelvollisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos hän on syyllistynyt 1 momentissa mainittuun rikokseen toimimalla jatkuvasti tai olennaisesti virkavelvollisuutensa vastaisesti taikka laiminlyömällä jatkuvasti tai olennaisesti virkavelvollisuutensa ja rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.
11 § (8.9.1989/792) Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen. Jos virkamies virkaansa toimittaessaan huolimattomuudesta tai varomattomuudesta muulla kuin 5 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla rikkoo tai jättää täyttämättä virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta varoitukseen tai sakkoon.
Rikoslaki
36 luku
- ryhtymällä sellaiseen toimeen, johon hänellä ei ole oikeutta, tai
- jättämällä tehtävänsä kokonaan tai osaksi suorittamatta
Asian käsittelyssä on
tehty lähes kaikki mahdolliset virheet ja teot ovat tahallisia,
koska olin lähettänyt kaikille kaupunginvaltuuston jäsenille ja
kaupunginjohtajalle asiasta etukäteen sähköpostiviestin ja
vaatinut asian vetämistä pois esityslistalta. Tästä
sähköpostitodisteena:
From:
Erkki Aho
Sent:
Monday, October 27, 2014 11:15 AM
Subject:
asian vetäminen pois valtuuston esityslistalta
Asian
vetäminen pois valtuuston esityslistalta
Pyydän,
että kaupunginhallitus vetää valtuuston esityslistalta pois asian
koskien oikaisuvaatimuksen käsittelyä. Asia kuuluu Oulun
hallinto-oikeuden käsiteltäviin asioihin, koska asiasta on tehty
valitus. Asia ei kuulu Kalajoen kaupunginvaltuuston päätettäviin
asioihin. On täysin selvää, että valtuuston päätöksen
toimenpano kuuluu kaupunginhallitukselle. Jos kaupunginhallitus
kieltäytyy toimeenpanemasta valtuuston päätöksiä, niin silloin
kaupunginhallituksen on erottava.
Valtuuston
esityslistalla asia:
Esitys
Kalajoen kaupunginvaltuustolle 28.10.2014 § 4 asiakohta
Oikaisuvaatimus
kaupunginhallituksen päätöksestä 8.9.2014 § 222 koskien
Työryhmän perustamista Raution kylän kehittämisen tueksi
218/00.00.01/2014
191/03.06.02/2013
Khall § 251
(Valmistelija:
kaupunginsihteeri Otso Juvonen)
Valtuutettu
Alpo Murtoniemi sekä Raution kyläyhdistys ovat tehneet 17.9.2014
päivätyt oikaisuvaatimukset kaupunginhallituksen päätöksestä
8.9.2014 § 222. Oikaisuvaatimukset ovat kirjattu saapuneeksi
18.9.2014. Oikaisuvaatimuksissa vaaditaan kaupunginhallituksen
päätöksen oikaisemista ja kumoamista ja toteuttamaan valtuuston
29.4.2014 § 43 6 kohdan päätöstä ja tahtoa.
Kaupunginjohtaja:
Kaupunginhallitus
hylkää oikaisuvaatimukset. Kaupunginvaltuuston päätös 29.4.2014
§ 43 perustaa työryhmä Raution kylän asioiden valmistelua varten
on ristiriidassa valtuuston aikaisemmin tekemän päätöksen kanssa.
Kaupunginvaltuuston päätöksellä 24.6.2008 § 63 on päätetty
maaseutupalveluiden ja kylätoiminnan organisoitumisesta.Mikäli tätä
organisoitumispäätöstä halutaan muuttaa, tulee asia valmistella
koko kaupungin ja kaikkien kylien osalta uudelleen.
Kalajoella
27.10.2014
Erkki
Aho
kaupunginvaltuutettu
Tietoinen virka-aseman väärinkäyttö?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti