torstai 25. marraskuuta 2021

TO 25.11.2021 On löydettävä oikeat elämänrytmit

 


Viime yönä heräsin yhden aikaan ja kävin vessassa. Tunsin, että jalkojani palelee. Hain villasukat ja vedin ne jalkaani, koska entuudesta tiesin, että villasukat auttavat nukkumisessa ja pitävät nenän auki. Siinä sängyn laidalla istuessani hieroin vähän korviani ja päätäni. Se tuntui hemmetin hyvältä. Ajattelin, että varmaan joku muukin on keksinyt tämän saman asian ja sukelsin Internetin ihmeelliseen maailmaan. Sieltä löytyi lisää tietoa.


Lievitä stressiä korvia hieromalla

https://askelterveyteen.com/lievita-stressia-korvia-hieromalla/


Pään hieronta

https://www.youtube.com/watch?v=YuDvAe1fxGA


6 kehonosaa, joita hieromalla voit lisätä suuresti elämänlaatuasi

https://askelterveyteen.com/6-kehonosaa-joita-hieromalla-voit-lisata-suuresti-elamanlaatuasi/


Menin uuudestaaan nukkumaan ja heräsin seitsemän jälkeen mittasin verenpaineeni. Se oli 166/93 ja pulssi 60. Tämä oli minulle pettymys, koska illalla verenpainelukuemat olivat huomattavasti alhaisemmat. Sauna todennäköisesti alentaa verenpainetta. Tarkistin asian Internetistä ja siellä kerrottiin, että Sauna laskee verenpainetta ja kohonnut verenpaine on aivoinfarktin kenties suurin yksittäinen riskitekijä. Samaan aikaan täytyy muistaa, että saunominen madaltaa verenpainetta vain hieman, keskimäärin noin 10 elohopeamillimetriä. Lisäksi saunan vaikutus verenpaineeseen on lyhytaikaista” Positiivista tässä on kuitenkin se, että alapaine on nyt siedettävä. Painoni oli 108.4 kg. Jostain syystä painokaan ei ollut pudonnut, vaikka olin odottanut painon putoavan. Ehkä vaakaani on vaihdettava paristot.

Verensokerimittauksessa tulos oli hyvä 8.3. Tavoitearvo on 7. Verinäytteen ottamisessa oli vähän vaikeuksia, sillä saunomisen jälkeen pintaverenkierto heikkenee, sillä minä sain verinäytteen otettua vasta viidennellä kerralla. Veri oli paennut pinnasta sisälle kehooni. Tämä tilanne minulla on 12 tuntia saunomisen jälkeen. Villasukkien vetäminen jalkoihin osoittaa samaa asiaa. On todennäköistä, että sauna laskee myös veren sokeripitoisuutta. Tarkistin asian Internetistä. ”Liikunta ja saunominen lisäävät nesteytyksen tarvetta entisestään. Helteellä liikkuminen ja saunominen vaikuttavat myös verensokeriin. -Saunomisen ja liikunnan verenglukoosia laskeva vaikutus saattaa tehostua kuumalla säällä. Tarvittaessa voi syödä ylimääräisen välipalan ennen saunomista tai liikuntasuoritusta.”


Valmistin tavanomaisen aamupalani. Lisänä oli punajuurisalaatti. Punajuuri laskee verenpainetta. Punajuuri sisältää epäorgaanista nitraattia, joka muuntautuu ruoansulatuksen aikana typpioksidiksi. Typpioksidi laajentaa valtimoita ja näin ollen laskee verenpainetta. Tutkimuksissa juotettiin terveille miehille punajuurimehua ja havaittiin huomattavaa laskua verenpaineessa

Tänään minun on käytävä kaupassa ostamassa oikeita punajuuria ja chilejä. Chili auttaa ruuan imeytymistä nopeammin elimistöön. Otin verenpainelääkkeeni. Otin diabetes-lääkkeeni.


Kuntopyörälläni ajoi 20 minuuttia ja jumppasin 10 minuuttia. Kävin kaupassa. Matkan tein kävellen, koska maassa on jo lunta enkä uskalla ajaa puyörällä. Kävely on verenpainetta laskeva asia. Kohonnutta verenpainetta alentaa jo kevyt tai enintään kohtuukuormitteinen säännöllinen kestävyysharjoittelu, kuten reipas kävely. Kohtuukuormitteisen kestävyysliikunnan verenpainetta alentava vaikutus on keskimäärin 8/5 mmHg.

Ostin myös pähkinöitä. Tunnetusti pähkinät ovat hyväksi myös veren kolesterolitasoille ja voivat pienentää sydänsairauksien riskiä. Pähkinöiden lisääminen ruokavalioon voi tuoreen tutkimuksen mukaan auttaa verenpaineen hallinnassa.


Lounaaksi söin pinaattikeittoa, rasvatonta maitoa ja ruisleivän palan juustolla.


Minulla oli kello 14 daibeteshoitajan kanssa palaveri. Käytiin perusteellisemmin läpi diabetes-asia ja katsottiin miten minun osaltani asiat ovat edenneet. Käytiin läpi ruokavalioni ja siihen ei ollut muutettavaa. Itse ajattelen, että ruokailun rytmittämisessä on parantamisen varaa. Verenpaineeni oli 145/97. Huomasin, että diabetes-hoitajalle tämä oli yllätys, että olin saanut verenpaineeni laskemaan näin paljon ilman lääkehoidon muutoksia. Homasin hänen kasvoiltaan kysymyksen: Miten Sinä teit tuon? Kerroin miten olen sen tehnyt ja hän totesi, että keinot ovat tehonneet. Veren sokerin mittaus tehdään jatkossa vain kaksi kertaa päivässä. Se on hyvä asia, koska minulla on jo somen päät hellänä.

Liikunnan määrä on minulla riittävä, mutta on tarkasti seurattava oman kehon toimintaa ja pidettävä huoli palautumisesta. Diabeteshooitajalle annan arvosanan hänen työstään 10+.

Terveyskeskuksessa oli väkeä niin kuin hellluntain epistolassa. Ihmiset olivat tulleet hakemaan koronarokotuksia.


Kello 15.15. laitoin insuliinipistoksen. Kävin kävelylenkillä. Olen kävellyt tänään 5 km.


Päivälliseksi söin kasvispihvin ja salaattisekoituksen. Juomana rasvatonta maitoa. Otin diabetes-lääkkeeni. Minä pyrin siihen, että en syö kello 18 jälkeen. Tärkeää on saavuttaa tarkempi ruokailurytmi sekä oikea unirytmi. Myös liikuntaan on saatava tarkempi rytmi. On kuunneltava omaa kehoa ja se, että toimittava iän rajoitusten mukaan. Minä olen aikaisemmin voittanut syövän. Nyt minulla on kunnianhimoinen tavoite voittaa diabetes ja verenpainetauti toukokuun 2022 loppuun mennessä. Minun on hankittava uusi vaaka ja uusi verenpainemittari jotta mittaustulokset olisivat tarkempia ja luotettavampia.


Mittasin illalla veren sokerin. Tulos 15.8. Miksi sokeriarvo oli näin korkea? Vaikuttiko siihen salaatinkastike vai kasvispihvi? Asia on minulle täysi mysteeri. Korkea sokeriarvo tuntuu kun kuntopyöräilen niin pienenä väsymyksenä ja se näkyy myös virtsassa vessanpytyssä. Virtsa on enemmän poreilevaa, kun se on sokerista.


Pyöräilen kuntopyörällä kotona sisällä niin en ainakaan eksy. Pyöräilin 60 min.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti