perjantai 26. marraskuuta 2021

PE 26.11.2021 Minulla on vielä paljon oppimista sairauksistani – mutta tavoite on selvä.


Nukuin viime yönä katkonaisesti. Menin nukkumaan illalla kymmenen jälkeen ja heräsin yöllä kolmen aikaan ja kävin vessassa. Sen jälkeen meni jonkin aikaa ennenkuin pääsin uneen. Heräsin vähän ennen kuutta. Mittasin veriarvon. Se oli 7.3. Verenpaineeni on 167/112 pulssi 63. Minulle on epäselvää miksi illalla verensokeripitoisuus oli 15.8? Minulle on epäselvää miksi eilen verenpaine oli 145/97? Pyrin selvittämään asiaa.


Mihin insuliiniä tarvitaan?

https://www.diabetes.fi/diabetes/tyypin_1_diabetes/insuliini_mihin_sita_tarvitaan#175929ad


Diabetes ja munuaiset

https://www.diabetes.fi/diabetes/tyypin_1_diabetes/diabetes_ja_munuaiset#175929ad


Haima on vatsaontelon yläosassa mahalaukun takana sijaitseva runsaat sata grammaa painava elin. Se tuottaa useita ruoansulatusentsyymejä, jotka aterian yhteydessä siirtyvät tiehyttä pitkin ohutsuolen alkupäässä olevaan pohjukaissuoleen. Ohutsuolessa entsyymit hajottavat ruoan sisältämiä ravintoaineita pienemmiksi aineosiksi. Vain entsyymien pilkkomat ravintoaineet pystyvät imeytymään suolesta verenkiertoon elimistön ravinnoksi.

Entsyymejä tuottavien solujen lisäksi haimassa on runsaasti mikroskooppisen pieniä solusaarekkeita, jotka valmistavat insuliinia ja glukagoni-hormonia. Niillä ei ole mitään tekemistä ruoansulatuksen kanssa, vaan hormonit imeytyvät verenkiertoon ja sitä kautta vaikuttavat sokeriaineenvaihduntaan kohde-elimissään, pääasiassa maksassa, lihaksissa ja rasvakudoksessa.


Diabetesliiton sivuilla on runsaasti tietoa. Minun on perehdyttävä tarkemin sivustoon.

Valmistin ja söin aamupalan. Nyt lisänä oli myös punajuurikuutioita.

Otin diabetes-lääkkeen ja verenpainelääkkeen kello 6.30.

Välipalaksi otin banaanin kello 8.40 ja join kello 9.05 kaksi lasillista maustamatonta jogurttia, johon laitoin puolet vettä.

Kävin kuntosalilla tekemässä reilun tunnin kestävyystreenin.

Kello 11.15 välipalaksi join lasillisen jogurttia, johon laitoin puolet vettä. Söin puoli avokadoa ja maapähkinöitä.

Kello 12.00 söin lounaalla pinaattikeittoa , lohta, ruisleipä juustolla ja lasillinen rasvatonta maitoa.

Kello 13.45 välipalaksi puoli avokaadoa sekä ruisleipä juustolla.

Kuntopyöräilyä 30 min.

Kello 15.00 insuliinipistos.

Kävin kävelylenkillä 3 km.

Kello 17.50 päivällinen. Kauraruispuuroa, kanelia, punaviinimarjoja, tyrniä, jogurttatia veteen sekoitettuna. Leipäjuustolla.

Kello 18.00 kolesterolilääkkeen ja diabeteslääkkeen.

Kello 18.30 veren sokeri 12.1. Verenpaine 158/102 pulssi 64.

Kello 19.30 Otin verenpainelääkkeeni.

Kello 19.45 Jumppasin 10 min

Kello 20.00 Kuntopyöräily 10 min

--------------------------------------

Hei


Eilen kun tapasimme en muistanut kertoa Sinulle jalkojeni haavaumista. Tässä selvitys asiasta.

Minulla on ollut diabetes jo kauan, mutta sitä ei ole todetu ajoissa eikä ole voitu aloittaa hoitoja. Kalajoen terveyskeskukseen on ollut vaikea saada vastaanottoaikoja. Painoni nousi kevään 2021 aikana 10 kiloa. Minä sain terveyskeskuksesta viimein lääkäriajan johtuen siitä, että minulla oli erivärinen luomi ja minä halusin tarkistuttaa. Lääkärin aikaa kesti odottaa yksi vuosi. Minä halusin myös tarkemman lääkärintarkastuksen, koska tunsin, että voimani ovat huvenneet. En kyennyt enää pyöräilemään samalla tavalla kuin aikaisempina kesinä. Nyt pyöräilykilometrit jäivät n. 1000 kilometriin kun edellisinä vuosina matkaa kertyi 2000 -3000 kilometriä. Lisäksi minulle tapahtui ihomuutoksia. Minä tein lääkärille kirjallisen selvityksen sairauksieni taustoista ja vaadin perusteellista lääkärin tarkastusta jotta voin esittää Suomen valtiolle laskun terveyteni menetyksestä. Laitin asian tiedoksi keskusrikospoliisille ja valtakunnansyyttäjälle. Silloin minulla oli jo jalassa haava, jonka lääkäri diagnisoi ihottumaksi. Lääkäri määräsi siihen kortisoonivoidetta Bemetson emulsiovoide. Se ei kuitenkaan auttanut ja siksi minä olen joutunut hoitamaan sitä Tummeli lehmien tissirasvalla. Se on hoitava rasva ja parantanut pitkään jatkunutta ihomuutosta. Useita kuukautta olen taistellut asian kanssa. Minulla oli myös kainalossa haava, johon lääkärin diagnoosi oli sienitulehdus ja hän määräsi lääkkeen Fungorin, jonka heti tiesin vääräksi ja lääkärin diagnoosin vääräksi. Lääkärin diagnoosit molemmista haavoista olivat väärät. Kainalohaavakin parani Tummelilla ja muilla rasvoilla. Lääkäri ei halunnut ryhtyä tekemään minulle perusteellista lääkärintarkastusta ja ottamaan tarvittavia verikokeita. Lääkäri ei ollut Kalajoen terveyskeskuksen lääkäreitä vaan ostopalvelulla hankittu lääkäri.


Diabeteksen yhteydessä voi ilmaantua vaikeita jalkaongelmia, joista yleisimpiä ovat jalkojen pitkäaikaiset (krooniset) haavaumat. Niiden vaara suurenee vuosien mittaan samalla kun alkaa ilmaantua diabeteksen lisäsairauksia, etenkin ääreishermojen häiriöitä eli neuropatiaa.


Vasta nyt syksyllä n. 3 viikkoa sitten sain lääkäriajan kun menin terveyskeskukseen tilaamaan aikaan lääkärille ja kerroin, että suutani kuivaa, janottaa ja on ylimäärääistä väsymystä. Nyt verikokeet paljastivat totuuden. Luonnollisesti olen huolissani jalkaongelmistani

Diabetikon jalkaongelmat

https://www.kaypahoito.fi/kht00095


Terv. Erkki

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti